Is 'fair trade' echt fáir trade of is het toch gewoon een verkapte vorm van ontwikkelingshulp?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Wat bedoel je een verkapte vorm van ontwikkelingshulp?????????????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag ik me ook af...!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat hierboven bedoeld wordt met 'verkapte vorm van ontwikkelingshulp' is dat ik om me heen zie (m.n. bij Wereldwinkels) dat mensen iets daar kopen 'omdat het arme mensen helpt' en niet omdat ze dat product inderdaad willen kopen. Anders gezegd: als het geen fair trade-product was geweest hadden ze het product (hetzelfde ding of iets wat voorziet in een vergelijkbare behoefte) eenvoudigweg niet gekocht. Fair trade-producten in supermarkten e.d. krijgen a.h.w. de kans om te concurreren met de niet-fair trade-producten. Daarnaast is er nog heel veel aan andere zaken aan te voeren wat de grens tussen ontwikkelingshulp en fair trade ter discussie kan stellen. Maar dit ene lijkt me voor in 1 vraag meer dan genoeg. :)

Antwoorden (3)

Fair trade heeft niets te maken met ontwikkelingshulp. Ontwikkelingshulp wordt verstrekt door landen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fair trade heeft idd 'sec' met ontwikkelingshulp niets van doen. Het is echter wel uit ontwikkelingshulp voortgekomen. Helaas is het vandaag de dag nog al eens zo dat sommige mensen een product bij een Wereldwinkel kopen, om dat ze 'het zo zielig vinden voor die arme mensen'. Ware handel met mogelijkheden heeft m.i. niets van doen met medelijden, wat fair trade (deels) 'berooft' van de ware intentie erachter. Iets kopen omdat je iemand zielig vind is in mijn ogen geen redelijke handel (dan kun je net zo goed je geld in een collectebus gooien).
Fair trade betekent letterlijk: eerlijke handel. Dat wil zeggen dat de mensen die een bepaald product verbouwen of maken, eerlijk betaald krijgen voor het werk dat ze verrichten.

Voorbeeld: een koffiebonenplukker of koffiebonensorteerder in Ethiopië krijgt voor een hele dag koffiebonen plukken of sorteren (zwaar werk, onder slechte omstandigheden) een schijntje. De opzichter of baas van de koffieplantage krijgt al een stuk meer, maar het grote geld gaat naar de Westerse koffieproducent. Die strijkt de winst op, want de arbeidskosten zijn minimaal en men hoeft zich verder niet te bekommeren om arbeidsomstandigheden of sociale voorzieningen voor het personeel. Eigenlijk is het pure uitbuiting. Daarom is koffie hier ook relatief zo goedkoop.

Koop je fair trade koffie, dan betaal je wat meer, maar dan weet je in ieder geval zeker dat de koffieplukkers in kwestie naar verhouding goed betaald krijgen voor het werk dat ze verrichten. Wel zo eerlijk!

Met ontwikkelingshulp heeft dat niets te maken. Met ontwikkelingshulp maak je mensen alleen maar afhankelijk; met normale arbeid waar een normaal salaris tegenover staat, zijn mensen in ontwikkelingslanden veel meer geholpen. Ze werken misschien hard, maar zien daar ook wat voor terug en ze kunnen iets opbouwen: een spaarpot om hun kinderen goed onderwijs te geven, bijvoorbeeld, iets wat in heel veel arme landen lang niet zo vanzelfsprekend is als hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met ontwikkelingshulp maak je mensen idd ws. afhankelijk. Fair trade is een voortvloeisel uit ontwikkelingshulp, in den beginnen bedoelt om tot een redelijke uitwisseling te komen, waarbij de 'minder bedeelde' handelt met de waar die hij heeft. Handel (uitwisseling) i.p.v. hulp (de rijke geeft, de arme ontvangt) dus. Voor mij gaat werkelijke fair trade een paar stappen verder. Want waarom zouden wij in Noord-Europa bepaalde producten 'van ver' halen als we die ook dichterbij kunnen verkrijgen? Naast waarom zouden wij bv. sperziebonen uit Egypte kopen, waar de mensen zelf veelal behoefte hebben aan meer verse groenten (voor een goed gezondheid)? En naast waarom zouden wij onze Hollandse bloemen in Kenia laten verpakken (dat is nl. goedkoper dan het hier laten doen) en zelfs rozen laten kweken in Kenia e.d. (om deze te besproeien met de steeds kleiner wordende meren om nog maar te zwijgen over mensen die kampen met tekorten aan schoon drinkwater)?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, True.
Wanneer een persoon bewust meer geld uitgeeft voor eenzelfde product alleen omdat er 'fairtrade' opstaat zou je kunnen zeggen dat het een verkapte vorm van ontwikkelingshulp is.
Echter zou je ook kunnen zeggen dat wanneer men dit niet doet het 'stagnatiehulp' is, aangezien het goedkopere product niet 'fair' zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tot nu toe vind ik dit het betere antwoord!
Fijn om te merken dat je vanuit die verschillende perspectieven 'mee' kunt kijken. De eerste gedacht die in mij opkwam is deze:
In je eerste zin schrijf je dat als een persoon bewust meer geld uitgeeft voor eenzelfde product omdat er fair trade opstaat ...
Wanneer deze situatie zich voordoet is er sprake van concurrentie, immers het goedkopere product concurreert met het goedkopere product en beide producten zijn ofwel hetzelfde ofwel voorzien in een gelijkaardige behoefte bij de betreffende persoon.
M.i. zou het pas écht geen fair trade zijn als deze persoon iets zou kopen om het fair trade is, waar hij/zij dit anders niet zou kopen (wat het in mijn ogen maakt tot verkapte ontwikkelingshulp). Ontwikkelingshulp t.o. stagnatiehulp --> goed om mijn gedachten eens over te laten gaan. :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord van Stein is onzin. Het goedkopere product IS ook niet fair, laten we wel wezen. Met stagnatiehulp, zoals je dat zo grappig verwoordt, heeft het niets te maken. Mensen die de hele dag koffiebonen staan te plukken voor een hongerloontje (1 euro per dag), noem jij dat fair? Voor jou als koffiedrinker lekker goedkoop, maar niemand wordt er beter van, behalve de koffiefabrieksdirecteur in kwestie.