Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

In welke steden wonen de meeste bejaarden mensen in Nederland?

Ik wil graag weten in welke stad er de meeste bejaarde mensen wonen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ha, die Gast88739;

Het maakt natuurlijk wel uit wat je precies bedoelt; het absolute aantal bejaarden of het percentage. Ik verwacht dat de verschillen landelijk niet zo groot zullen zijn en er dus in Amsterdam, als grootste stad van het land, ook het grootste aantal bejaarden te vinden is.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hoogste percentage aan vergrijzing vind je in de regio Parkstad Limburg (de voormalige oostelijke mijnstreek rond Heerlen en Kerkrade).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe groter een stad of dorp is, hoe groter de kans dat daar de meeste bejaarden wonen. Zelfde geldt voor het aantal mannen, baby's, hooggeschoolden, loodgieters, honden, en lantaarnpalen.

Misschien is het veel interessanter om te kijken hoeveel ouderen er in verhouding tot een andere groep wonen in de verschillende steden. Want dat geeft denk ik meer informatie waar je iets aan hebt.

De verhouding tussen werkenden en ouderen heeft te maken met vergrijzing, en dat noem je "grijze druk". Dat heb ik niet verzonnen, maar het CBS.

Steden met een hoge grijze druk zijn er niet; dat zijn allemaal dorpen zoals Laren (ZH) en Bloemendaal. Van de grote steden kun je in ieder geval zeggen, dat het lijstje van hoog naar laag er zo uit ziet:

Rotterdam en Den Haag
Groningen
Amsterdam
Utrecht

Hieronder kun je het zelf bekijken, en in deze link kun je het ook allemaal nalezen:
http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking/publicaties/artikelen/archief/2011/default.htm

Scroll naar ongeveer halverwege de pagina en klik voor de PDF als je hier bent aangekomen:

Demografie van de vergrijzing (PDF: 1,5 MB)
06-07-2011Artikel Bevolkingstrends, 2e kwartaal 2011
(snelkoppeling copieren lukt me niet)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat vind ik nou weer een heel slimme opmerking. Daar had ik nog helemaal niet aan gedacht! Maar nu ik er even over nadenk: hoogopgeleid betekent vaak ook welgesteld, en (vorige week nog in het nieuws) ook een hogere levensverwachting. En met die studenten klopt ook helemaal. Goeie interpretatie van je!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding