De ervaring dat je het in de toekomst anders gaat doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij oprechte spijt lering,
bij geveinsde spijt manipulatie.

Toegevoegd na 21 minuten:
Dit vereist enige toelichting.

Als je een oprechte spijtbetuiging doet, besef je dat je fout gezeten hebt en op dat gedrag /gebeuren wil je grip krijgen zodat je dat niet nog eens over komt.

Daarnaast geef je de benadeelde aan dat je besef hebt van je falen en dat neemt boosheid/frustratie en stress weg, omdat je erkenning van het berokkende leed geeft.

Een simpel voorbeeld, bij het uitparkeren , waarbij verkeerd geparkeerde auto's mij sturen belemmerde had ik een auto beschadigd met mijn achterkant.
Er zaten krassen op de bumper.
Ik ben toen naar een buurman gelopen waarvan ik wist dat hij de eigenaar was.
Ik heb mijn stommiteit aangegeven (ik was echt boos op mezelf en gaf daar ook uiting aan).
Deze hartelijke buur zei: och er zitten wel meer krasjes op de bumper, daar maak ik geen punt van!

Ik stelde, maar dan wil ik in ieder geval een lakstift bekostigen om de bumper bij te werken en dan kunnen er ook andere plekjes mee aangestipt worden.

Feitelijk had hij kunnen eisen dat de bumper werd overgespoten, zo erg was de schade wel.
Ik had dus door oprechte spijtbetuiging een zeer lankmoedige opstelling teruggekregen (dat was NIET mijn bedoeling)

In sommige gevallen bieden mensen hun excuses aan om "van het gezeur af te wezen".
Ik vind dat een foute zaak.

Daarmee houd je elkaar voor de gek.

Volwasenen dwingen kinderen excuses aan te bieden als ze iets fout doen.

Ze bieden dan excuses aan omdat het moet van de ouders. dat heeft voor mij geen waarde.

De ouders zouden uit moeten leggen WAAROM iets fout is en het kind tot inzicht brengen en dan uitleggen dat het kind dat goed moet maken.

De gemaakte excuses zijn dan gebaseerd op inzicht en wellicht op besef dat je het dan goed wilt maken.

Bij kleine kinderen is dit vaak nog niet mogelijk en dan zul je genoegen moeten nemen met de fatsoensnorm.

Ik zie vaak volwassenen (zoals politici) excuses aanbieden terwijl ze dat alleen formeel doen, ook de Staat is daar meester in.
het excuses aanbieden heeft dan -in mijn ogen - geen waarde en heeft slechts een manipulerend effect, over het onderliggend terechte verwijt walst men dan heen zonder de bij het excuus behorende GENOEGDOENING te verstrekken.

Zo worden vaak mensen met een hol excuus de mond gesnoerd en daar ben ik een fel tegenstander van.
Ik vind dat misbruik van het rechtgevoel van mensen maken.

Toegevoegd na 31 minuten:
Zie reacties.