Is het wel verantwoord om de documentaire van Alberto Stegeman uit te zenden?

Naar aanleiding van de docu van Alberto Stegeman over de beveiliging van het Koningshuis (en ook de voorgaande documentaires).

Er word heel goed uitgelegd hoe makkelijk het is om terrein op te komen. Dit kan bepaalde mensen op een "idee" brengen, zij zien immers hoe makkelijk het is om door de voordeur binnen to komen. Dan moet een goed geplande "operatie" zeker ongezien ergens binnenkomen.

Is het dan wel verantwoord om dit gedetailleerd uit te zenden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (7)

Tuurlijk, zodat de daarvoor verantwoordelijke instanties er wat aan kunnen doen.
Ik weet niet of dat nu ook het geval is, maar bij een vorige uitzending hadden bepaalde instanties van te voren de mogelijkheid om te het te bekijken, zodat er voor uitzending al wat aan de problemen kon worden gedaan. Ik meen dat dit was toen hij als soldaat verkleed bij de F16's rond kon lopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is verantwoord, maar wat krijg je... Deze journalist maakt het te bont, negeren is het beste... Deze man spoort niet... Is een tweede Willebrord Frequin...

Het laat zien dat nieuws gemaakt wordt en derhalve niet serieus genomen moet worden... Hij had het anders aan moeten pakken, dit is over the top...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, waarom niet. En ik denk niet dat bepaalde mensen dit op ideeën brengt. De meeste mensen die hebben totaal niet de behoefte om op het terrein van het paleis te komen. Zou je dat toch willen, dan is er altijd wel een mogelijkheid. Als iemand kwaad wil kan diegene dat altijd wel bereiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben van mening dat 't juist onverantwoord zou zijn om zulke zaken _niet_ aan de kaak te stellen. Want als hij 't kan uitpuzzelen, dan ook een _willekeurige_ crimineel.
Dus: als je 't aan de kaak stelt, kunnen/zullen er maatregelen worden getroffen.

Security by obscurity is een vals gevoel van veiligheid. Als niemand probeerde om de treinkaart te kraken en dan de resultaten naar buiten zou brengen van hoe extreem onveilig en slecht 't systeem wel niet is, zou ook _niemand_ zich geroepen voelen om te proberen een veilig systeem op de markt te brengen.

Als _niemand_ op zijn website zou zetten hoe je een wachtwoord kunt bruteforcen, zou ook niemand proberen veiliger toegangssystemen te maken.

Etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat er aangegeven wordt dat het mis is met de beveiliging daar kan ik achter staan. Maar het getuigd nou niet bepaald van een scherpe intelligentie dit gedetailleerd op televisie te vertonen terwijl het een open vraag is of de toegang al waterdicht is beveiligd. Mijns inziens een doorgedreven vorm van sensatie en potentieel gevaarlijk voor de bewoners / werknemers van het koninklijk huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, mits de betrokken instanties van te voren de mogelijkheid krijgen om de beveiliging aan te scherpen. Dit is op het moment het geval, dus mag het. Het enige is dat mensen het ook bij andere instanties kunnen gaan proberen met de 'tips' die hij geeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor ,het hele beveiligingssysteem wordt nu weer flink op scherp gezet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net zoals bij Schiphol-Oost? Dan gaan ze alleen maar het probleem weer verplaatsen.