bestaat er een verband tussen de occupy-beweging en de arabische lente?

Toegevoegd na 7 minuten:
zijn er duidelijke overeenkomsten tussen deze bewegingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Het verband is, dat ze beiden streven naar rechtvaardigheid.
Dat wil niet zeggendat er banden tussen beide bewegingen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik zie geen enkel verband.
12 jaar geleden
Nee. Geen enkel verband. Streven naar rechtvaardigheid doen we allemaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De enige overeenkomst tussen deze twee bewegingen, is dat zij beide in onze huidige tijd plaatsvinden.

De Arabische lente laat de verschillende volkeren afstand doen van dictatoriale bestuursvormen die het daar gedurende een aantal voor het zeggen hadden.

De pijn, de uitbuiting alsmede de onderdrukking leidde tenslotte gelukkig tot een opstandige uitbarsting.

Helaas geschiedt een dergelijk afrekening met het gruwelijke verleden vrijwel nooit zonder bloedvergieten.

De occupy-beweging daarentegen richt zich tegen de oneerlijke verdeling van de welvaart, tegen de graaicultuur van de al superrijken en tegen de speculatieve 'oververrijking' van vele, vrijwel onverzadigbare, speculanten.

De ene beweging is dus het zich vrijmaken van dictators door de Arabische volkeren terwijl het andere een wereldwijd protest is tegen de oneerlijke verdeling van de welstand op aarde.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, het zijn twee fenomenen die ontstaan zijn door de globalisering. De Arabische Lente is ontstaan na een oproep via sociale netwerksites, wat voor een kettingreactie heeft gezorgd en via diezelfde sociale media naar andere Arabische landen is overgewaaid. Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Occupy-beweging.

Het fenomeen geldt voor alle trends, fenomenen en populaire zaken op onze planeet. Het ontstaan van 'sociale media' heeft de globalisering in een stroomversnelling gebracht, waardoor ook totalitaire regimes zoals men die in China of Noord-Korea kent, onder druk staan.