Is de massale rouw in Noord Korea gemeend of spelen er andere zaken?

De massale rouw bij het overlijden van leider Kim Jong Ill...
Is er sprake van massa hysterie, zijn de mensen werkelijk zo verdrietig of speelt angst voor het regime een rol?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een heel goede vraag
Super man!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom klik je "goeie vraag" dan niet aan? Zal ik het dan maar doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al gedaan hoor :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt al prima Antw . Wat ik van (zuid)Koreanen weet dat ze heel theatraal aan rouw verwerking doen dus heel openlijk klagen en jammeren , zeker als iemand kijkt . Dat hoort !daar . Maar inderdaad je moet ook :) daar . Het is een geregisseerde voorstelling zeker op de voorste rijen . En ja massa hysterie zien jammeren doet jammeren , ik zou ook jammeren anders moet mijn Familie echt huilen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag + je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat de meeste zo doen om geen gezichtsverlies te krijgen. Vooral de vrouwen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo een erg lekke regime daar, dus ik denk als ze uitbundig zijn overlijden zouden vieren dat er kans is dat er represaille maatregelen genomen zouden kunnen worden. Ik geloof dat de opvolger ook niet zo'n lekkere is.
Ik denk dt veel toneel is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zegt je gevoel als je die beelden ziet? Bedrog, ze huilen omdat ze bang zijn.

Het beste antwoord

De werkelijke emoties en gedachten van de Noord-Koreanen zullen we waarschijnlijk nooit weten, al was het alleen maar omdat zij nooit geleerd hebben om te uiten wat ze denken, en er ook doodsbang voor zijn om dit te doen.

Natuurlijk speelt angst voor het regime een rol, en inderdaad wordt van hogerhand opgelegd dat men móet rouwen. Zeker voor (westerse) cameraploegen, maar ik denk dat verwarring en angst voor wat komen gaat, ook een rol speelt.

Deze mensen hebben altijd en overal te horen gekregen hoe geweldig hun leider wel niet is, nog voordat ze het konden begrijpen werd hen al diepe eerbied en ontzag voor hun leider aangeleerd. Ze horen overal dat hun leider degene is die hen beschermd tegen het boze westen, en dat hij degene is die waakt over hun welzijn. Veel N-Koreanen zullen zich dus ook vertwijfeld afvragen hoe het verder moet, nu Kim Jong Ill er niet meer is om het land te beschermen en voor zijn volk te zorgen. De meeste N-Koreanen hebben totaal geen notie van andere regeringsvormen dan de dictatuur, dus hebben ook nooit bedacht dat er misschien meer mensen zijn die de capaciteiten hebben om een land te besturen, en dat dus niet alles in de soep hoeft te lopen wanneer de grote leider wegvalt.

Mensen zullen ongetwijfeld ook rouw tonen uit angst. Maar angst is ook emotie, dus dit vermengd zich met elkaar tot een oprechte emotionele uiting, maar dan van een iets andere oorsprong dan puur verdriet omdat er iemand dood is. Dat samen met de verplichte rouw en de vertwijfeling en angst-voor-wat-komen-gaat die er ook zal zijn, zorgt voor een vreemde mengeling van emoties. Daar komt dan nog bij dat het in de oosterse culturen in z'n algemeenheid veel gebruikelijker is om emotie te tonen op een manier die wij als theatraal zouden omschrijven.

Ik gok dus dat het van alles wat is, en dat er allerlei emoties door elkaar lopen in dat wat nu getoond wordt als 'rouw'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (17)

