Heeft het personeel van een winkel of warenhuis het recht als het alarm afgaat je te controleren?

maakt het nog verschil als je naar binnen gaat, of de winkel verlaat. Bij binnenkomst is er toch nog niets gestolen.
En hoe is dat met de beveiliging van de winkel maakt dat nog verschil ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Zomaar tassen van klanten mag je niet inkijken. Als een poortalarm afgaat en de klant weigert je inzage in de tas dan mag dat volgens de wet. In zo’n geval bel je de politie om assistentie.

Je kunt echter wel in de tas van een klant kijken als bij de entree van de winkel een duidelijk bord ophangt waarop een aantal huisregels staan. Dergelijke huisregels gelden dan wettelijk als verkoopvoorwaarde, waardoor de klant bij binnentreden van de winkel de keus kan maken al dan niet naar binnen te gaan. Gaat de klant toch de winkel in, dan treedt vanaf dat moment deze verkoopvoorwaarde in werking. Juridisch gesproken gaat de klant dan stilzwijgend akkoord met de mogelijkheid inzage in de tas te geven.
Uiteindelijk moet de klant zijn/haar tas openen als daar om gevraagd wordt, zo niet dan kan hem/haar de toegang geweigerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Allemaal bedankt voor de antwoorden,en de moeite.
Dit antwoord was voor mij het duidelijkste.

Andere antwoorden (9)

Ik denk dat je fouilleerbevoegdheid moet hebben. Dus als je winkelbeveiliger bent, kan je die bevoegdheid wel hebben. Of je moet de aangehoudene laten wachten op de politie die je gaat waarschuwen. De meesten zullen daar geen zin in hebben en zelf al toegeven als ze iets gepikt hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, beveiligingspersoneel heeft nooit die bevoegdheid.
Je kunt het je laten welgevallen, maar ik zou het niet pikken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs de politie heeft maar zelden fouileerbevoegdheid. Een beveiliger heeft dat NOOIT! Winkelpersoneel natuurlijk ook nooit. -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer van die ongemotiveerde min. Een welverdiende plus verdient zo een antwoord!++++
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry. Was toch gemotiveerd en wel zo netjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jammer van die ongemotiveerde plus. Je krijgt van mij alsnog de kans dit te motiveren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Genj: heb geplust omdat ik het een goed antwoord vond. Zal echt niet plussen om een min te compenseren.
Terecht dat je reageert. Ik had wat beter moeten opletten.
Ja dat recht hebben ze... Het moet staan bij het betreden van het pand en met je betreden sta je toe dat het mag, anders moet je buiten blijven... Dus het recht hebben ze wel degelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Nee, helemaal fout. Alleen een justitiëel ambtenaar heeft dat recht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
onzin... aanhouden en staande houden is totaal wat anders...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen Antwoordman Contole mag door een beveiligings persoon gebeuren. Ze hebben het recht om in je tas te mogen kijken. Fouilleren is een andere zaak. Dat recht hebben ze niet! Maar als je van Schiphol vertrekt word je ook gefouilleerd door een beveiligingmedewerker. Zeg dan nog maar eens: "Nee, helemaal fout"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beveiliging op Schiphol vindt plaats door de marechausse, die bestaat uit officiele opsporingsambtenaren. Controle in een winkel mag wanneer er voor je naar binnen gaat gemeld wordt dat dit kan gebeuren. Door naar binnen te gaan ga je accoord met deze voorwaarde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@TegenXinnig: in je tas kijken valt onder de regels van fouilleren!
Ja dat recht hebben ze. Ze mogen altijd je gekochte producten bekijken of er iets onbetaalds tussen zit. Vaak staat er bij de kassa ook een bordje dat je tas gecontroleerd kan worden en dat medewerking gewenst is. Dit is overigens alleen van belang bij het verlaten van de winkel. Als er beveiliging in de winkel loopt doet deze in eerste instantie niets is mijn ervaring. Pas als het winkelpersoneel hulp nodig heeft springen ze bij. Maar ik weet niet of dat overal zo gaat.
Ik ben regelmatig gecontroleerd als het alarm afgaat, en het meest lastigst is het wel als er niks gevonden wordt maar het uiteindelijk van je schoonzolen vandaan komt ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vanmorgen gecontroleerd bij binnenkomst,dit is toch heel
merkwaardig.
AWM
14 jaar geleden
Echt niet. Ze mogen niet aan jou of jouw spullen komen als jij dat niet wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echt wel
Neen Antwoordman Contole mag door een beveiligings persoon gebeuren. Ze hebben het recht om in je tas te mogen kijken. Fouilleren is een andere zaak. Dat recht hebben ze niet! Maar als je van Schiphol vertrekt word je ook gefouilleerd door een beveiligingmedewerker. Zeg dan nog maar eens: "Nee, helemaal fout"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, door de beveiliging. Maar niet elke winkel heeft beveiligingsmedewerkers. Sommige hebben alleen zo'n piepding. Nou, niemand die je tas dan mag doorzoeken. Dan kunnen ze wel zo'n leuk bordje bij de kassa hebben, maar dan zijn ze dus te laat want ik was al binnen!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het mag, maar alleen wanneer bij de ingang duidelijk vermeldt staat dat er gecontroleerd kan worden. Een bordje bij de kassa is te laat. Een beveiliger van een particulier bedrijf mag niets meer dan een gewone burger. Wanneer er bij controle blijkt dat er iets niet klopt mogen ze je staande houden, wat iets anders is dan aanhouden. Dat mag alleen door een politieagent gedaan worden.
Als ik word aangehouden als het alarm af gaat (en ik hub dus niks gestolen) kunnen ze wat mij betreft het bos in, want ik loop gewoon door. Heb wel een aantal keer gehad soms komt er niet eens iemand naar je toe en soms schreeuwen ze nog wat. Ze mogen je alleen aanhouden maar niet vasthouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...

