Waar komt het idee vandaan dat als je drie keer niest dat het 'morgen goed weer wordt'?

Telkens als je drie keer niest zegt wel iemand dat het morgen dan goed weer zal worden. Is dit ook zo buiten omgeving Gelderland? En waar komt dit vandaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
17K
Aponi
12 jaar geleden
Ik weet niet waar het vandaan komt, maar ik kom uit Amsterdam en daar werd/word het ook altijd gezegd.
Amadea
12 jaar geleden
Ja hoor, dat gezegde is in heel Nederland bekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een van de volkswijsheden die je met een korreltje zout moet nemen. (en dit gezegde is dus ook een volkswijsheid).

Het beste antwoord

Dat stamt uit bijgeloof, natuurlijk niet te verwarren met Geloof...

Omdat een oud bijgeloof zegt dat als iemand niest zijn ziel heel even zijn lichaam verlaat. Een snelle zegenwens zal de demon die van deze gelegenheid gebruik probeert te maken, even op afstand houden.
Niezen werd vaak gezien als een gunstig voorteken. Als bij het inschepen een zeeman aan stuurboord moest niezen, zou het een goede reis worden; nieste er echter iemand aan bakboord dan zou het schip slecht weer treffen. Als je 's ochtends voor het ontbijt niest, krijg je diezelfde week een cadeau. Drie keer niezen, brengt mooi weer. Het brengt ongeluk als de bruid of bruidegom tijdens de huwelijksceremonie niest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dit is overal in Nederland voor zover ik weet.
Dit komt eigenlijk met name omdat hooikoortspatienten meer moeten niezen bij goed weer.
Als er een vochtig klimaat is zijn er immers veel minder pollen, waardoor hooikoortspatienten minder vaak hoeven te niezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is natuurlijk puur bijgeloof, maar wel met een kleine kern van waarheid : als het mooi , droog weer wordt, zitten er meestal zodanig veel prikkelende stoffen in de lucht (pollen ? vocht ? ) dat er meer mensen vaker gaan niezen. Dus veel niezen = kans op mooi weer.

Het bijgeloof geldt voor zover ik weet in elk geval voor heel Nederland.

Toegevoegd na 50 seconden:
?? vocht moet natuurlijk zijn 'stof'.