Is het aantal zangers van een volkslied ook een deel van de boodschap van het volkslied?

De uitleg:

Het Amerikaanse volkslied wordt bijna altijd solo gezongen. Amerika is kapitalistisch (ikke ikke ikke).
Wordt het dus daarom alleen gezongen?

Het volkslied van de Sovjet-Unie is altijd in een koor gezongen. De Sovjet-Unie was communistisch (wij allen zijn één).
Werd het daarom dus in een koor gezongen?

SH

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is nou typisch een vraag, die Mr. Holmes zelf had uitgezocht en beantwoord!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://youtu.be/4NgA-tPk_hU
http://youtu.be/9ETrr-XHBjE
En zo zijn er ook solo-uitvoeringen van het Russische volkslied. Maar het is indrukwekkender in kooruitvoering (vind ik overigens van het Amerikaanse ook).

Het beste antwoord

Er is nog wel enige discussie mogelijk over de vraag, of het kapitalisme nou echt "ikke ikke ikke" betekent. Het kan ook vrijheid betekenen of dat mensen mogen bepalen wat ze zelf willen. En we kunnen het ook wel omdraaien, want je zult vast weleens van Erich Honecker hebben gehoord. Hij had op een geheime plaats in de DDR een heel dorp ingericht, en daar woonde hij met al zijn communistische vriendjes. Alles westerse spullen waren er verkrijgbaar, terwijl het gewone volk 4 uur in de rij moest staan voor een broodje. En tegen de tijd dat ze aan de beurt waren, was het brood op. Lijkt mij meer "ikke ikke".

De verschillen zitten 'm niet zo in de ideologie, maar meer in de cultuurverschillen. Amerika is nationalistisch, en de amerikanen zijn niet vies van een beetje show. Het volkslied is een happening, een soort feestje, vooral voor de artiest die wordt uitgenodigd. Of het er allemaal zoveel mooier op wordt, is een andere vraag. Want omdat iedere artiest echt de show wil stelen, krijg je nogal eens heel bijzondere muzikale interpretaties, met allerlei uithalen en fantasieloopjes in de melodie. Je kunt je afvragen waar het om gaat: het volkslied of de eer en glorie van de artiest.

In Rusland houden ze ook van show, maar dan op een heel andere manier. Het gaat er daar veel officiëler aan toe, en dan past een artiest in glitterpak of -jurk daar niet zo bij.

De uitleg in je toelichting is een mooie en originele gedachte, maar als je die uitwerkt blijft er niet zoveel van over. Nederland en Belgie zijn ook kapitalistische landen, en ik hoor hier het Wilhelmus weinig door artiesten zingen. En misschien is dat maar goed ook ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hehehe, de eerste keer dat ik een CD speler zag en hoorde) was eind 1982 in Polen bij de partij elite (hoe kwam ik daar kun je je afvragen, maar dat is een ander verhaal). Die dingen waren in Nederland nog helemaal niet te koop, en in die tijd was in Polen de staat van beleg van kracht, was het voedsel op de bon en stonden de mensen heledagen in rijen voor lege winkels. Maar mijn partij-gastheren ontbrak het aan niets, ze hadden een luxe zoals ik die in Nederland niet kende.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, het zal in Polen niet anders geweest zijn dan in de DDR. Die Kim (of hoe dat jochie ook heet) in Noord-Korea zit ook de hele dag kaviaar te eten, terwijl veel mensen omkomen van de honger, en houtpulp eten.. je schrijft:
"hoe kwam ik daar kun je je afvragen, maar dat is een ander verhaal".
Dat verhaal mag je hier best vertellen; mij interesseert dat wel. Zat je bij het IKV of zo?

Andere antwoorden (1)

Het zegt helemaal niets. In beide landen worden de volksliederen in koren en solo gezongen.