Bestaat de mens uit een rassenstelsel?

Je hebt blanken, zwarten, gele etc.
maar zijn dit nou verschillende rassen, net als bij dieren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja dat mag je wel zeggen, ze zijn heel nauw familie genetisch gezien, maar er zijn enkele kenmerken anders...

Vrouw en man van hetzelfde ras scheelt meer in dna dan man blank en man negeroide...

Toegevoegd na 12 minuten:
Het verschil met het begrip ras zoals het bij dieren gebruikt wordt is essentieel: bij een menselijk ras is geen sprake van bewuste selectie om de raskenmerken te bewaren of te bewerken. Binnen een soort, in dit geval Homo sapiens, bestaan populaties die zich onderscheiden en die over de generaties als zodanig herkenbaar zijn.

Het kan in een aantal contexten wel degelijk zinvol zijn om aan te geven wat de etnische achtergrond van een persoon is:

* Medicijnen werken soms verschillend bij mensen van verschillende herkomst.
* Vele ziekten hebben een verschillende kans om voor te komen bij mensen van verschillende herkomst. (De resistentieontwikkeling bij mensen is een evolutionair proces waarbij aanraking met een ziekte, en dus de geografische locaties van de voorouders een grote rol spelen. Een goed voorbeeld in de geschiedenis is bijvoorbeeld de teloorgang van het Incarijk veelal door toedoen van epidemieën van ziekten die door Europeanen naar Zuid-Amerika werden gebracht.)
* Sommige erfelijke eigenschappen komen in de ene groep (NB: een groep kan een zeer variabele grootte hebben, van een geïsoleerde gemeenschap in Noord-Zweden tot heel het Incarijk) vaker voor dan in een andere.
* De culturele identiteit wordt vaak ook door een persoon zelf ontleend aan de etnische achtergrond.
* De vraag naar cosmetische producten hangt sterk af van huidskleur en haartype.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

bij dieren kan bv een konijn geen kindjes krijgen met een hond.
bij mensen kan bv een blanke wel kindjes krijgen met een negroide persoon.
het zit dus wel een beetje anders tussen mensen en dieren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, strikt genomen niet.
De overeenkomsten tussen mensen onderling zijn groter dan de verschillen tussen de diverse rassen. Voor het 'oog' i het misschien wel handig mensen in aparte hokjes te stoppen, maar er passen er ZO veel niet in, dat je niet van separate rassen kunt spreken. Of je moet volstrekt willekeurige mensen op grond van uiterlijk bij elkaar in de 'groep' gooien, waarbij de genetische verschillen groter kunnen zijn dan bij twee groepen die uiterlijk minder gemeen hebben. De rasindelingen zoals die het meest gebruikt worden zijn overigens voornamelijk geografisch, en niet genetisch ; duidelijke aanwijzing voor de gebrekkige grond om mensen in rassen in te delen.

Wij zien wel zes of tien blanke rassen, en maar één zwart, waar iemand die zelf zwart is wel tien verschillende zwarte rassen ziet maar maar één witte. Ook geen criterium dus.

Daarnaast heeft het indelen van mensen in verschillende rassen natuurlijk ook een beetje een vervelende bijsmaak gekregen door de eugenetica in met name de tweede wereldoorlog.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist.
Ja het zijn verschillende rassen en de verschillen zitten ook dieper dan de oppervlakte, het negroïde ras heeft b.v. een hoger soortelijk gewicht qua spiermassa (je ziet ze ook niet als zwemmer bij de Olympische spelen), mensen van het gele ras zijn minder bestand tegen alcohol en mannen van het Kaukasische (blanke) ras worden eerder kaal.
Geen grote verschillen, maar wel kenmerkend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennelijk wel want de term rassenhaat is algemeen ingeburgert. De term "ras"heeft een enorme wanklank gekregen door de slavernij en de 2e WO. Het is gelukkig niet zo afgebakend als bij dieren. Ik moet er niet aan denken dat we allemaal stamboompapieren zouden krijgen, met oormerk en verkiezingen van de mooiste per ras brrrr. Ik vindt het kleurrijk geheel juist mooi, met de onderlinge verschillen reuze interessant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die ZegenVan Jezus;

Strikt biologisch gezien bestaan er geen mensenrassen. De genetische kenmerken tussen twee leden van dezelfde groep kunnen soms meer verschillen vertonen dan tussen twee leden van verschillende ethnische groepen. Ik denk dat het indelen van mensen in rassen een achterhaalde gewoonte is die ooit is bedacht door figuren die de vermeende superioriteit van hun eigen ethnische groep wilden benadrukken. Dus wel verschillen, maar geen rassen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ergens in het boek van Bill Bryson (A short history of nearly everything) geeft hij aan, dat het waarschijnlijk zo is, dat de verschillende rassen verschillende voorouders hebben. Dat we dus niet verwant zijn! Wie weet waar dat staat (Hoofdstuk en paragraaf) ?