Waarom voelen veel mensen zich aangevallen als iemand een negatieve mening geeft over zijn of haar geloof?

Iedereen heeft toch het recht om zijn mening te zeggen en die kan je dan toch gewoon respecteren.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Omdat ze zich heel erg identificeren met hun geloof, en dan lijkt het dat ze zelf worden aangevallen.
Dit geldt trouwens niet alleen voor geloof, maar ook voor andere zaken zoals nationaliteit, werk, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

geloof is iets van jezelf, dus wanneer iemand daar negatief over praat kunnen mensen zich dat negatief naar zichzelf toetrekken.

Sommigen zullen het negatief opvatten anderen zullen het respecteren.
Het hangt er ook maar net vanaf hoe het wordt gezegd natuurlijk.. vergis je daar niet in. Het verschil tussen mening geven en reactie uitlokken is ook alweer groot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat het het geloof betreft. Dat is iets waarin mensen vluchten als ze geen rationele oplossing ergens voor weten. Als je hier een mening over hebt, zaag je aan de onzekerheid van mensen.

Men geloofte rgens in, zonder het te kunnen verklaren en mensen worden hier gelukkig van. Waarom zou je ze dat willen ontnemen? Laat iedereen zijn eigen geloof hebben en daar trots op zijn.

Vraag jezelf eens af of je genoeg over dat bepaalde geloof weet om er negatief over te zijn, of is jouw beeld gemaakt door bepaalde gebeurtenissen van individuen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat dat wat jouw geloof is, jouw waarheid is, en die wil je kosten wat het kost verdedigen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geloof hangt zo samen met je eigen identiteit dat het een deel van je persoon is geworden. Als je geloof dan wordt aangevallen zul je dit heel snel persoonlijk opvatten. Overigens is dit niet bij iedereen zo, het ligt er ook aan in hoeverre je kunt relativeren en in hoeverre je openstaat voor een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me niet aangevallen als iemand zijn/haar mening geeft. Vind het juist leuk om daar over te praten met een anders denkende. Echter voel ik me wel aangevallen als iemand vooroordelen heeft en me daarop afwijst of me bewust kwetst daarin.
Iedereen heeft zijn mening over verschillende geloven en iedereen is vrij om zich daarin te uiten.

Veel mensen voelen zich aangevallen omdat ze zich persoonlijk geraakt voelen als het over hun geloof gaat. Ze beleven het geloof van binnen uit en gaan vaak in de verdediging. Het Christenlijke geloof bv (vooral de wat zwaarder denkende mensen) stelt de mensen verplicht om het geloof te verdedigen. Er kan dan direct heel negatief en afwijzend gereageerd worden bij een andere mening.

Ik ben voor openheid en respectvol van gedachten wisselen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom zou je een negatieve mening willen geven over iemand geloof? Op mijn werk zijn mensen van allerlei verschillende geloven en niet-gelovers (van Pinkstergemeente, moslim, atheist, new age tot katholiek) en wij respecteren allemaal van elkaar dat de één zus gelooft en de ander zo (of niets gelooft), niemand voelt de behoefte om iemand anders aan te vallen of te overtuigen van zijn of haar ongelijk. Waarom zou je ook? Geloven of niet geloven is iets heel persoonlijks.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, geloven is heel persoonlijk en zolang een mens zijn geloof niet naarvoren brengt zal ik er niet over praten, maar zodra je het als argument gaat gebruiken, dan weerleg ik die argumenten met vuur. Ik heb vroerger een vriendje gehad, die zeker meende te weten dat de aarde plat was. Ik kon daar uitstekend mee leven, maar als hij verder ging en daarop andere zaken ging baseren, dan ging weer niet mee in zijn waandenkbeeld.
Je kunt het misschien vergelijken met een negatieve opmerking over iemands uiterlijk.
Niet iedereen die een negatieve opmerking hoort denkt dan direct 'o, maar iedereen mag zijn eigen mening geven.' Het is een beetje 'wie aan hem komt, komt aan mij', maar dan met het geloof.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat geloof niet komt van weten, moet je je geloof verdedigen... En elke kritiek op je eigen geloof wordt dan ook gezien als een aanval...

En is het je ooit opgevallen die je gaat voor je geloof, ongeacht WAT je gelooft... Toen je in sinterklaas geloofde was dat helemaal waar en verdedigde je dat... En als je gelooft dat de wijsheid met de jaren komt, dan verdedig je dat...

