Waarom kun je je soms erg in mensen vergissen?

Het voorkomen is goed, de gespreksstof is goed, er wordt gelachen. Maar dan, na een tijdje gaat het fout: je wordt in de steek gelaten, bedrogen en er doen rare praatjes de ronde die niet kloppen. Je beroept je op de vriendschap, maar die had kennelijk nooit bestaan.
Je probeert erachter te komen waar de praatjes vandaan komen, maar dat blijft geheim. (lijkt wel een complot)
Ben je dan naief geweest? Of te goed van vertrouwen?
Gelukkig komt dit niet vaak voor en heb ik gelukkig ook wel betrouwbare vrienden, maar ik vind dit soort situaties te gek voor woorden. Komt iemand het bekend voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En waarom niet? ;)

Het beste antwoord

Om op het laatste deel van jouw vraag te antwoorden: Ja, dit komt mij wel heel bekend voor.

Hier is een spreekwoord: "Al te goed is buurmans gek."

Maar door schade en schande wijs geworden ga je dit vanzelf wel leren hoor.

Het is niet alleen hùn schuld maar ook wel een klein beetje die van jouwzelf. Jij hebt jouwzelf een bepaald beeld gevormd van die mensen, al dan niet omdat zij toneelspeelden.

Op den duur ga je wel bepaalde trekjes herkennen, bijvoorbeeld: Praten deze mensen veel over een ander tegen jou? Ga er dan maar vanuit dat ze dit ook doen over jou tegen een ander. Conclusie: Laat niet meer los tegen deze persoon dan je zelf verder naar buiten wilt hebben.

Daar heb je natuurlijk nu niets meer aan, maar geloof me, wanneer je vaak genoeg met dit soort situaties geconfronteerd bent dan leer je dit soort dingen wel.

Soms moet je gewoon even met je neus op de feiten worden gedrukt dat bepaalde mensen jouw vriendschap niet waard zijn. Zodra je zover bent zul je echt een heleboel rust en evenwicht in je leven ervaren waardoor je er zòveel waardevolle vriendschappen voor in de plaats kan maken. En de rest…..

Welke rest…..?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat je uitging van de eerste indruk die je had.
En dat kan wel eens erg 'verkeerd uitpakken'.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste indruk is voor ca 80% correct. Dus soms, in 20% van de gevallen heb je een verkeerde indruk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen graag een goede indruk willen maken,bij een eerste ontmoeting. En daar is niet altijd door heen te kijken. Na verloop van tijd komt dan toch de ware aard boven en gaat het mis! Maar gelukkig zo als je zelf al aangeeft komt het niet vaak voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent een ervaring rijker...het is een teleurstelling ,ik vind niet dat je naief geweest bent.Je zegt het al je hebt je vergist.Het zegt iets over die gene.Bescherm je zelf en trek je conclusies.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je op de waarneming afgaat, en dat kun je niet...

Jij bent goed van vertrouwen en als je dat bent dan word je bedrogen... Mensen die anderen niet kunnen vertrouwen worden niet bedrogen, maar die vertrouwen niemand anders dan zichzelf...

Maar als je bedrogen wordt, bewijst dat jij de ander wel kunt vertrouwen, wees daar blij mee, en laat die vrienden gaan die niet kunnen vertrouwen en behoudt die vrienden die je wel kunt vertrouwen... Zo op den duur krijg je mensen om je heen die je kunt vertrouwen... Zo gaat dat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoveel mensen en inzichten dat je beter een hond kan nemen als je te ergeren aan een ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je geeft aan: Je beroept je op de vriendschap, maar die had kennelijk nooit bestaan.
Een vriendschap heb je niet zomaar na een paar keer leuke gespreksstof en lachen.
Om maar even terug te komen op het overbekende gedicht van Toon Hermans:
Je hebt iemand nodig, stil oprecht
die, als 't erop aankomt, voor je bidt en voor je vecht.
Pas als je iemand hebt die met je lacht én met je grient,
kun je zeggen: Ik heb een vriend.
Dus iemand die jou plotseling in de steek laat is waarschijnlijk door de gespreksstof heen en uitgelachen, omdat nu de vriendschap naar een dieper niveau moest gaan. En dat kon hij/zij niet aan.
Verlies niet zomaar je vertrouwen in anderen, maar hou wel goed in de gaten wie je vrienden zijn/worden, en wie gewoon "kennissen" zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel bekend maar weet je hoe dat komt: je bent gewoon een mens.. meer is het niet..
Zoek dan ook niet de schuld bij jezelf en waardeer de juiste mensen om je heen des te meer..
Kost je anders veel te veel energie die je beter aan de goede kunt besteden..
Ik ben nu ik in het ziekenhuis lig nog niet 1x gebeld of bezocht door iemand die ik als zeer waardevol inschatte..en nog heb ik me, met al mijn levenservaring, dus stevig vergist..als ik daar nu energie in zou stoppen ben ik over een week nog niet thuis.. en anderen van wie ik niets verwacht, zoals hier op GV, verrassen me en staan vierkant achter me.. Zo gaat dat in een leven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk dat velen dit wel een keer hebben mee gemaakt hoor. Een diamant hoeft niet altijd echt te zijn . Een nepper word dof de echte blijft glimmen. Straf jezelf niet het was immers zijn leugen tegen jou oprechtheid . Traantje pinken neus omhoog en weer verder gaan .