De middeleeuwen werd vroeger (geschiedenisles) als één periode gezien. Die periode is echter veel te lang (1000 jaar). Daarom wordt deze periode ook niet meer gebruikt in de huidige geschiedenisboeken. De hele geschiedenis is verdeeld in 10 (of 15) tijdvakken.

De middeleeuwen bestaan uit:

- Monniken en Ridders
- Steden en Staten
- Ontdekkers en hervormers (net na de middeleeuwen / renaicance)

Als we nu een waardeoordeel geven op een bepaalde tijd (goed/slecht) doen we dat met onze huidige kennis. Je kunt de toenemende macht van de (christelijke) kerk een negatief punt vinden, maar het heeft wel de loop van de geschiedenis bepaald wat betreft kennis en bouwkunst.

Het is veel interessanter om te kijken waardoor bepaalde gebeurtenissen werden veroorzaakt vanuit die tijd bekeken. Dat is wat geschiedkundigen ook doen en op wikipedia noemen ze het "kenmerkende aspecten".

Quote (zie bron wikipedia):

Tijd van monniken en ridders
Kenmerkende aspecten:

De verspreiding van het christendom in heel Europa.
Het ontstaan en de verspreiding van de islam.
De vrijwel volledige vervanging in West-Europa van de agrarisch-urbane cultuur door een zelfvoorzienende agrarische cultuur, georganiseerd via hofstelsel en horigheid.
Het ontstaan van feodale verhoudingen in het bestuur.

Tijd van steden en staten
Kenmerkende aspecten:

De opkomst van handel en ambacht die de basis legde voor het herleven van een agrarisch-urbane samenleving.
De opkomst van de stedelijke burgerij en de toenemende zelfstandigheid van steden.
Het conflict in de christelijke wereld over de vraag de wereldlijke of de geestelijke macht het primaat behoorde te hebben.
De uitbreiding van de christelijke wereld naar buiten toe, onder andere in de vorm van de kruistochten.
Het begin van staatsvorming en centralisatie.
Einde Quote
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De volgende verdeling wordt meer gebruikt, maar loopt een beetja parallel met jouw indeling:
Early middle ages, High middle Ages & Late Middle ages. Ket was een barre tijd. Dat blijkt vooral uit het feit dat van 1000 tot 1650, de bevolking steeds verder afnaam, vanwege honger en ziekte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
NB. De indeling in tijdvakken (zie URL) wordt tegenwoordig op de middelbare school gebruikt.

Andere antwoorden (4)

Bedoel je de middeleeuwen in onze regio?

Nou, dat valt niet mee zeg...

Bouwkunst
Schilderkunst

Mensenrechten... geintje....

Tsja, eigenlijk niets als je het vergelijkt met de tijd ervoor.... de Romeinen etc hadden het heel wat beter voor elkaar dan de "wilden" uit de middeleeuwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je somt wel dingen op maar schrijft er niet bij wat je precies goed of slecht vindt...
De middeleeuwen was een positieve impuls voor onze huidige economie. Met name door im- en exportproducten is ons land zich toen gaan ontwikkelen. Denk aan de Verenigde Oostindische Compagnie (V.O.C) Maar de manier waarop onze over over over grootouders zich manifesteerden was niet altijd even netjes. Denk aan de slavernij die toen nog volop heerstte. En van Jan van Ribeeck die rond de Kaap moest fouracheren. Was ook geen lievertje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Download het History Wikiboek Europe
Dat geeft een goed beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die IVV;

De telefoonverbindingen waren in de middeleeuwen erg slecht.