ik ben 20 jaar en woon nog thuis. mijn ouders willen me nu perse het huis uit hebben. kan dit?

Ik ben nu 20 en heb niet veel geld. Doe een fulltime opleiding en werk een beetje in het weekend. Maar daardoor hou ik maar weinig geld over. Hiermee kan ik dus echt niet op mezelf mee gaan. Mijn ouders willen me nu het huis uit zetten. Wat kan en mag ik doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (7)

Ik vind het heel erg voor je als je ouders dit echt willen doen. Ik neem aan dat ze je toch nog wel een beetje tijd zullen geven om bv. een kamer te zoeken.

Mijn beste advies is zoek gauw rechtshulp via de rechtswinkel of het juridisch loket of bel even een advocaat in de buurt en vraag of hij een gratis spreekuur heeft.

Dan kun je vragen wat precies je rechten zijn. Misschien kun je ook op school bij een decaan of zo advies vragen.

Heb je ook geen andere familie of vrienden waar je tijdelijk zou kunnen wonen ? Wat je ook nog kunt proberen is antikraak te gaan wonen. Dan pas je op een huis, winkel, kantoorpand of iets dergelijks en betaalt daar maar heel weinig voor. Het nadeel is dat je heel snel weer gedwongen kunt worden om het pand weer te verlaten als het bijvoorbeeld verkocht is of om een andere reden.

Ondertussen is het het beste om toch te proberen wat meer te gaan werken want ook al kun je nog een poosje thuis blijven wonen ik kan me voorstellen dat je je niet erg gewenst meer vindt als je eigen ouders je niet meer in huis willen hebben.

www.juridischloket.nl
zoeken op antikraak dan kom je heel veel bedrijven tegen.

Succes en sterkte
12 jaar geleden
Het is op dit moment een beetje een trend van de 40ers en 50ers om het ouderlijk huis niet Hotel Mamma te laten worden. Bij mijn generatie zie je, en zag je dat nog wel.
Men roept dan: ""ze moeten zo snel mogelijk op eigen benen staan."" Maar in wezen zal dat zo n vaart niet lopen, niemand wil zijn kind de vernieling in zien gaan.
Wel zal je serieus aan je toekomst moeten gaan werken, en ook je ouders laten zien dat je dat wilt.
B.v. een aandeel nemen in de huishoudelijke taken en kostgeld betalen hoort ook bij volwassen worden.
Niet altijd meer in de woonkamer beslag leggen op de tv
of muziek draaien die je ouders niet waarderen.

