Helaas is het zo dat men in veel winkels, niet meer zo klantvriendelijk zijn als voorheen.
Wat jij nu opnoemt is een van de voorbeelden.
Soms wordt je niet eens meer gegroet, als je bijvoorbeeld wilt afrekenen, omdat ze het te druk hebben om met een collega alle details van hun weekeinde of iets dergelijks te bespreken.
Het is niet zo raar dat je je daar aan stoort!
Daarom zou ik als winkeleigenaar ook een soort van mysteryklant zo nu en dan de winkel in sturen om de klantvriendelijkheid te checken...
Misschien dwaal ik nu van je onderwerp af hoor:
Maar met betrekking tot beleefdheidsvormen, is het mij opgevallen dat veel mensen een ander beeld hebben van beleefdheid.
Noem als voorbeeld, netjes groeten,deur open houden voor iemand,opstaan voor een ouder persoon in de bus bv.
Maar dan heb je ook weer culturele verschillen qua beleefdheidsnorm.
Bijvoorbeeld in sommige landen is het onbeleefd om aangeboden eten of drinken af te slaan, of met je schoenen aan een huis te betreden,of om cadeautjes direct te openen als je het krijgt.
Terwijl het hier weer normaal is zeg maar.
En het hier juist weer onbeleefd is om te boeren na een maaltijd, in andere culturen is dit juist weer niet zo.
Ach ja zo kan ik nog wel veel meer punten opsommen.
ik laat het voorlopig even hier bij!