Wat moet je doen als een 'geheim' te zwaar word?

Iemand heeft mij een 'geheim' verteld.. en ik lig daar nu wakker van..
Mag je in zo'n situatie hulp inschakelen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Degene die het jou heeft verteld is waarchijnlijk niet eens ervan op de hoogte dat jij er zo mee zit.
Ik kan me daarnaast voorstellen dat je betrokkene niet wil confronteren met het feit dat je ermee zit, om deze niet extra te belasten.
Hierdoor heb je dus een moeilijke situatie, waarvan jezelf last hebt en dat is zeker niet wenselijk.

Ik heb dit zelf ook al eens gehad en weet maar al te goed dat je er nachten van wakker kunt liggen. Mijn oplossing was dat ik een vriend in vertrouwen heb genomen om te zien wat deze ervan zou denken.
Het lijkt van de ene kant dat je dan het vertrouwen schendt, maar van de andere kant kun je even terugkoppelen om te kijken waar je goed aan doet.

Als het een strafbaar feit betreft kun je beter meteen hulp inschakelen en betrokkene melden dat je dat gaat doen, maar in mijn voorbeeld ging het om liefde die misbruikt werd.

Je moet hoe dan ook je nachtrust proberen terug te krijgen, wellicht door het advies van een ander.
Het voordeel van de mening van een ander is de neutrale blik die heel verhelderend kan zijn.

Succes en sterkte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thnxxx

Andere antwoorden (10)

Je kan degene die dit vertelt heeft zelf inschakelen. Het is hartstikke goed om iemand te helpen met problemen en geheimen te bewaren, maar je kunt alleen iemand goed van dienst zijn wanneer je er zelf niet aan onderdoor gaat.

Je zou diegene zelf kunnen vertellen dat het je te zwaar word en dit liever niet voor jezelf houdt. Als goede vriend/vriendin zijnde zal diegene dat begrijpen en kunnen jullie samen een oplossing zoeken hiervoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijk is dat... je wilt het geheim toch bewaren, maar zodra het jezelf begint op te breken zit je er toch maar mee.
Ik heb wel eens een geheim geheel anoniem ergens op internet neergezet op een forum. Kreeg hele fijne en hartverwarmende reacties. Echter is dit niet iets wat ik snel weer zou doen.
Ik zou met die persoon in gesprek gaan en zeggen wat je nu voelt.

Het ligt er ook wel een beetje aan hoe belastend het geheim is voor jezelf of voor de ander.
Soms kan het enorm opluchten om er met een onafhankelijk iemand over te praten (bv een maatschappelijk werker of psycholoog).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jazeker, en terugschakelen naar de betreffende persoon. Het vervelende van dit soort gevallen is vaak dat de persoon in kwestie het kwijt is en jij met de gebakken peren zit, tenminste dat is wat ik al een aantaal maal heb meegemaakt. Als jij er slapelose nachten van hebt zou ik zeker hulp inschakelen. Vraag je ook af waarom diegen het jou verteld heeft want er is dus kennelijk geen oplossing voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is nu gebeurd en misschien is het de volgende keer beter als iemand je een geheim wil vertellen om het geheim niet te willen horen.Dat klinkt misschien vreemd en misschien zelfs zo vreemd omdat diegene die je het geheim heeft toevertrouwd misschien je beste vriend of vriendin is, maar om jezelf te beschermen is het toch beter om het dan maar niet meer te accepteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als een geheim te zwaar wordt, kun je er eventueel over praten met een onafhankelijk persoon, zoals bijvoorbeeld een maatschappelijk werker.
Iets wat in vertrouwen verteld is in ieder geval nooit met andere bekenden bespreken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ow jee dat is lastig, iedereen is verantwoordelijk voor zich zelf, denk daar wel aan.Dat geldt ook over die gene die jou het geheim verteld heeft. Het ligt nu bij jou en dat is knap lastig. Ik zou zeker gebruik maken van een hulpverlener. Zodat jij het een plek kan geven en weer kan slapen.Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spreek eens met iemand die een ambtsgeheim kent. Ga naar een geestelijke (hoor mij, als notoire atheist)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja zeker
Met de eigenaar van de geheim over praten of iemand anders het kan overnemen...

Meer weet ik niet
sorry Sharon.

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja leuk... Nu heb jij het.

Ik kan me zo voorstellen dat de ander tegen je zei: ik heb een geheim en ik wil hem aan jouw kwijt...
Dat is dan ook letterlijk gebeurd en heb jij het nu. En aangezien het een geheim is, kan jij het niet kwijt.

Toch had het niet met alleen vertellen moeten blijven.

Wat je moet doen is er met haar over praten.
Waarom is het een geheim? Waarom vertelde ze het wel aan jouw? Welke emotie geeft het hem/haar, en jouw?
Echt tot in de kleine uurtjes erover praten.

Geheimen zijn angsten. Probeer deze angst te zien en voelen. Deal met de angsten en het geheim zal geen geheim meer zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem zit hem erin dat jij niet goed met het onderwerp van het geheim kunt omgaan.
Misschien kun je er wel niet tegen als iemand in het geheim homo is of vreemd gaat met een ander.
Daar kun je hulp voor inroepen zonder het geheim zelf prijs te geven. Het best doe je dat met iemand die jullie (verteller, jijzelf) absoluut niet kennen, ook niet via via. Je moet risico's dat het toch uitkomt zo veel mogelijk uitsluiten. Een professional lijkt me dan het beste.