Dus het onderwerp kan veranderen, maar de begoocheling blijft...

Iedereen die iets zegt over je geloof wordt gezien als een aanval op JOU...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het ligt er aan. als een mening op een minachtende manier wordt geuit dan voelt het als belediging bijvoorbeeld, dan kun je je aangevallen voelen of gekwetst als gelovige. en dat gebeurd vaker dan je denkt.

ik geloof ook. en als mensen hun eigen mening zeggen, of over hun overtuiging vertellen, vind ik het interessant om te lezen/horen. maar als het op een beledigende neerbuigende manier word gezegd, dan voel ik dat ook echt als aanval en het is kwetsend. laatst las ik dat het geloof met een kankergezwel werd vergeleken en sorry... dat vind ik dus echt kwetsend en beledigend.

dus iedereen mag zijn mening zeggen, alle respect daarvoor. maar wel op een respectvolle manier zonder de ander af te kraken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk ook wel dat het EGO hier ook een belangrijke rol meespeelt.
Het gevaar zit er altijd in dat mensen die geloven hierdoor zo overtuigd zijn van hun eigen gelijk, dat er daarom geen ruimte meer is voor andersdenkenden.
Dus als er dan mensen zijn die anders denken of dingen anders beleven, iets zeggen, men zich daardoor aangevallen voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik voel me niet persoonlijk aangevallen als iemand een negatieve mening geeft over het geloof. Want meningen zijn persoonlijk en je kunt met elkaar van mening wisselen.
Ik sta als gelovige voor talloze meningen en zaken open, omdat ik vind dat je als gelovige niet een tunnelvisie moet hebben.

Ik hou er niet van als niet-gelovigen op een wat kinderachtige denigrerende manier reageren op serieuze vragen die met het geloof te maken hebben. Dat is geen negatieve mening geven, dat is provoceren, en daar mag je rustig wat van zeggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heeft te maken met de manier (verbaal en non-verbaal) hoe het gezegd wordt.

Twee uitersten:
1) Ik heb niet zo veel met dat geloof.

2) Zeg, dat geloof van jouw is helemaal kut.

En alles wat er tussen zit, maakt of diegene zich in meer of mindere mate aangevallen voelt.

In jouw vraag zeg je niets over de toon en wat je precies hebt gezegd.
Als je het verschil ziet tussen 1) en 2) dan kan je nog steeds jouw mening zeggen.

----

De sleutel is volgens mij: Respect.

Heb respect voor de ander en voor de keuzes en overtuigingen van hem/haar.
Zij beloopt haar eigen weg in dit leven. Net zoals jij de jouwe beloopt.
Die twee wegen kunnen nooit hetzelfde zijn. Alle twee mogen zij bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen die zich aangevallen voelen door negatieve meningen over hun geloof, zijn zelf erg onzeker over hun geloof. een echte gelovige is zo overtuigd van zijn 'waarheid" dat hij of zij nooit boos zal worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit vind ik een hele goede vraag! Wat is het toch met al die gelovigen die zo verschrikkelijk snel op hun teentjes getrapt zijn als iemand in hun opinie iets verkeerds zegt over hun geloof. Ik ben overtuigd atheist en ik voel me toch ook niet beledigd door een christen die mij vertelt over zijn geloof. Maar als hier een vraag op GV staat over hoe jij Jezus interpreteert en ik geef hier vanuit mijn atheistische overtuiging antwoord op dan voelen allerlei christenen zich hier op GV beledigd omdat Jezus wel degelijk bijzonder was volgens hen. Mijn ervaring is dat mensen die geloven wel vinden dat zij in hun waarde gelaten moeten worden, maar zodra iemand niet geloofd in God is dat fout (neem als voorbeeld Jehova's).
Ik heb persoonlijk niet tegen welk geloof dan ook, alleen die opdringerige overtuiging, die drang om gelijk te hebben wat daar vaak aan verwant is staat mij tegen.
Om even antwoord te geven op de vraag. het geloof is iemands levensovertuiging en diegene zal deze koste wat kost verdedigen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat er mensen zijn die er minachtend over doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het recht om een mening te uiten dat heb je.
Maar waarom een negatieve mening.?
Een positieve mening geeft ruimte voor de dialoog.
In die dialoog kun je dan elkaars standpunten aanhoren en ook ben je het er niet mee eens dan krijg je wel inzicht in hun geloofsbeleving.
Dan pas kun je respect verwachten en ook geven. Want beide partijen hebben recht op respect.!