waarom krijgen sommige mensen met een baan veel / niet veel geld?

Ik vraag me dit af want als iemand zanger is krijgt die heel veel geld. En waarom kan iemand die een andere baan heeft minder verdienen? of juist meer? Sommige banen zijn zelfs moeilijker en krijgen zelfs minder geld. waarom is dat zo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (6)

de marktwerking van vraag & aanbod :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je een kunstje kan uitvoeren, en dat kan je keer op keer aan 1000-en tegelijk verkopen, dan verdien je daarmee veel geld.
Als je (bijvoorbeeld) broodjes kan maken, dan kan je dat ook verkopen, alleen daarvoor moet je telkens nieuwe grondstoffen inkopen en je verkoopt niet aan 5000 mensen tegelijk een door jou in een avondje gemaakt broodje voor 50 euro. Je verkoopt zelfs nooit een broodje voor 50 euro,zelfs niet een enkele.

Die situate geldt voor alle goede podiumkunstenaars, voetballers etc. Ze verkopen het kunstje aan heel veel mensen tegelijk, en het gaat om een 'gewild' artikel waardoor er graag voor betaald wordt.
Maar op zich is het kunstje niet zoveel geld waard natuurlijk.
itsme
12 jaar geleden
Dat hangt van meerdere dingen af:

- Zijn er veel mensen die graag zo'n baan zouden doen?
Als een baan niet zo aantrekkelijk is, kun je meer geld vragen omdat je baas moeilijker iemand anders zal vinden.

- Zijn er veel mensen die zo'n baan kunnen? Als je iets doet dat maar weinig andere mensen kunnen, zoals hartchirurg, dan kun je ook meer loon vragen, om dezelfde rreden. Als je iets doet waarvoor geen opleiding en ervaring nodig is, ben je makkelijker vervangbaar en verdien je minder.

- werk je in loondienst of zelfstandig? Als je voor iemand anders werkt, die jou maandelijks een loon betaalt, heb je veel zekerheid. Werk je voor jezelf, dan loop je veel risico. Als je bijvoorbeeld een winkel hebt, kan het zijn dat je weinig klanten hebt, en je niets verdient. Maar als je geluk hebt/het goed aanpakt, kun je soms veel meer verdienen dan bij een vaste baan.

Een zanger is eigenlijk ook een zelfstandige: hij verkoopt platen en concerten. Als hij niet succesvol is, wat bij de meeste mensen die zanger willen worden het geval is, verdient hij veel te weinig om van te leven en zal hij een andere baan moeten zoeken. Als hij wel succesvol is, heeft hij een 'uniek' talent.

Als je een baan wil die veel verdient, moet je dus iets uitzoeken dat moeilijk is én dat weinig mensen graag doen: belastingspecialist bijvoorbeeld. Die helpen vaak mensen als zelfstandige, voor heel veel geld...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt zogenaamd af van waarde, de waarde van je baan , het niveau waarin het word geplaatst, (ook al word deze niet overal goed ingeschat) , je kennis, je leeftijd, je geslacht (jammer genoeg nog wel) en wat de samenleving belangrijker vind. Door van sport, film en muziek te houden verdienen deze mensen miljoenen bij elkaar. Is acteren of zingen echt veel beter dan een juf of meester, bejaardenverzorgster...? Ik vind van niet en ik meen vele andere met mij, maar zo werkt het nou jammer genoeg. Zo ie zo zijn sommige CAO's een rommeltje, die van de AH staat boven sommige kantoor functies...
Het is wat krom ja. Je moet er maar niet teveel bij nadenken, rijkdom is niet alles en hard werken moeten we bijna allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat sommige mensen nu eenmaal mazzelkonten zijn. Niet alleen je diploma speelt een rol. Je moet in je leven ook een beetje geluk hebben met een baan. Ik ken zo iemand, geen hoge opleiding en toch al jaren een goedbetaalde, makkelijke job...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De zanger geeft zelf concerten. Een schilder moet ook delen met medewerkers