Wat gebeurt er nu met mensen als Marc Dutrou en Fritzel, levenslang of worden ze toch weer voorbereid op een leven in de maatschappij?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dutroux komt in 2021 weer vrij ofzo?
Antoni
14 jaar geleden
Ik weet het precieze antwoord op je vraag niet, maar misschien heb je iets aan deze websites om het juiste antwoord te vinden: http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslang
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_Lejeune
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zaak-Dutroux Dutroux kan tien jaar na zijn veroordeling, dus vanaf 22 juni 2014, een verzoek om voorwaardelijke invrijheidsstelling indienen, zo begrijp ik uit de teksten. De kans dat hij ooit nog vrijkomt, lijkt mij overigens heel klein. Over Oostenrijk vond ik deze tekst: "In onder meer Denemarken, Duitsland, Finland, Italië, Oostenrijk, Polen, Rusland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden betekent "levenslang" dat de veroordeelde voor onbepaalde tijd in gevangenschap zit en in de praktijk vrijwel altijd na een aantal jaar vrijkomt d.m.v. een beroep of gratie." op http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslang . Overigens is in Nederland "levenslang" echt levenslang. Er is geen sprake van voorwaardelijke invrijheidsstelling. Wel kan een veroordeelde na 20 jaar van zijn straf een verzoek om gratie indienen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorwaardelijke_invrijheidstelling
Antoni
14 jaar geleden
De kans dat Fritzl ooit nog vrij komt, lijkt mij ook heel klein, gezien de ernst van zijn misdrijven en het aantal misdrijven dat hij heeft gepleegd.

Antwoorden (3)

Nee echt niet...

In Nederland doet men dat wel, maar over de grens niet hoor... In België zit je gewoon en als de straf erop zit, gooien ze je buiten... Zonder ook maar iets gedaan te hebben met je... En buiten Nederland doet men er gewoon niets aan... (uitzonderingen die ik niet ken, daargelaten)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in nederland is het zo dat er mensen die levenslang gevangenisstraf krijegn bij ons 30 jaar gevangenisstraf is en daarna gewoon weer verder hun leventje lijden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zowel Fritzl als Dutroux hebben naast levenslange gevangenisstraf ook TBS gekregen. Levenslang betekent in dit geval in beide situaties een eindige straf. TBS betekent dat ze na die gevangenisstraf alsnog een verdere (tamelijk onbepaalde) termijn krijgen waarin wordt bekeken of via gerichte psychiatrsche behandeling ze alsnog in staat worden geacht weer deel te nemen aan de maatschappij. Tijdens die ter beschikkingstelling wordt steeds opnieuw beoordeeld of iemand opnieuw tot de maatschappij kan worden toegelaten. TBS kan steeds verlengd worden.
Ook kan worden beslist dat er spake is van onbehandelbaarheid. Of kan er sprake zijn van het feit dat ze niet willen mee werken aan een behandeling. In dat geval betekent dat, dat zo iemand nooit meer terugkeert in de maatschappij.

Het ligt dus aan verschillende factoren of het zal gaan gebeuren, maar in pricipe is er sprake van de maatschappelijke wil hen weer voor te bereiden op terugkeer in de maatschappij.

Er zijn trouwens ook landen waarin levenslang ook echt levenslang betekent.