Waarom is er reclame op tv en op de radio over zuid limburg? (dat het zo'n mooie plek is om te wonen)

Hebben we hier te weinig inwoners ofzo?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Mensen zullen er niet zo snel aan denken om in de provincie te gaan wonen, vanwege vooroordelen en feiten. Plekken zoals Zuid Limburg proberen uit een spiraal van vergrijzing en toenemende werkeloosheid te komen door te wijzen op interessante aspecten van het leven in Limburg en op de faciliteiten die ze hebben om ambitieuze mensen aan te trekken en zo de regio nieuw leven in te blazen.

De huizen zijn er trouwens groter en van zeer goede kwaliteit voor zover ik weet en je kun ze ook wat goedkoper aanschaffen dan in de rest van het land. Ik denk dat het de bedoeling is om mensen te laten overwegen carriere in Limburg te maken in plaats van de randstad of er een bedrijfje op te zetten. Er is namelijk een bedrijfsleven, een universiteit en een uitgaansleven. De omgeving is natuurlijk erg aantrekkelijk vergeleken met de betonwoestenij rond Rotterdam. Ook hebben ze een punt met de nabijheid van de vele grote duitse steden.

Qua recreatieve omgeving zijn ook de duitse Eifel en de Maasplassen interessant en ook de natuur in Limburg zelf is interessant voor fijnproevers, door de hoogteverschillen, de mergel, de natuurlijke beken, het kleinschalige goed onderhouden landschap en de wat zuidelijke ligging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Stichting Regiobranding Zuid-Limburg is opgericht om het imago van de regio te versterken en voert campagne zodat Zuid-Limburg niet alleen wordt gezien als een plek waar het goed toeven is voor een (korte) vakantie, maar als een plek met breed aanbod op het gebied van wonen, werken en leven.
12 jaar geleden
De bevolking van zuid - limburg is aan het inkrimpen door het wegtrekken van jeugdige inwoners. Daarbovenop slaat de vergrijzing ook toe. Gevolg: leegstand, verpaupering en een slechtere economie. Winkels sluiten, dus meer werkloosheid enz enz enz. Als je dan mensen kunt lokken om er te wonen is dat dus gunstig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet alleen over Limburg hoor.
Drenthe heeft het ook gedaan, en doet het nog. En wij hebben echt niet te weinig inwoners in Drenthe hoor. Het is gewoon goeie reclame. Vooral in de zomer en wintermaanden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De overheid probeert de krimp, die in grote delen van het Nederlandse platteland voorkomt tegen te gaan.
Zie ook :Er gaat niets boven Groningen.
Maar als je meer inwoners in bepaalde streken wilt hebben zul je ook werkgelegenheid moeten creëren, maar die krimpt ook overal, dus het zal niet veel zoden aan de dijk zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort campagnes wijst steevast op een probleem, in dit geval een demografisch probleem. De slogan "Kom naar Amsterdam, want daar gebeurt het" zul je niet snel horen (behalve van de UvA of zo). Zijn de huizen in Limburg groter? Ik dacht het niet; dat is ook niet echt karakteristiek voor een voormalig mijngebied. Ze zijn wellicht wat minder duur. En waarom zijn de huizen daar wat goedkoper? Er is minder werkgelegenheid dan elders en de bevolking krimpt en vergrijst. Om dat een beetje tegen te gaan probeert men mensen erop attent te maken dat wonen in Limburg een goed alternatief is. Misschien kunnen ze beter beginnen om ondernemers (en dus werkgelegenheid) naar Limburg te halen. Dat is er kennelijk te weinig, ondanks dat het "zo gunstig en centraal ligt in Europa".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, met name in de regio Heerlen is er een grote bevolkingskrimp gaande, wat erg vervelende consequenties heeft: sterke daling huizenprijzen, sluiten van allerlei voorzieningen, bedrijven trekken weg, nog meer mensen gaan weg,... een negatieve spiraal dus.