Hoe komt het, dat bij het Russisch leger in de Tweede Wereldoorlog vrouwen in het leger zaten en meevochten?

Vrouwen mochten toch in de tijd geen soldaat zijn? En mochten vrouwen later na de oorlog wel in het leger(blijven)?

Toegevoegd na 21 minuten:
Naar aanleiding van 8 maart;)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Er zijn twee oorzaken voor :

Onder Jozef Stalin werden honderdduizenden tegenstanders van zijn bewind uitgeroeid. En dit waren hoofdzakelijk mannen. Men schat trouwens dat het aantal mensen dat onder het bewind van Stalin (1928-1953) aan een onnatuurlijke dood stierf ongeveer 15 miljoen mensen beloopt.

In de oorlog met Duitsland verloor Rusland honderdduizenden mannen. Op een gegeven moment moesten ook de vrouwen meevechten, anders was Rusland ten onder gegaan in de 2e Wereldoorlog. Vanaf de zomer van 1942 werden jonge vrouwen officieel gerekruteerd. Gedurende de 2e WO vochten maarliefst 800.000 Russische vrouwen tegen Duitsland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Dat is gebruikelijk in communistische landen waar gelijkheid tussen de sexen wordt nagestreefd. Tevens zal schaarste op de soldatenmarkt hebben meegespeeld.