Ze mogen je zelfs staande houden...

Maar mijn ervaring is dat als je iets bij het Kruidvat haalt het alarm bij de Bristol af gaat en vica versa. En Hema, Blokker en V&D doen het ook goed op elkaars alarm systeem. Hoewel dat best wel mee valt de laatste paar maanden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar het personeel mag je niet fouilleren, wel vragen of ze je mogen visiteren. al ze gestolen goederen aantreffen en er een strafbaar feit gepleegd is mogen ze het goed in beslag nemen, maar moeten het zo snel mogelijk afgeven aan een opsporingsambtenaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat recht hebben ze wel degelijk. Het staat ook op een bord aangegeven. Alleen hoe ver ze mogen gaan staat nooit duidelijk beschreven.

Ik was laatst bij de Bijenkorf in Amsterdam en ik had een paar sokken gekocht en toen had die medewerker er blijkbaar het alarmsysteem plaatje niet vanaf gehaald. Sta ik ten eerste voor joker bij die poortjes die afgaan, ff schrikken, mensen kijken naar je alsof je wat gestolen hebt, toen kwam er een medewerker van de beveiliging naar me toe in z'n roze overhemd en zn zwarte pak met een V erop, of ik even met hem mee wilde komen. Tja, en als je niks te verbergen hebt dan denk je, ok ik werk wel mee. Toen moest ik een kamertje in en werd mn tas binnenste buiten gekeerd, daarna werd ik gefouilleerd en daar was meneer zichtbaar ook nog niet tevreden over en toen vroeg hij vriendelijk doch dringend of hij een visitatie mocht doen, ik zei ja, want ik had thuis ook niks te verbergen dus als ie op visite wilde komen deed ie zn best maar, ik dacht nou, als ik die knaap voor de deur zie staan doe ik toch niet open... ok, ik had ineens door wat visitatie was, en toe hij de ingevette latex handschoen afdeed moest hij grif toegeven dat het om een foute handeling van het personeel ging en ik niets te verwijten viel, een excuses kreeg ik van hem niet, wel een visitekaartje met de vraag of ik hem een keer wilde bellen, nou dat visiteerkaartje van hem heb ik mooi weggegooid. Wat een rare kwibus was dat zeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er bij de ingang van een winkel wordt aangekondigd dat men het recht heeft te controleren, verklaar je je daarmee accoord zodra je over de drempel stapt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de beveiligigng en overig personeel heeft dezelfde rechten als elke andere burger,niet meer en niet minder,ook een tassencontrolle is niet geoorloofd en heeft geen enkele bewijslast daar tassen ook niet gecontroleerd worden als je de winkel binnengaat waarbij in de tas een product dat de winkel verkoopt kan zitten bij binnenkomst gedaan bij een eerdere aankoop. Wel kan het zijn dat je even moet wachten op oom agent maar ze mogen je niet tegen je wil vasthoudendit zou namelijk onvrijwillig vrijheidsberoving zijn.