Je hoort wel eens van mensen in een 3e wereldsland die dan 15 km moeten lopen om water te halen. Waarom gaan ze er niet gewoon naast wonen?

Die huizen zijn toch makkelijk verplaatsbaar en grond kopen is daar ook niet noodzakelijk.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

- Land is van een buurstam
- Risico op overstromen
- Ziektes
- oorlogen
- Onvruchtbaar
- Historische gronden
- doorgaande wegen ver weg
- Bronnen verplaatsen zich van tijd tot tijd [De bron in het dorp is opgedroogt]
- Ziekenzorg is te ver
.. etc..

Noem maar op. Waarom wonen mensen in Bangladesh in gebieden die elke 5 jaar overstromen? Waarom wonen nederlanders onder de zeespiegel?

Toegevoegd na 1 minuut:
- Roofdieren
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan moeten ze weer 15 kilometer lopen om hout te halen om dat water te kunnen kopen. Of om bij hun kudde te komen die niet op het land van een ander mag grazen. Etc. etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, 'kopen' moest natuurlijk 'koken' zijn.
Ik weet niet hoe je er bij komt dat grond kopen daar niet noodzakelijk is maar ik denk dat als 1000en mensen vlakbij die bron willen gaan wonen een plekje daar wel degelijk schreeuwend duur wordt. Dat zullen ze zich niet kunnen veroorloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs als stammengrenzen geen rol spelen, kan het zijn dat ze bijvoorbeeld bij hun landerijen willen wonen.

In de natte tijd verbouwen ze daar van alles. Hun gewassen hebben veel zorg nodig, en bescherming tegen vraatzuchtige vogels en andere dieren. Dus moeten ze direct naast hun gewassen wonen.

Ze hebben dan sowieso al voldoende regenwater direct bij hun huis. Voor zover dat niet zo is, kunnen ze beter een keer per drie dagen 15 km naar de bron lopen om water te halen, dan elke dag 15 km naar hun landerijen lopen.

In de droge tijd moeten ze dan 15 km naar de bron lopen. Tja, het is niet anders. Wat zou jij doen? Verkassen kan niet, want ze moeten hun land ploegen, hun oogst verwerken, nieuw landbouwgereedschap maken voor de volgende natte tijd - dat sleep je niet 15 km mee.
Cryofiel