Wat wordt bedoeld met jezelf te kunnen presteren? Niet perse met kleding enzo, maar met gedrag.

Ik hoor dit wel vaker, maar begrijp er niks van.

Toegevoegd na 3 minuten:
presteren= presenteren, sorry typfout.

Toegevoegd na 1 dag:
En hoe weet ik van mezelf dat mezelf kan presenteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wie zegt dit dan?
Ritsuka
12 jaar geleden
En bedoel je presteren of presenteren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik pas het aan.

Het beste antwoord

Als je jezelf goed presenteert..houdt dat in dat je jezelf zó laat zien dat jij diegene bent die door de nader gezocht wordt.

Je moet jezelf dus 'goed kunnen verkopen'

Hoe je je moet gedragen hangt een beetje van de situatie af.

Gaat het om een baantje als ijsverkoper..dan hoef je niet perse een stropdas te dragen. Gaat het er echter om dat jij je als jurist ergens aanmeldt..dàn liever wèl die stropdas.

Het voorafgaande betreffende de kleding is even ter illustratie van het navolgende.

Je gedrag hang namelijk eveneens af van hetgeen je wilt bereiken.

Een voorbeeld: Wil je als marktkoopman aan de slag gaan.. dan moet je zeker niet al te bescheiden in je presentatie zijn. Dus toon dàn dat je bepaald niet verlegen bent.

Wil je echter als vertegenwoordiger ergens gaan werken..dan moet je wèl een bescheiden presentatie LATEN ZIEN..maar tòch een beetje MINDER bescheiden uit de verf komen..

Zogezegd..uiterlijk bescheiden LIJKEN..maar in wezen een beetje brutaal ZIJN..

Hoe je je gedraagt als je jezelf 'goed moet presenteren' hangt dus altijd af van hetgeen van jou verwacht wordt.

Hoe je WEET...ÒF je jezelf goed kunt presenteren kun je afmeten aan de resultaten die je in het verleden geboekt hebt.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het hangt af van de context, maar over het algemeen word er bedoelt dat jij laat zien, dat jij de persoon bent die gezocht word.

Stel je gaat solliciteren, dan moet jij jezelf presenteren. Je moet laten zien dat jij nou net die ene persoon bent die geschikt is voor de baan, en de rest niet.

Je kunt nog zo'n mooi pak aantrekken, maar als jij solliciteert voor een baan als verkoper en je durft dan geen mensen aan te spreken en spullen aan te smeren, dan kun je het wel schudden.

Je laat dus d.m.v. je houding en gedrag zien dat jij bent wie er gezocht word.
12 jaar geleden
Iemand die zichzelf goed kan presenteren, komt zelfverzekerd maar niet arrogant over. Als je je goed kunt presenteren, ben je in het voordeel bij bijvoorbeeld een sollicitatie, omdat je durft te laten zien waar je kwaliteiten liggen, en wat het bedrijf waar je solliciteert aan jou kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er van uit dat je preSENteren bedoelt ?
Dat is wel degelijk voor een (heel) groot deel kleding / uiterlijk (netjes, neutraal, verzorgd, schoon, passend, gepast en professioneel).

Naast dat uiterlijke plaatje zijn er nog wat (veelal ongeschreven maar tamelijk voor zichzelfsprekende) regeltjes zoals vriendelijk kijken, glimlachen, rustig maar verstaanbaar (niet per se accentloos maar wel zonder fouten) spreken, kortom, dat je zowel jezelf als het bedrijf waarvoor je staat goed 'vertegenwoordigt'; goed representeert.

Nu is het wel een beetje afhankelijk van namens of voor WIE je je representeert ; naar een sollicitatiegesprek van een grote multinational ga je anders gekleed en praat, loop en gedraag je je anders dan voor ene sollicitatie als barmeid in een hardrockcafe, maar dat spreekt voor zich. Als ik een tupperwareparty heb bij een dameskrans in Rijssen kleed, praat en doe ik ook anders dan wanneer ik hetzelfde kunstje doe in een volksbuurt of een woonwagenkamp. Logisch ; als je jezelf niet verkoopt, verkoop je niks.

Je aanpassen aan de eisen die de omgeving aan je stelt in combinatie met een zo goed mogelijk plaatje neerzetten ; wie die kunst verstaat, is overal welkom en overal graag gezien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak ben ik van plan te reageren op een vraag, maar zodra ik zie dat Marleen een reactie geplaatst heeft hoeft het al niet meer: Ik weet dat de vraag dan al duidelijk genoeg is uitgelegd, haha!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak ben ik van plan te reageren op een vraag, maar zodra ik zie dat Marleen een reactie geplaatst heeft, hoeft het al niet meer: Ik weet dat de vraag dan al duidelijk genoeg is uitgelegd, haha!
Jezelf neerzetten of verkopen. hoe jij wil dat anderen jou zien. dus daar hoort ook de kleding bij maar ook hoe jou lichaamshouding en gezichtsuitdruking is.