Waarom is de behoefte aan zondagsrust zo belangrijk?

Na aanleiding van het bericht dat een kamermeerderheid de aanpak van de koopzondagen steunt...

Dat er een wiltgroei is ontstaan in de redenen om op een zondag als winkel open te kunnen zal ik niet ontkennen. En dat dit per direct, maar 700 banen en 2000 koopzondagen gaat kosten. Zal ook allemaal correct zijn uitgerekend door het CPB...

Maar wat is nu feitelijk de link tussen het beperken van de koopzondagen en de behoefte aan zondagsrust...

Want als ik behoefte heb aan mijn zondagsrust dan moet ik sowieso deze Bisschopstad al uit met al die klokkenterror ieder weekeinde. Waar ik als 'niet Katholiek' meer last van ondervind. Dan van het feit dat er ieder weekeinde duizenden Duitsers naar de stad komen om inkopen te doen. En dan woon ik midden in de stad, waar ik het dan rustiger vind dan in een willekeurige wijk buiten het centrum...

Dus midden in het centrum, waar ik op zaterdag avond niet het journaal van 19:30 uur op RTL4 kan luisteren. En op zondag ochtend om 8:45 uur gewekt word door de klokkenterror van een Kathedraal...

Dus waarom is de behoefte aan zondagsrust zo belangrijk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Nederland heeft een christelijke basis. Daar komt het 'zondagsrust' fenomeen vandaan. Als we dat weg laten is er geen enkele reden om zondag belangrijker te vinden dan een andere dag.

Wat wel speelt is het argument dat we graag willen dat er een moment in de week is waarop iedereen vrij is, en mogelijkheden om vrienden / familie te bezoeken. ik heb in vele landen gewoont, en nooit gemerkt dat het niet vastzetten op welke dagen je weekend hebt dit in de weg staat.

Grappige is: We hebben het over een zondag. Het gros van de mensen werkt 36-40 uur per week. Dat betekend dat ook nu al de winkels met part-timers werkt voor een deel van de openingstijden. Waarom een kleine zelfstandige dit niet zou kunnen doen.. Beats. me.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Erg goede vraag Starbless!
Ik snap ook echt niets van het gedoe rond de koopzondagen! Voor mij kan winkelen op zondag erg ontspannend werken, en als ik behoefte heb aan pure rust, blijf ik wel thuis!
Ze hebben het ook nog eens over "maar" 700 banen! Alsof het de normaalste zaak van de wereld is... En dan is er ook nog de ondernemer die zijn bedrijfstructuur moet aanpassen, omdat deze inmiddels gewend is aan de koopzondag, en dit meestal de beste verkoopdag van de maand is!
Je zal er maar van moeten eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk zou kerk en staat gescheiden moeten zijn. Nu wordt door een aantal mensen dat gelovig is (ja je hoeft geen Christen Unie of CDA'er te zijn om gelovig te zijn), wederom bepaald, dat omdat er in een voor hen belangrijk geschrift staat vermeld dat 2000 jaar geleden de maatschappij 1 dag in de week vrij hield om bij te komen van het drukke landwerken, dit nu ook voor een ieder moet gelden, want dat is logisch.

Ik denk dat het psychologisch mogelijk wel verstandig is om 1 dag in de week geheel vrij van dagelijkse beslommeringen te houden, maar niet om godsdienstige redenen en zeker niet vanuit de politiek opgelegd. Let wel, als er iets op tv is dat je niet aanstaat, mag je hem uit doen. Als er een winkel open is, waar je niet naartoe wilt, ga je niet. Rust kun je alleen zelf creeeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een dag rust in de week vind ik niet verkeerd en zelfs nodig. Indien een ieder een andere dag vrij is, kun je nauwelijks anderen bezoeken, omdat die dan moeten werken. Bovendien werkt rust meer als de omgeving ook rust heeft. Of dit nu christelijk of de zondag is, maakt niets uit.

Koopzondagen prima, maar absoluut overbodig. Het kost de kleine ondernemer meer banen dan dat er bij de grote winkelketens aan banen bij komen. Bovendien kan ik mijn geld maar 1x uitgeven, dus meer zal ik ook niet uitgeven.

Als de zondag een gewone werkdag wordt (en dat is het in het geval van het winkelpersoneel dat op zondag moet werken al), dan zou je ook de andere branches op zondag kunnen laten werken. Nee, bedankt! Ik pas.

