Bij het uitbrengen van een toost hef je dan alleen je glas of "tik"je het glas van de ander ook aan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.8K

Antwoorden (4)

Hangt ervan af wat je gewend bent.

Ik zelf als ik een toost of maak zeg ik bijv. Op onze gezondheid.
En tikken we iedereen zn glas aan.

Maar op bruiloften als er iemand een toost wilt maken dan staat diegene op.
Tikt met een vork of een lepel o.i.d. Tegen het glas aan.
Zodat hij iedereen zijn aandacht heeft.
Dan zegt hij wat ie wilt zeggen en dan heft iedereen z'n glas.
Denk dat het daar lastig zou zijn om iedereen iedereen z'n glas aan te tikken.

Maarja het is maar wat je gewend bent.

Ik denk dat het dit is:

Als je met niet erg veel mensen bent dan tik je iedereen zijn glas aan.
En als je met veel mensen bent hef je je glas alleen.

Bespaart moeite
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens de etiquette mag beide, en ik dat geval geldt dat je volgt wat de rest ook doet. Hoofdregel bij etiquette is namelijk dat je niemand zich ongemakkelijk laat voelen.

Oftewel, klink of hef het glas zoals je wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mag allebei, maar wat ik wel vaak mis is dat direct na het uitspreken van de wens de mensen elkaar even direct in de ogen kijken en daarna meteen een slokje nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt helemaal van de situatie af. De klinkpartner(s) moet/moeten zich wel in jouw omgeving bevinden omdat het oogcontact hierin essentieel is!

"Bij officiële gelegenheden is klinken eigenlijk taboe, al wordt het regelmatig toch gedaan. Het is belangrijk dat je je proostpartner recht in de ogen kijkt terwijl het glas
tot kinhoogte wordt geheven. Daarnaast drink je het glas nooit in één keer leeg, maar neem je slechts één of enkele slokjes.

Wijnkenners zijn van mening dat het klinken van de wijnglazen nog een andere functie heeft. Het drinken van wijn is een spel met de zintuigen, zeggen zij. Want eerst bekijk je de kleur van de wijn (daarbij gebruik je de ogen). Dan ga je ruiken (de neus). Dan ga je proeven (de mond). En ten slotte klinken de glazen. Op die manier hebben de oren ook wat!"