Ik denk zelf dat er jammer genoeg angst speelt omdat het een beetje geacteerd was toen een nieuweslezer opeens raar begon te huilen, en al die arme mensen vonden hem geen goede man, dus ze worden gedwongen uit angst voor hun leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Een beetje geacteerd'? Het is allemaal opgedrongen verdriet. Vrijwel niemand in Noord-Korea is verdrietig over de dood van Kim; men wordt gedwongen heel hard te huilen, uren en uren achter elkaar, omdat men anders regelrecht het strafkamp ingaat. De Noord-Koreaanse samenleving is een totalitaire staat waarin geen enkele burger normale rechten heeft zoals wij die kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Okee, je hebt wel gelijk een heel groot deel word gedwongen, ik kon mijn angst wel anders formuleren, maar ik dacht ook dat ze meer angst hadden voor hun leven. En niet dat ze een straf kamp hadden. Ik weet ook dat er van dat land geen doodstraf gegevens zijn, dat betekent waarschijnlijk dat er veel doodstraffen plaatsvinden.
Half-Half. Ze zijn of waren verplicht om minstens 3x per dag te rouwen. Als je het gaat verplichten zit er meestal niet echt een waarde aan deze rouw dan. Aan de andere kant is het wel zo dat de mensen al zo vroeg geindoctrineerd dat ze hem echt zagen als een god en er dus echt om huilen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verplicht rouwen, dat wist ik niet.
Te gek voor woorden zeg.
Powergen
12 jaar geleden
Ja, dat stond vanochtend op nu.nl
Die mensen zijn jarenlang gehersenspoeld, geindoctrineerd, onderdrukt, bang gemaakt. Het is echt een waanzinnig land, voor het minste geringste wat volgens de heersers niet door de beugel kan of ongepast is, word je "gewoon"uit de weg geruimd. Naar mijn mening is het pure angst, de mensen weten onderhand niet beter meer, ze zijn gekneed, geplooid, gebrainwashed, bang om vermoord te worden, honger te hebben, dierbaren te verliezen. Je hebt daar geen keuze: je loopt in het gareel (waardoor je dus de beelden krijgt die jij in je vraag schetst) of je bent ten dode opgeschreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar was ik al bang voor...
plus!
Dit is denk ik psychologisch wel interessant.
Mensen in Noord Korea zijn natuurlijk al jaren 'gehersenspoeld' door deze leider. Doordat dit zo is is het natuurlijk goed mogelijk dat deze mensen de dood van deze manier als zeer verdrietig ervaren. Het verdriet is dus niet per definitie schijn, maar kan wel degelijk zo worden ervaren. Hoe men het uit is natuurlijk weer iets heel anders. Waarschijnlijk wordt die massa hysterie wel beïnvloed door bepaalde mensen. Iemand die een feestje viert om de dood van Kim Jong Ill zal toch al gauw worden "vermist" ;)..

Toegevoegd na 3 minuten:
manier=man
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat powergen gelijk heeft. Die Kim yung il is/was natuurlijk god voor de mensen daar. HIJ maakte alles mogelijk wat ze konden doen en denken. Hij was een soort vader der vaderen.. Hier ga je in geloven zolang je denkt dat de wereld om noord Korea nog slechter is. Complete media en internet censuur. De mensen worden daar dom gehouden en maar met 1 ding gevoed.. De leider...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanavond nog op de tv .
Zij daar zo opgegroeid eerst zo uitbundig rouwen en dan gaat het leven weer gewoon verder als er een politiekelijder overlijd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het schijnt vooral zo geregisseerd te zijn. Vanavond bij het nieuws werd verteld, dat vooral de mensen vlakbij de camera "verdriet" hadden en een stukje verderop ineens een stuk minder, zij kwamen niet in beeld en hoefden niet zo overdreven te rouwen.
De mensen zijn gewoon bang om niet verdrietig te zijn, want waarom zouden ze vrijwillig rouwen om een leider die het land en de mensen in armoe houdt? Er heerst hongersnood en de grote leider hield dit in stand door er niets aan te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geacteerd, die mensen zijn jaren lang onderdrukt door die vent... En dat worden ze nog steeds, als ze aan de wereld niet laten zien dat ze verdriet hebben of zelfs blij zijn krijgen ze een kogel door hun kop...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoort gedeeltelijk ook bij de cultuur, hoorde van de week op de radio dat naar rouw er ook een gevoel van schaamte is over de dood van een ander, alsof je mede verantwoordelijk bent. Dit geldt voor elk overlijden.
Als je op die manier rouwt is het alweer heel anders dan hoe wij gewend zijn.
Maar dat het overdreven is voor de camera is zeker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Noord Korea beschouw ik een beetje als het door Orwell geschreven boek 1984.

De staat heeft, voor het oog, alle touwtjes in handen...waaronder zelfs die van het persoonlijk gevoelsleven.

Het is dus voor de overheid daar niet moeilijk om het volk te laten rouwen. Gewoon het bevel: 'ROUWEN!!' uitvaardigen.

En ja dan..treedt de toneelvereniging 'Het Tranendal' enkele dagen op..voor het oog van de wereld.

Na jaren van onderdrukking alsmede valse voorlichting m.b.t. 'het boze buitenland' speelt het 'droevige'volk wel 'van harte' het verdriet mee om reden dat hen anders wel op hardhandige wijze 'rouw en verdriet bijgebracht' wordt..

Natuurlijk zijn er wel mensen die echt rouwen..maar dat zijn doorgaans zij..die wat te verliezen hebben.. een hoge positie of iets dergelijks..en zich daarom pal achter het bewind opstellen.

Eerlijk gezegd vind ik heel die huilvertoning uiterst pijnlijk om te zien en te horen..aangezien ik zeer grote twijfels heb omtrent de oprechtheid van die huilende massa..

