Is de mens egoïstisch?

Voor een opdracht moet ik wat schrijven over het egoisme in de mens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Denk dat je hier veel over kan vinden op internet, zie bron
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, helemaal mijn soort antwoord. +1
sterredag
12 jaar geleden
:) thx, lijkt mij dat persoon zelf zijn huiswerk moet maken, met deze google zoekfunctie is er echt veel informatie over te lezen over deze stelling. Beetje overbodig om het hier ook nog een keer neer te zetten lijkt mij :) Is trouwens ook niet genoeg ruimte voor, dan kom ik toch ver over het max aantal tekens uit.
als iemand egoïstisch is denkt deze vooral aan zichzelf, in het geval van de mens is dat ook zo, vrij logisch dat we goed voor ons zelf willen zorgen, maar we putten er de natuur mee uit, deze ondervinden wel degelijk een negatief effect van ons.
het is wel grappig want de film avatar was laatst op tv, welliswaar is dit geen realiteit, maar het beschrijft wel goed hoe mensen de natuur verwoesten om te krijgen wat ze willen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk is een mens egoïstisch als je beseft dat er in de wereld voldoende eten en drinken is voor iedereen, en veel eten zit toch in de rijkere landen.

Ook geven we ons zelf nogal wat luxe in plaats van het aan de arme te geven. Over het algemeen vind ik de mens dus vrij egoistisch (en ik ben daar zelf ook verantwoordelijk voor). In zekere zin verdien je door hard werken natuurlijk ook wel wat luxe, maar als de mens minder egoistisch was was er ook geen verdeeldheid (mijns inziens)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een zekere zin wel. Maar dat moet ook wel uit zelfbehoud. Maar ook hier heb je verschillende gradaties in.
Op een schaal van 1-10 is 5-6 zeer acceptabel m.i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Egoïsme (uit het Latijn: 'ego' betekent 'ik'), ook wel ikzucht of zelfzucht genoemd, is een menselijke eigenschap.

Er zijn twee soorten egoïsme.

Egoïsme in morele zin
Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.

Egoïsme in andere zin
Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten.

misschien is het een idee om een zoekprogramma te downloaden, want deze info is echt heel makkelijk te vinden

zo je niet egoistisch zijn kom je echt in de problemen.
zo zou je alles wat je bezit bv doneren uit de medelij. je geld, je spullen, je eten, en van je huis een opvang maken voor daklozen.