Hoe ontstaan nieuwe gedragsregels zoals voor bijv. mobiel bellen in het openbaar in onze samenleving?

Denk aan het bellen in de trein, je mobiel of uberhaupt de telefoon opnemen tijdens een 'live' gesprek. Ter illustratie; Vroeger at men met de handen of alleen een mes nu kijkt men je vreemd aan als ik dat zou doen in een restaurant denk ik zo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is aan veranderingen in de maatschappij en nieuwe ontwikkelingen in de technologie onderhevig. Die factoren maken dat er een bepaalde situatie ontstaat die door veel mensen als vervelend wordt ervaren, zoals het bellen in de trein. Vroeger kenden we immers geen mobiele telefoons. Dan zoekt men naar een oplossing voor die situatie (stiltecoupe bijv). In mijn optiek ontstaan gedragsregels dus door de mening van een groot aantal mensen. Bovendien sluiten gedragsregels aan bij de reeds heersende etiquette.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag wayan, waar is de vraag gebleven die je eerder hebt gesteld? Vond men de vraag niet correct of heb je die zelf verwijderd? Mijn antwoord heb je volgens mij al...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wayan heb ik deze vraag niet een paar dagen geleden al beantwoord ? Waar is mijn antwoord gebleven ?
Was een "lap" aan tekst waar ik lang over nagedacht had, waar is het gebleven ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@wayan 3 dagen geleden heb ik dit beantwoord. Is de vorige verwijderd ? Ik zie eerlijk gezegd geen verschil !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de moderators hebben de vraag verwijderd omdat ze vonden dat ik een mening vroeg..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vermoedde ik al... Ter compensatie heb ik maar op de knop 'Goeie Vraag!' gedrukt. Tenslotte IS het ook een goeie vraag!
Ben benieuwd hoe e.e.a. zich ontwikkeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer, ik heb al eens gevraagd aan het moderatie-team om een mogelijkheid je antwoord (tijdelijk) te parkeren/te bewaren.
Het is nu bewezen dat het een goed idee is...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me trouwens af in hoeverre ik de moderators mag citeren in hun argumentatie om een vraag te verwijderen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk niet, heb het even opgezocht, ik citeer de richtlijnen :
"Het is niet toegestaan correspondentie tussen gebruikers / moderators / beheerders openbaar te maken, noch op Goeie Vraag, noch elders."
En dan past maar 1 woord en dat is Amen... (het zij zo...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@waylan : Heb toch nog een antwoord geschreven, tot mijn spijt veel en veel te lang (maximum aantal tekens) sorry, hoop dat je toch iets aan hebt. (^-^)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Wayan: Je mag privéberichten niet citeren, dat valt onder het briefgeheim, of daar nu iets over in de richtlijnen staat of niet.

Het beste antwoord

@wayan : Hoe ontstaan nieuwe gedragsregels zoals voor bijv. mobiel bellen in het openbaar in onze samenleving ?

Bellen als je in de supermarkt staat te denken of je tomaten- soep wilt of kippensoep met een boodschappenlijstje in de hand en dan hoor je weer veel te hard een mobieltje waar de ene helft wil weten of de andere wit, bruin of volkoren wil.

Dit gebeurt overal, in het O.V. of gewoon opnemen terwijl je met iemand in levende lijve in gesprek bent, maar ook gewoon op straat. Eten alleen met een vork, zodat je andere hand schoon en klaar is voor de mobiel, zelfs als je in een restaurant eet bijvoorbeeld.

Etiquette beschreven in "Hoe hoort het eigenlijk"
auteur Amy Groskamp-ten Have

Alleen dit boek is van lang geleden met etiquette die amper/niet verandert, maar een mobiele telefoon bestond nog niet...

Etiquette is een mooi woord voor bijvoorbeeld goede gedrags- regels / omgangsvormen. Zodat als je in de metro zit, je niet de hele lovestory van de buurvrouw zittend naast je hoeft aan te horen, want "Ik bel je vanavond wel even!", dat is wat al die mensen zouden moeten zeggen. Al hoewel het ook iets spannends heeft, een soort ongeoorloofd meeluisteren : een soort van hoorspel / monoloog niet op de radio maar in levende lijve...

De vraag is nu : Zijn we er blij mee ? nee
Blijft dit zo ? als het aan ons ligt niet, maar het ligt niet aan ons. Hoe kunnen we dit keren ?

Als mensen zich ergeren aan dit gedrag, moet er tegenactie komen, de vraag is van wie...
Als de moeder zich ergert, voedt zij haar kinderen anders op.
Als de leraar op school dingen niet wil hebben, verbiedt hij de leerling dit gedrag.
Zo ook bij werknemers bij bedrijven, bepaald gedrag wordt verboden, eventueel met sancties.
Net als bij alles, als het vaak genoeg gebeurd, vind men een kuur. of de oplossing en dus denk ik een nieuwe gedragsregel.

In mijn vorige antwoord weet ik nog hoe het eindigde met het moet uit de mensen zelf komen, oplegging (regels/wetten) werken tijdelijk en lang niet bij iedereen.
@wayan het is een veel te lang stuk geworden, ik ga het nog screenen, maar dan nog...

Ik hoop @wayan dat je hier iets aan hebt, het was moeilijk om twee keer dit te schrijven, maar het onderwerp is te belangrijk...

Ik kan geen bronnen aandragen, alleen maar de maatschappij en de samenleving en mijn eigen ervaring zoals we die allemaal in meerdere of mindere mate hebben.

Toegevoegd na 5 minuten:
Bedankt voor het uithoudingsvermogen als je tot hier gelezen hebt, het is echt te lang : sorry ! :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
't Is leesbaar hoor!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel jjjjjjjjj
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik lees snel hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt allen, allen +1 en jij bedankt voor je uitgebreide antwoord

Andere antwoorden (2)

Dit soort dingen ga je merken aan de reacties uit je omgeving. Dit bepaalt min of meer de nieuwe norm als het ware.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De mens heeft een soort ingebouwd mechanisme om anderen te kopiëren. Dat ingebouwde mechanisme heeft ook voorkeuren of afwijzingsverschijnselen, je zou kunnen zeggen dat het aan vriendjespolitiek doet.
Wanneer iemand die jou zint een bepaalde gewoonte heeft die jij cool vindt dan ga je die gewoonte vaak onbewust overnemen. Als jullie populair zijn binnen een grotere groep dan bestaat de kans dat de groep die gewoonte integraal overneemt.
Van zodra ook bekende personen een bepaald gedrag vertonen (al dan niet sterk afwijkend van aanvankelijk aanvaardbaar gedrag) dan gaan er onmiddellijk en wereldwijd meerdere mensen dat gedrag automatisch imiteren en na een tijdje is men die nieuwe gewoonte zodanig gewend dat het er vaak op lijkt dat het altijd zo geweest is. Soms herinneren we ons zelfs de oude of zogenaamd betere gewoonte niet meer.

IK weet niet of het jou reeds opgevallen is maar velen eten zelfs op restaurant enkel met de vork en houden de andere hand vrij om te teksten of te bellen... of dat ten goede komt aan de algemene gezondheid én gezelligheid? Tja... ook daar zullen we volgens mij ooit aan wennen omdat we nu eenmaal dat ingebouwde mechanisme hebben dat ons aan zowat alles doet wennen hé ;-)