Ik geniet van de zondag; dan kan ik mijn hoofd weer vrijmaken voor de week erop, dingen doen waaraan ik door de weeks niet toekom en de rust genieten; heerlijk! Van mij mag het weekeinde 3 dagen duren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch vreemd dat de 'CAO Schoonmaakbedrijven etc.' maar 365 werkdagen per jaar kent. En wat is er mis met het feit dat de zondag een werkdag is in veel diensten CAO's?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies dat de (zondag)rustdag komt te vervallen. Dat men in sommige beroepen niet om zondagswerk heenkomt, houdt nog niet in, dat de detailhandel (en andere beroepsgroepen) op zondag open moeten. Wat de CAO Schoonmaakbedrijven met je oorspronkeljke vraag (en -1?) te maken heeft, is mij niet geheel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Schoonmaakbranche is dus 1 van die andere branches die ook gewoon op zondag werkt. Doen ze in de ziekenhuizen, verpleeghuizen en musea overigens ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In zieken- en verpleegtehuizen wordt op zondag echt alleen maar verzorgd en nooddiensten gedraaid; een MRT/MRI-scan of gebruik van O.K.'s zit er echt niet in. Een museum wat enkel van ma-vr(za) open is, heeft ook niet echt nut.
Maar ga jij nu meer inkopen, als op zondag de winkel open is? Nee, je eet en drinkt nog altijd dagelijks hetzelfde en zit op dezelfde meubels waar je anders ook op zit. Echter hebben de winkels wel meer kosten en dat moet ergens vandaan gehaald worden. De toegevoegde waarde is daardoor nihil en een stuk gemeenschappelijk goed (de 'zondagssrust') wordt daar voor opgeofferd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent inderdaad erg kortzichtig. Vast en zeker lid van de SGP...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk. Over kortzichtigheid gesproken. In het centrum wonen is een keuze. De kathedraal stond er ook al langer. Niet naar de winkel gaan op zondag is ook een keuze. Niet hoeven werken op zondag voor veelal ongeschoold personeel is dan geen keuze meer. De mens moet de mogelijkheid hebben om tot rust te komen. In NL is dat de zondag. Prima, al was het de maandag. Als een rustdag niet belangrijk zou zijn, kan iedereen 7 dagen per week werken. Jammer dat dan echt een hoop meer mensen overwerkt raken... Misschien is een rustdag per week voor jouw niet belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar voorziet de arbeidstijdenwet al in dat men maar 6 van de 7 dagen mag werken en 1 van de 7 dagen rust moet houden. En dit geld ook voor de krantenbezorger. En wat is er mis met vrij op een woensdag? Vrienden van mij doen dat al jaren en bevalt hen erg goed. En weer anderen zijn de maandag en/of de dinsdag vrij. En ik ben vrij, wanneer het me uit komt... En wat betreft de extra kosten van die supermarkten. Hier in de stad zijn alle supermarkten sinds medio 2006 iedere zondag geopend. Het leuke is dat de omzet alleen maar is gestegen. En die op de zondag is zelfs 13% hoger dan de zaterdag. Bovendien zijn er maar weinig die je iedere zondag ziet werken in de supermarkt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies dat is er mis mee! Niet iedereen kan z'n vrije tijd zo inrichten, dat hij/zij op woensdag z'n vrienden bezoekt, omdat die alleen dan vrij zijn. Een weekendje weg met een aantal mensen wordt dan al helemaal een opgave. Als iemand z'n rustdag op woensdag heeft, maar de buurman met cirkelzaag of betonhamer niet, heb je ook niet veel meer aan je rustdag. Hier viel laatst een feestdag op een zaterdag. Dat is natuurlijk voor de normale werknemer al beroerd ;-), maar het winkelpersoneel kon de vrije dag / weekeinde helemaal waarderen, aangezien ze er een koopzondag van gemaakt hadden... Ik kan hier bijna dagelijks van 09:00 tot 20:00 winkelen en van 08:00 tot 22:00 dagelijks (ma-za) inkopen doen, waarom moet dan ook nog de zondag alles open zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch is het hier de Bisschop die al dat Duitse kooptoerisme op zondag toejuigd... En daarbij sjouw ik me geen breuk aan volle boodschappentassen. Omdat het daar met de auto komen bijna 3 km is en lopend nog geen 500 mtr... En wat is er mis met een ondernemer die op zondag zijn supermarkt van 9:00 tot 18:00 uur open stelt voor de klant. Dit is gewoon slim ondernemen, omdat het extra omzet opleverd...