Enculturatie is het proces waarbij cultuurkenmerken worden overgedragen van een samenleving of sociale omgeving naar een individu. Het is een socialisatieproces dat zich afspeelt binnen de cultuur waarin men is geboren. Dit in tegenstelling tot acculturatie waarbij een groep juist sprake elementen van een vreemde cultuur overneemt.
Enculturatie waarbij waarden en normen worden geïnternaliseerd is een levenslang proces en is een voorwaarde voor integratie.

Socialisatie is het proces waarbij iemand, bewust en onbewust, de waarden, normen en andere cultuurkenmerken van zijn groep krijgt aangeleerd. Het maakt deel uit van de opvoeding. Het is een levenslang proces en een voorwaarde voor integratie.
Socialisatie kan bestaan uit enculturatie waarbij er sprake is van cultuuroverdracht van de ene generaties naar de andere en acculturatie waarbij elementen van een vreemde cultuur worden overgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een enculturatie kan enkel plaatsvinden als men nog niet in cultuur is gevormd