Een referendum over kilometerheffing, wie mag er stemmen?

Stel dat de politiek er niet uitkomt en stelt dat een referendum de doorslag moet geven, hetgeen inhoud dat de uitslag van het referendum bindend is. (Ik weet dat dit wel héél hypothetisch is)

Wat zou dan eerlijker zijn, alleen automobilisten laten meebesluiten, zij gebruiken de weg immers en zij zorgen voor de file's waar zij last van hebben.

Of iedereen, dus ook mensen die nooit gebruik maken van de autosnelweg, niet in de file staan en er dus geen last van ondervinden. De KM heffing komt i.p.v de wegenbelasting, en deze betalen zij immers ook niet.

Let op, die paar mensen die nooit rijden en altijd meeliften daargelaten.

Mensen zonder auto hebben al gauw het vooroordeel, rijden? Betalen! Terwijl zij niet weten hoeveel men al betaald aan de auto, i.v.m andere EU landen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Daar zet je precies het probleem neer wat je gaat krijgen bij een referendum. Er stemmen heel veel mensen mee die er eigenlijk niets mee te maken hebben of die simpelweg geen verstand hebben van het onderwerp waar het referendum over gaat. Als er bijvoorbeeld een referendum zou komen over de uitbreiding van schiphol zou ik al snel "voor" stemmen omdat ik daar toch geen last heb, zo zal het dus ook gaan bij een eventueel referendum over rekeningrijden.

Om even te antwoorden op je vraag: Het zou eerlijker zijn als alleen belanghebbenden er een stem in krijgen. Aan de andere kant weet je nu niet hoeveel mensen er nu stemrecht zouden hebben, maar nog geen belang terwijl dat belang er misschien later wel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Lotus;

Als het gaat over plannen als dit dan moet iedere meerderjarige Nederlander mee kunnen stemmen. Iedereen is immers belanghebbende bij dit onzalige idee; ten eerste omdat het over de overheidsfinanciëen gaat, geld dat van en voor ons allemaal is dus, en ten tweede omdat een van de gevolgen zal zijn dat de provincies bij invoering ervan gaan werken aan een ingezetenentax ter compensatie van hun verloren inkomsten. En die gaat echt niet alleen voor automobilisten gelden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee ik denk niet dat er een refendum moet komen zeker nog niet in dit stadium.De plannen die er nu liggen , afschaffen van bpm, geen wegenbelasting meer ed zijn nog niet klaar. Volgens minister Eurlings zal het file leed met 58 % afnemen en moeten er eerst nog meer wegen komen.Als je een auto hebt is er al bmp betaald en wegen belsting en zal men eerder de auto gaan pakken doordat het al betaald is.In een aantal landen maken ze al gebruik van dit nieuwe systeem voor vrachtwagens ed.
Ook heb ik minister Eurlings horen zeggen dat deze plannen misschien in heel Europa gaan plaats vinden.Er wort over gepraat.Mocht er wl een referendum komen dan zou het wel eerlijk zijn als er een scheiding komt tussen autorijders en niet autorijders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind niet dat er onderscheidt moet komen. De regering besluit voor het volk. Het zijn representatieven van het volk.

Als zij een referendum willen, willen zij het volk laten kiezen. Dus iedereen.

Bovendien, denk ik dat het meeste van de kiesgerechtigde bevolking een auto heeft. Dus de grootste groep die stemt heeft belang.

Ik heb geen auto. Dus zou ik volgens jouw niet mogen kiezen. Daarmee ontneem je me dus een stem en een belang. Maar ik wil wel een auto, dus daarmee ben ik wel degelijk belangrijk.

Ik stond in Italie eens in een enorme file. Op een tolweg nog wel. En die file werd dus ook veroorzaakt bij de tol uitgang.
Je moet dus betalen om in de file te mogen staan. DAT vind ik dus belachelijk.

Als de km-heffing gelijk komt te staan zoals de OV-chipkaart werkt, dan heb ik geen probleem. Deze vind ik zelf namelijk wel eerlijk.
Als het een aangepast vorm is van een melk-koe, dan is mijn stem tegen. Ook trouwens als het een nieuwe Big-brother gehalte heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat wel vaker het geval is valt mij op, is dat je vragen erg persoonlijk opneemt. Niet vanwege het feit dat jezelf als voorbeeld geeft, want dat is duidelijk. Maar wel de zin "volgens jou". Ik heb een vraag met wat is eerlijker, dus ik heb (nog) geen mening hierin. Graag hierop letten, want anders zul je nooit de kern van een vraag begrijpen. En over dat Bid-Brother gehalte, waarom denk je dat we in NL een chip hebben als OV, terwijl anderen WERELDsteden met een klein papiertje werken. Juist ja, het is allang zover.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk, ik zal daar meer op letten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Ik denk dat bij een referendum gewoon alle stem gerechtigde mensen moeten kunnen stemmen. Als je begint met bepaalde groepen te laten stemmen is het eind zoek en moet er straks bij ieder referendum een bepaalde belanghebbende groep komen opdraven. Dat werkt niet. Ik zag vanmorgen overigens een onderzoek van RTL op TV waar ruim 91% !!! van de stemmers twijfels bij het systeem heeft. Ook de producent van het systeem geeft aan dat het van essentieel belang is dat het volk er achtert moet staan. Dus wat zou toch de uitkomst zijn van dat referendum .........

Toegevoegd na 1 minuut:
Er "achter"moet staan. niet re "achtert" natuurlijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een misvatting dat ongebreideld autogebruik geen invloed op het leven van mensen zonder auto zou hebben.
Hoe kom je erbij dat te denken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik stel niet dat het geen invloed op die mensen heeft, maar ik stel dat er dan een besluit gevormd wordt over een betaalsysteem door mensen die in het huidige systeem er ook niets aan bijdragen. U wordt als vaste klant van de aldi toch ook niet gevraagd zich te bemoeien met het klanten beleid van de AH?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik ook alleen bij de Aldi zou winkelen zou ik ook geen enkele hinder ondervinden van het beleid bij AH, maar zo zit dat met auto's helaas niet.
Er spelen een aantal factoren mee waardoor het van belang is dat iedereen meestemt:
a) mobiliteit: als er een betere spreiding nodig is, en dus komt van het verkeer heeft dat invloed op werktijden, dus invloed op bedrijven.
b) leefbaarheid: als er door een spreiding in de ochtendspits meer mensen tussen 5 en 6 uur in de ochtend gaan rijden, heeft dat een grote impact op het leven van de betrokkenen. Maar ook heeft het bijvoorbeeld invloed op de (nacht)rust in de woonwijken.
c) financieel: zoals boven al genoemd betaalt elke automobilist mee in het huidige systeem, hetgeen wordt omgezet naar een kilometerheffing. Maar de provinciale inkomsten zullen hierdoor via een ander kanaal moeten worden aangezuiverd, en dat kan alleen via alle burgers gebeuren, ook zij die geen auto rijden.
itsme