Gedraag je als een volwassene in een huis waar andere volwassenen wonen, dat zal de druk ook wat van de ketel halen, en laat ze duidelijk zien dat je elders een kamer wilt huren. Maak een kostenplaatje. Zo kan je misschien gezamenlijk zover komen dat je ook bij je ouders kunt huren.
Als je uithuiswonend bent, wordt de studietoelage of studiefinanciering niet erg veel meer, laat ze dat ook even zien.
20 is overigens best een leeftijd om niet meer ""het thuiswonend kind"" te zijn, maar de jongvolwassene die bijna op eigen benen staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wel ; de huidige generatie ouders (Waar ik nog net niet of eigenlijk bijna net wel bij hoor) ziet met schrik en vree tegenwoordig kinderen tot ver na hun twintigste (soms HEEL ver na hun twintigste) kinderen in Hotel Mamma blijven wonen, en roept al vanaf de geboorte : als je 18 bent ga je op kamers. Natuurlijk zal die soep niet zo heet gegeten worden als ze wordt opgediend, maar ik kan het me wel levendig voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trend of niet... ik begrijp 'dit soort' ouders niet. En ik kan me er ook niets bij voorstellen. Je zet je eigen kind toch niet zonder pardon het huis uit, alleen maar omdat hij of zij nou eenmaal de 20 is gepasseerd???
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oja, wel een goed antwoord, vind ik :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dikke + voor dit antwoord, Ineke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Natha: 20 is wellicht een beetje vroeg, als het kind in kwestie nog met bepaalde zaken bezig is, maar bij een zekere leeftijd wil je als ouder toch ook je eigen leven en je eigen huis terug. Een van m'n broers is 35 en die woont nog steeds bij pappie en mammie, die ondertussen al gepensioneerd zijn!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh.. das wel heel erg lang ja.
Nou heb ik natuurlijk ook gemakkelijk praten, de mijne is pas 12. Maar ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik hem ooit het huis zou zetten, alleen maar omdat hij daar onderhand de leeftijd wel voor heeft. Ik zal me weer melden als hij tegen de 40 loopt (eens kijken hoe ik er dan over denk hahahaha) :-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Natha ; zoals ik al zei, de soep wordt niet zo heet gegeten enz...... Het is meer dat 'mijn' generatie ouders er geen zin in heeft de kinderen nog thuis te hebben wonen als ze al een fulltime baan, een vaste relatie en een heel eigen priveleven hebben, maar nog (uitsluitend) thuis wonen omdat ze het anders financieel wat krapper krijgen en hun eigen huishouden moeten gaan doen. Dát is heel lang de trend geweest, en DAAR passen 'we' voor. Ik voorop trouwens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap het wel hoor, Marleen. Maar ik snap ook dat er ouders zijn die het geen probleem vinden, juist omdat het financieel best zwaar kan zijn. Zo van, "Ze zit hier goed. En zo kan ze mooi nog even doorsparen." Zéker als mijn zoon nog fulltime zou studeren en alleen werk zou hebben in het weekend... en dan met de huuprijzen van tegenwoordig hem de deur wijzen? Geen haar op mijn hoofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg van mijn zoons voor moederdag een plaatje voor bij de deur
"Pension Mama"
met oa, roomservice, wassen, eten, telefoon en tv
en als laatste:
Dit alles gratis tot je 25ste.
:))))
Je ouders hebben tot je 21e verplichtingen naar jou toe. Ze kunnen je niet uit huis zetten. Maar zo'n vaart zal het vast niet lopen!
Je kunt misschien met hun afspreken dat je om je heen gaat kijken naar woonruimte. Bedenk waar je zou willen wonen, ga op zoek op internet, vraag aan medestudenten waar en hoe ze wonen, bedenk welke meubels je mee wilt nemen en hoe je wilt inrichten. Daardoor gaat het meer voor je leven.
Ondertussen ook met je ouders bespreken waarom ze je het liefst zelfstandig zien wonen. Is het omdat het financieel moeilijk wordt? (Dan kun je misschien kostgeld betalen) Of vinden ze dat je niet genoeg doet in huis? (Dan kun je afspreken welke taken voor jou zijn in het vervolg) Of is de sfeer niet goed onderling? In dat laatste geval is het echt verstandig om woonruimte voor jezelf te zoeken. Je doet een opleiding, dus heb je studiefinanciering. Als je uit huis gaat krijg je een hoger bedrag (als uitwonende) Zie ook http://www.ibgroep.nl/particulieren/studiefinanciering/studiefinanciering.asp
Zelf ben ik op mijn 18e op kamers gegaan, en ik vond het geweldig. Er verandert dan ook iets in de relatie met je ouders. Je gaat elkaar meer als gelijkwaardige volwassenen zien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat de ouders een financiële zorgplicht hebben richting hun kind klopt maar een financiële zorgplicht is nog geen algehele zorgplicht. Ouders kunnen inderdaad van een kind dat ouder is dan 18 verlangen dat ze zelfstandig geen wonen en als er problemen zijn tussen ouders en kind van het kind verlangen dat ze het huis uit gaat om de rust in het huis te herstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, Theo.
Waarom? Misschien kun je beter iets doen met de reden waarom ze dit willen ipv je juridisch hard te maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat kunnen je ouders eisen, jij bent volwassen.

Betreffende je financiën lijkt het er op dat jij nagenoeg volledig op je ouders steunt en een beetje voor jezelf bijverdient voor je eigen.

Veel andere studenten zijn veel slechter af dan jij, deze hebben een studentenbeurs voor uitwonend student en hebben daar een baantje bij om te kunnen feesten.

Als eerste zal jij nu opzoek moeten gaan naar een eigen kamer en een studentenbeurs voor uitwonende student aanvragen.

Jij moet gaan leren op je eigen benen te gaan staan en niet op je ouders blijven leunen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent meerderjarig en dus zijn je ouders niet meer verantwoordelijk voor je. Wettelijk gezien kunnen zij je dus zeker en vast op straat zetten.

Studenten die voor zichzelf moeten zorgen, want zo heet je dan, kunnen een beurs of subsidies aanvragen bij de overheid en/of bij de dienst studentenvoorzieningen van hun universiteit of hogeschool. Deze houden rekening met je persoonlijke situatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe ook een fulltime studie en woon ook op mezelf. Dit is prima mogelijk!
Je werkt in de weekende dus hebt een klein inkomen. Andere bronnen van inkomen die je kunt krijgen zijn:
- Je uitwonende studiebeurs
- Huursubsidie

Dit moet totaal voor een kleine huur woning/appartement echt wel genoeg zijn om rond te komen.
Mij lukt het zelfs zonder in de weekenden bij te werken (ik loop op het moment fulltime stage tegen een minimale vergoeding per maand)