Gebruik maken van invalidentoiletten

Zaterdagmiddag bij V&D. Een rij van dertig dames staat voor de toiletten van het restaruant min of meer benauwd op heur beurt te wachten. Al die tijd maakt niemand gebruik van het invalidentoilet, ook al is geen velden of wegen een rolstoeler te zien.

In zulke omstandigheden zie ik er geen kwaad in om uit de rij te stappen en gebruik te maken van het invalidentoilet. Toch word ik dan vreemd aangekeken als ik eraf kom. Jaloezie op een goed idee of breek ik hier een modern onuitgesproken taboe?

Toilet-inpikker

Beste Toilet-inpikker,

Een invalidentoilet is iets anders dan een invalidenparkeerplaats. Wie als gewone automobilist daar z’n auto parkeert, is buitengewoon onbeschoft bezig. Het is bovendien een wetsovertreding, die tot een boete kan leiden. Met toiletten ligt dat anders, omdat het gebruik daarvan hooguit een paar minuten in beslag neemt. Een rolstoeler ondervindt er geen schade van, als anderen ook gebruik maken van zijn of haar toilet. Ik ben er voor om gehandicapten zo veel mogelijk hetzelfde te behandelen als niet-gehandicapten. Dat betekent dat voor hen voorzieningen aangelegd worden om de toegankelijkheid van het publieke domein te vergroten, maar niet dat zij exclusieve rechten hebben op deze voorzieningen. Een moeder-met-kinderwagen mag net zo goed van de invaliden-oprit gebruik maken als een rolstoel.

Wat mij betreft is er dus niets op tegen om te allen tijde het invalidentoilet te gebruiken. Als er een rolstoeler aan komt rijden, is het wel zo beleefd deze persoon voor te laten gaan, maar verder kan iedereen z’n gang gaan op deze heerlijke, ruim bemeten en meestal ook veel schonere wc’s.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Waarom niet, als de nood erg hoog is of er is geen "werkend" validen toilet dan mag dat volgens mij best.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die HeroDD;

Ja hoor, zolang je geen gehandicapte verdringt, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat mag, zeker wanneer er op de reguliere toiletten te weinig ruimte is of ze allemaal bezet zijn. Het is een extra service voor gehandicapten, zodat er in dat gebouw een toilet is dat zij kunnen gebruiken. Maar ze hebben niet het alléénrecht op dat toilet. Het is zelfs niet erg als ze -net als normale mensen - soms misschien even moeten wachten tot het toilet vrij is.

Een gehandicaptentoilet is een normaal openbaar toilet met een extra functie. Het is niet een voorziening die speciaal en uitsluitend bestemd is voor gehandicapten. Dit is dus niet hetzelfde als de speciale parkeerplaatsen voor gehandicapten, die zo veel mogelijk altijd beschikbaar moeten zijn, en dus niet door gewone automobilisten gebruikt mogen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het dus blijkbaar niet helemaal goed begrepen (zie mijn antwoord), bedankt voor deze les +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het verschil is voornamelijk dat je een toilet maar kort gebruikt, en , geloof het of niet, gehandicapten zijn ook maar gewone mensen die ook gewoon best even op de wc kunnen wachten. (Makkelijker zelfs ; de meesten die ik ken gebruiken ook incontinentiematerialen ;-)).
Maar met een parkeerplaats is dat natuurlijk heel anders ; die zijn er niet zodat ze niet zo ver hoeven te lopen (want ze hoeven meestal neit zo ver te lopen naar de stoel, en wie zo slecht ter been is dat hij voor de deur moet parkeren komt in de winkel ook niet veel verder), maar omda die parkeerplaatsen extra breed zijn om naast de auto een rolstoel te kunnen klaarzetten. Wanneer alle gehandicaptenparkeerplaatsen bezet zijn, zou je een rolstoelgebruiker dus niet uit de auto kunnen krijgen zonder gevaarlijke situaties te creeeren, en parkeren duurt in de regel ook heel wat langer dan plassen. Daarom heb je daar dus een parkeerkaart voor nodig. Maar een plaskaart voor het toilet is ook in de praktijk nog nooit nodig geweest. Al zou het wel weer iets typisch nederlands zijn.
De parkeerplaats is dus een noodzakelijke maatregel, het toilet is uitsluitend een extra service.
Cryofiel
14 jaar geleden
Marleen, +1 voor je uitstekende en volledige uitleg. (En: blij dat je GV-pauze nog niet is ingegaan - houden zo!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oh, hij is wel ingegaan, maar hij heeft maar een dag geduurd ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor het geheel zeker een +1
In principe natuurlijk niet, net als dat je niet even mag parkeren op een invalide-parkeerplaats.
Deze zijn er uiteraard niet voor niets, ze zijn voor hulpbehoevenden gemaakt.

Maar in noodgevallen en wanneer je niemand verdringt kun je uiteraard wel even hiervan gebruik maken. Net als dat je gebruik mag maken van de 1e klasse in de trein als de 2e klasse helemaal vol zit.
Toch blijft het moeilijk om in te schatten of er binnenkort een invalide aankomt voor zowel het toilet als de parkeerplaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor als er maar weinig gebruik wordt gemaakt van het aangepaste toilet, is het zelfs aan te bevelen om de toiletruimte voor meerdere functies geschikt te maken. b.v. gebruik door zowel gehandicapten als niet-gehandicapten, voor het verschonen van baby's.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat mag, mits er geen invaliden zijn die van het toilet gebruik mogen maken. Dan gaan zij uiteraard voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag waarom niet?