Wie bepaal welke normen en waarden er zijn?

Wie heeft ooit bepaald welke normen, normen zijn en welke waarden, waarden zijn?
Hanteren de meeste mensen ongeveer dezelfde normen en waarden en waar heeft dit dan mee te maken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (9)

Normen zijn algemeen (wetten)
waarden zijn persoonlijk.

Er zijn diverse normen, in de techniek de NEN/DIN/ISO normen.
In het dagelijks leven, Binnen de bebouwde kom max. 50 km/h tenzij anders aangegeven.

Welke waarde hecht jij aan bv. eerlijkheid?
Dat is jouw eigen norm. Jouw begrip van eerlijkheid hoeft niet gelijk te zijn aan mijn begrip van eerlijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij gaat het hier om de meerderheid die dat bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat bepaal je met elkaar als samenleving zijnde. Sommige personen of groepen hebben daar meer invloed op dan andere.
Als je specifiek over Nederland spreekt dan heeft geloof een belangrijke rol gespeeld. Daarnaast geleerden filosofen ed. Iemand als Calvijn heeft toch wel zijn stempel gedrukt op onze samenleving. Evenals de open samenleving met veel immigranten en Nederlanders die naar het buitenland gingen. Ook onze positie als klein land zorgt er voor dat bepaalde elementen uit onze normen en waarden zo zijn zoals ze zijn.
Door de tijd heen veranderen n&w ook. Media hebben nu veel meer invloed op ons gedrag en n&w. Daarnaast politieke bewegingen maar ook ons kapatalistisch syteem. Maar vooral de mensen binnen de samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen en waarden zitten in jezelf.door zelf dit te ontwikkelen met goed na te denken kom je al een heel eind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft alles met fatsoen te maken en is ook door het fatsoen bepaald.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Alle normen en waarden zijn gegrond op de 10 geboden des Heere. Die vindt je in de bijbel beschreven en is in geschapen bij de mens. (Geweten noemt men dat)
Men voelt zich schuldig als je iets doet wat je niet mag doen bij voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normen zijn 'dat wat als normaal wordt beschouwd' en dus sterk afhankelijk van de omgeving / cultuur / samenleving waarin je je bevindt. Die leer je normaliter door je opvoeding, maar ook de media bijvoorbeeld hebben daar een (tegenwoordig uitgesproken discutabele) invloed op.

Waarden zijn meer persoonlijk ; hoeveel waarde hecht je aan bepaalde normen, omgangsvormen, gedragsregels, hoe belangrijk is het voor jou persoonlijk.

De groep bepaalt dus de norm. De waarde die jij daaraan hecht om je wel of niet aan deze normen te houden of anderen binnen de groep er op af te rekenen bepaalt uiteindelijk je plaats in de groep ; acceptatie of geen acceptatie. Leiderfiguur of outcast. Rolmodel of pispaal.

Uiteindelijk heeft het te maken met een groepsdynamiek die er naar streeft een samenleving, hoe groot of klein ook, voor iedereen leefbaar te houden. Met de huidige normvervaging, die voor een groot deel te wijten is aan individualisme dat nogal eens verward wordt met egoisme, komt die leefbaarheid op punten zeker in het geding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarden en normen worden door een ander bepaald en jij dient je aan die normen te houden... Zo is het en niet anders... Ouders, leraren, wetten, autoriteiten en werkgevers bepalen dat voor jou en straffen je als je je daar niet aan houdt...

Er is in mijn optiek maar één norm die je zelf kunt aanmeten en dat is, wat gij niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet...

Iedereen heeft andere normen en dat is puur persoonlijke voorkeur/afkeur...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus dan is het toch niet de ander die bepaalt.
Beetje tegenstrijdig antwoord!!
Dat bepaalt ieder uiteindelijk voor zichzelf,maar gelukkig conformeert de meerderheid van de mensen zich aan het algemeen geldende! Helaas blijven er genoeg(te veel) hufters over die overal lak(ik had eigenlijk een ander woord in gedachten) aan hebben.