Hoe komt het dat je als wildvreemde zomaar je hart uitstort, bij iemand, kan je zien bij wie je dat kunt doen of is het een gevoel?

Het gebeurt me heel vaak dat mensen die ik helemaal niet ken, mij binnen enkele minuten hun hele levensverhaal vertellen, vooral bij problemen of ingrijpende gebeurtenissen. Nu kan ik goed luisteren, maar dat weet je niet van tevoren. Kun je dit "uitstralen"?

amc
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 voor je vraag
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar vindt jij dat altijd even prettig?
amc
14 jaar geleden
Ik heb er geen moeite mee. Het kan heel interessant zijn en ik krijg dan zo`n medelijden met die persoon dat ik me er zelf goed bij ga voelen, want dan besef ik dat ik het toch maar goed heb.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar je cijfert jezelf er in feite dan toch voor weg, toch?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je krijgt er een groot kado voor terug : het vertrouwen van een mens. Wat kan je mooier krijgen?
amc
14 jaar geleden
hen3ette@ Natuurlijk, op dat moment is die ander toch het belangrijkst? Ergens voel je je nog vereerd dat ze hun diepste gevoelens aan jou kwijt willen. het zijn vaak nog dingen die heel intiem zijn en die ik zelf aan niemand zou vertellen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ik moet bekennen dat ik mij niet vereerd voel dan. Hooguit fijn wanneer ik wat voor een ander heb kunnen betekenen, maar er zijn er ook waarvan ik het gevoel heb dat ze er misbruik van maken. Zo van: bij hen3ette kan ik wel terecht wanneer ik er zelf weer een zooitje van heb gemaakt. En niet iedereen hoor, pas op! Maar je gaat toch wel je pappenheimers kennen op een gegeven moment. Of is ze dan nog afkap dat is een ander verhaal want dat vindt ik ook nog wel steeds moeilijk, maar ik heb er wel degelijk verschil in!
amc
14 jaar geleden
Maar ik heb het over wild vreemden, geen kennissen. Daar ken je je pappenheimers niet.

Het beste antwoord

Dat weet de ander inderdaad niet van te voren. Maar de houding en manier van luisteren die jij aanneemt bij wat de ander je vertelt, kan wel heel uitnodigend werken om verder te vertellen. Dat kun je vatten onder uitstralen, denk ik.
Er zijn ook mensen die op zo'n manier luisteren, dat de ander snel stopt.

Als je "vol" zit met iets, wat het geval is vaak na een ingrijpende gebeurtenis of bij problemen, dan vraagt dat om ruimte. Om verwoorden. Het kwijtraken, via het bespreken. Voor sommige mensen geldt dat trouwens niet, maar daar gaat het hier niet om.

Sommige wildvreemden interesseert het ook veel minder of er wel goed geluisterd wordt. Die hebben vooral behoefte aan een praatpaal. Een plek waar ze hun verhaal stomweg kunnen verwoorden. In plaats van het een plek te geven in bijvoorbeeld een dagboek. Die gaan rustig door met vertellen ook als je geen gerichte aandacht eraan geeft. Dan heeft het met jouw uitstraling weinig van doen.

Het vertellen aan wildvreemden is voor veel mensen makkelijker dan aan een bekende. Je gaat daarna ieder verder op je eigen pad. Je komt je verhaal niet meer opnieuw tegen. Anonimiteit. (Fora op internet werken niet voor niets zo goed. Veel mensen daar kiezen er dan ook voor om de mensen die ze daar vanalles vertellen nooit in het echt te ontmoeten. Maar ik dwaal af.)

Als jij daarbij die ander die ruimte gunt, dan zal hij daar zeker dankbaar gebruik van maken. En niet iedereen is bereid om (een beetje) tijd voor een ander vrij te maken. Ook dat is een stukje "uitstraling".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor je uitvoerige uitleg. Ik kan niet anders als geintesseerd zijn, ik vind het anders zo onbeleefd en arrogant en aan de andere kant kan het zo interessant zijn, iemands leven.
amc
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (6)

Doordat je gedag zegt en netjes iets terug zegt, dan kan het in de bus snel voorkomen dat jij 1 van die mensen bent die dan een een heel verhaal "mogen" aanhoren van deze mensen.

