Wat kan mijn vriend doen om alsnog gewoon een inkomen te krijgen?

Mijn vriend (20 jaar) woont bij zijn moeder in huis. Hij wil graag het huis uit, maar heeft geen werk en kan pas in september naar school. Als hij gaat werken dan moet hij al zijn geld aan zijn moeder geven, omdat zijn moeder schulden heeft en niet kan werken vanwege haar gezondheid, krijgt ze een uitkering. Als mijn vriend gaat werken dan wordt zijn moeder gekort op haar uitkering en dus moet mijn vriend haar dan onderhouden van zijn loon. We willen samen gaan wonen maar eerst moet er dan een baan komen voordat we een huis kunnen huren. Hij kan zich ook niet inschrijven bij zijn vader en ook niet bij zijn zus of opa en oma. Wat kunnen we doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leve dit kabinet!
Het wordt je (bijna) onmogelijk gemaakt om als jongere zelf iets op te bouwen. Sterkte, ik weet het antwoord niet helaas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien (voor voorlopig) ergens een kleine, goedkope kamer proberen te huren. Dan heeft hij in elk geval een ander adres en kan hij gaan werken, zonder zijn moeders uitkering in gevaar te brengen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mss een postbus adress voor dakloze? heb ik vaker gehoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van het beetje wat er over blijft sparen. Als je echt iets wilt, dan lukt het!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tijd dat moeders zelf aan haar schulden gaat werken want dat kan ook met een uitkering. misschien dat ie een zwart baantje kan vinden? (jaaa, ik weet het, het mag niet) maar het is natuurlijk triest dat je vriend zijn loon bij de inkomsten van zijn moeder opgeteld gaat worden om er vervolgens de schulden van te betalen. ben het helemaal eens met Martine.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Appeltje..nee dat lukt helemaal niet..kortzichtig antwoord. De reden waarom ik wellicht wat fel reageer? Er zijn mensen die vanwege schulden in de sanering zitten en 0 euro weekgeld krijgen. Ja Je leest het goed 0...

Het beste antwoord

Het is een rotsituatie. Eigenlijk vind ik dat je vriend gewoon moet gaan werken. Dat geeft hem werkervaring en versterkt zijn eigenwaarde en misschien kan die baan permanent worden op zeker moment, school of niet.
Zijn moeder heeft jaren voor hem gezorgd, ook financieel. Kan hij niet even een paar maanden iets terugdoen? Misschien doet moeder dan weer de was, strijkt zijn kleren enzovoort.
De overheidsregels zijn weer net zo als vlak na de oorlog, toen moesten de kinderen ook voor hun ouders betalen.
Het is een waardeloze regeling, platte bezuiniging over de rug van de laagst betaalde mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Kan je vriend zich niet tijdelijk op jou adres inschrijven?

kosten die hieruit voortvloeien, kunnen misschien wel gedeeld worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik begrijp dat jullie je in een rot situatie verkeren.. maar het beste oplossing is als je vriend zich bij jou of bij een van zijn vrienden inschrijft. en misschien dat hij dan tijdelijk zwart werk kan verrichten? ... of als hij zich bij iemand inschrijft dat hij dan op die manier uitkering kan aanvragen??
Ik bedoel het is zoiezo al een rot situatie maar wat belangrijk is . Is dat jullie in de gaten moeten hebben wat jullie belangen zijn en in hoeverre jullie achter jullie keuzes staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom moet een gezonde jongen van 20 een uitkering vragen?
Ik denk inderdaad dat het het beste zou zijn als hij zou gaan werken. Dan levert hij de eerste tijd dat inkomen in, maar ondertussen zit je wel in een goede uitgangssituatie: namelijk inkomen, waardoor je een huis kunt gaan huren.

En als hij meer verdient dan de uitkering is, dan kun je het meerdere alsnog sparen voor de eerste uitzet :)