Zo lang als de zoon van de overleden' geliefde generaal' daar onbewogen en traanloos..bijna trots..rond loopt..kan ik niet geloven dat de dood van een onderdrukker/dictator gevoelens van verdriet verdriet bij 'zijn' volk kan oproepen.

Het antwoord op je vraag is dus: Voor een enkeling zal er sprake zijn van (opr)echte rouw...maar voor verreweg de meeste mensen..is het pure overlevingsstrategie..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen ik de eerste beelden zag, dacht ik dat het inderdaad ook geacteerd was. Op de Belgische tv sprak een Noord-Koreakenner dat het wel mogelijk is om honderd mensen te laten acteren, maar niet de schaal waarop we het nu zien. Dat zette mij aan t denken.

Jaren geleden was ik bij de bijzetting van Diana, prinses van Wales. Daar huilden ook mensen op straat. Dat heeft me toen ook verbaasd. Er was een diepe, diepe, oprechte rouw.

Ik denk dat de mensen daar door een jarenlang lesprogramma ook echt van hun leider houden. Volgens het Belgische nieuws wordt 50% van de lestijd pop scholen besteed aan de levensloop en de verheerlijking van de leider.

Ik denk dat het oprecht is en dat het nog niet eens met angst te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er spelen denk ik meerdere dingen.
Ten eerste wordt alles goed geregisseerd en gemanipuleerd. Het moet lijken alsof iedereen intens verdrietig is en alles moet strak georganiseerd zijn. Op de foto die met de auto werd rond gereden, zien de mensen een vriendelijk lachende Kim Jong Il, terwijl hij in het echt een norse gek was die nooit vriendelijk keek.

Een andere reden is, dat de mensen vanaf hun geboorte worden geindoctrineerd. Ze weten niet beter of hun leider is een "vader" die zorgt. Alles wat ze hebben, bijna niets trouwens, komt van de leider. Ik heb een keer een documentaire gezien over oogartsen die in Noord-Korea mensen mochten helpen en hun zicht terug kregen door een operatie. Wie werd er bedankt? Niet de artsen, maar Kim Jong Il. Want hij is toch zo goed.

En dan nog de traditie. In Azië, rouwen mensen ander, heel uitbundige weeklanken, zonder veel tranen trouwens. Er zullen best mensen zijn die niet mee willen doen aan dit rouwen, maar bang zijn voor de gevolgen als ze dat niet doen. Noord-Korea staat nu eenmaal bekend als een land waar andere geluiden en kritiek om de leiders niet welkom is. Meedoen is veiliger omdat mensen anders misschien in een strafkamp zullen belanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pure massahysterie!!!
Vergeet niet dat de mensen die je op de televisie te zien krijgt verplicht langs de kant van de weg gezet worden en verplicht hun rouw moeten laten zien.
Wil je hier niet aan mee doen heeft dat heel vervelende consequenties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de mensen die flink geld verdiende door de oude leider bijvoorbeeld door een deal dat ze drugs mochten verbouwen of de boeren mochten afpersen zou er echte rouw zijn want hun dealtje is naar de knoppen. Bij de arme bevolking zou denk ik geen echte rouw zijn want ze werden jaren lang afgeperst, beroofd en mishandelt. Maar omdat de nieuwe leider familie is moeten ze nog wel oppassen met niet rouwen dus rouwen ze maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag. Ik denk half-half. De mensen zijn vanuit de politiek/staat volledig gemanipuleerd/geíndoctrineerd dat ze niet meer weten wat ze vinden denk ik. Heel erg tragisch vind ik het om te zien. Dit is een dictatuur pursang, hopelijk word deze ooit omvergeholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat die mensen niet anders hebben gezien als een machtig dictator die als je iets verkeerd zag je kon laten verdwijnen voor altijd, maar nu is meneer er zelf niet meer hoop dat de rest van de raadgevers en zijn zoon de ogen open doen en verder kijken dan de grens van hun land. want al je geld in kernwapens stoppen word je buik niet mee gevuld en snap best dat er landen zijn die daar het meest bang voor zijn, want waarnemers naar iran sturen of er kernwapens zijn om een oorlog uit te lokken is alleen omdat er olie te vinden is. Die waarnemers kun je beter naar noord korea sturen meneer obamha en zorgen dat er daar geen gek op een rode knop drukt. 21-12-12
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat komt omdat vele mensen niet weten wat Kim Jong Ill wel niet heeft gedaan, er is namelijk geen tv of radio waarbij het nieuws zal worden doorgegeven. Deze mensen rouwen uit onwetendheid, want wat hij deed was totaal niet normaal. Deze mensen zullen vast en zeker nooit hebben gezien wat leider Kim Jong Ill wel niet heeft gedaan in zijn land.