De mensen die dit aanhoren zijn vaak mensen die anderen niet snel afkappen of verder gaan met hetgeen waar ze eigenlijk mee bezig waren zoals de krant lezen/muziek luisteren. Ik ga er vanuit dat jij dus zo iemand bent die de krant opzij legt als iemand tegen je praat of netjes gedag terug zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat jij hier de spijker op z'n kop slaat. Ik ben zelf ook zo'n persoon die menigmaal alles van haarzelf in het honderd laat lopen doordat 'anderen mij nodig zijn'. Leg ook mijn handwerkje aan de kant, klap ook de laptop dicht, ongeacht waar ik mee bezig ben... eet soms zelfs wel eens 1 à anderhalf uur later dan ik gepland had daarom. Alsof ze het kunnen ruiken dat dit bij mij (ook) allemaal maar kan...
amc
14 jaar geleden
Ja, zo ben ik opgevoed en dat zit dan in je systeem hè.
Ik kijk ook mensen altijd aan als ze met je praten en misschien moedigt dit ze aan.+1
Dit kun je absoluut onbewust uitstralen! Mijn vriendin heeft dit ook altijd, en meestal tijdens gebruik van het openbaar vervoer. Daar is het trouwens een goede optie om oordopjes van je ipod ofzo in te doen, dat verhelpt het probleem.
Eigenlijk is het eerste contact al gelegenheidsgevend voor de ander om dingen te gaan vragen of vertellen. Probeer als je er last van heb, vanaf het eerste moment niet te toegankelijk te zijn, dan dek je je als het ware een beetje in!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vraag me dit ook wel eens af. En voel dan gelijk, of dat die sticker met "Psycholoog" nog op mijn voorhoofd zit...

Dus denk inderdaad dat het iets is wat je uitstraalt...

Dit is ook een reden, waarom ik in de avonduren nog maar weinig in de horeca kom...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik denk zeker dat je zoiets kunt uitstralen.
Maar het hangt er ook van af in elke positie of functie je mensen ontmoet. Een verkeersregelaar op een druk kruispunt zal nooit lange ontboezemingen hoeven aanhoren, maar een belastinginspecteur misschien wel.
Je hebt ook mensen die elk ook maar een beetje gewillig oor in beslag nemen voor hun verhalen, maar dat heb je niet in de gaten bij de eerste keer.
Sommige mensen vertellen hun intieme verhaal juist liever aan een wildvreemde dan aan een bekende om het van zich af te praten zonder bang te hoeven zijn er later mee geconfronteerd te worden.
Ja, en zoals ik al zei: sommige mensen stralen het uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is mooie eigenschap naar andere te kunnen luisteren ,je zal geduldig zijn en ontspannen vermoed ik dus straal je dat ook uit,maar er zitten wel grenzen aan vind ik.Sommige mensen met problemen kunnen je helemaal leeg slurpen en luisteren niet naar jou,als jij uiteindelijk wat te vertellen hebt.Maar dat zal je wel door krijgen met de tijd.succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Ik exsisteer al bijna 56 jaar op deze aardbol. Ik weet dus inmiddels dat sommige mensen veel van je geduld kunnen eisen, omdat ze zich in hun verhalen veel herhalen, maar ik blijf mensen fascinerend vinden en heb er geen moeite mee om te luisteren. Nu heb ik heel veel geduld en ben heel relaxed, dat heb je goed gezien. Als het dan te lang gaat duren, zeg ik het ook op een vriendelijke manier, ze voelen zich dan altijd schuldig dat ze zo lang aan het woord geweest zijn, maar ze zijn altijd blij dat er eens iemand geluisterd heeft. Zelf heb ik nooit zulke problemen dat ik moet praten met ;"maakt niet uit wie, maar moet het kwijt". Als ik ergens mee zit, zeg ik het direct tegen degene die me na staan en die zijn er dan voor mij omdat ik er ook altijd voor hen ben.
amc
14 jaar geleden
Bedankt +1
De communicatie moet goed verlopen.
Dan hebben mensen die neiging van 'uitstorten' meer dan wanneer de communicatie minder goed verloopt.
En communicatie kun je *bewust of onbewust* goed of slecht laten verlopen.

Als je je verdiept in hoe het werkt, dan kun je dus besluiten nemen: je wilt het juist heel goed, want je wilt iets overbrengen of helpen, of je hebt geen zin en wilt geen contact. Dat kun je echt sturen.

Hier kun je er iets over lezen,
op pagina 73 begint het

http://books.google.com/books?id=Ix8eKtzakcoC&pg=PP19&dq=nlp+dummies&ei=MkHvStSqLoqOywTqx8XRCw&hl=nl#v=onepage&q=&f=false
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
amc
14 jaar geleden
Bedankt voor de tip. Heel interessant om te lezen. Ik weet wel hoe ik moet communiceren en ik vind het ook niet erg om te luisteren. Je hoeft vaak niet eens te antwoorden, vaak hoef je alleen en blijk van begrip en meegevoel te tonen. Advies willen ze vaak niet en geef ik ook niet, of het moet om een ziekte gaan die ik ken en waarmee ik ervaring heb. Als ze niet weten wat ze het beste kunnen doen of tips vragen, dan geef ik die wel. Maar alleen als ik het zeker weet. +1.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je in sommige gevallen NIET wilt communiceren, praten, dan kun je gewoon bewust alle 'regels voor goede communicatie' overtreden. Dus niet aankijken, niet spiegelen, fout herhalen en vooral fout samenvatten als je toch iets zegt.Onderwerpen die volgens de ander aan de orde moeten komen mijden, niet op ingaan, over iets anders beginnen, met name iets wat hem/haar geen jota interesseert :-) Vooral het fout samenvatten werkt heel goed