Als je kennis hebt, weet je 'weetjes'. Kennis vereist geen inzicht, kennis is als een onderdelenmagazijn: je ziet alle boutjes, moertjes en andere technische onderdelen maar het doet niets.

Begrip is de eigenschap om de samenhang tussen je weetjes te kennen. Je ziet in of andere weetjes wel of niet erbij horen, of dat ze niets hiermee te maken hebben. Het is als een machine, alle onderdelen uit het bovengenoemde magazijn zitten gemonteerd en het geheel kan werken.

Dan heb je ook nog inzicht... nog een stapje verder. Dat is, om de lijn voort te zetten, de ingenieur die een nieuwe machine ontwerpt
itsme
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Mijn buurman is een kennis, begrijpen doe ik hem niet altijd :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Dat heb ik nou met mijn vriendin...
Als je alle namen van de hemellichamen uit je hoofd leert heb je een hoop kennis van het heelal. Maar dat wil niet zeggen dat je ook begrijpt hoe het heelal in elkaar zit.
14 jaar geleden
Kennis is weten dát de aarde om de zon draait.

Begrip is weten waaróm de aarde om de zon draait.

Je kunt kennis hebben zonder begrip. Je kunt geen begrip hebben zonder kennis.
Cryofiel
14 jaar geleden
Kennis is weten en begrip is weten... Dus het is hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja kennis VAN, maar dat vroeg de vraagsteller niet... en begrip VOOR ook dat vroeg de vraagsteller niet... Wel even goed bij de les zijn dutchmonique...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem... Lekker reageren als je dat wil hoor... Interactie daar gaat het om... :-))
Als je kennis hebt over iets, weet je het.
Als je begrip hebt voor iets, vindt je het moreel juist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kennis is het feitenlijke weten

begrip (begrijpen) is het doorzien van hetgeen dat je weet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zou ik het ook omschrijven.
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
kennis kan ook als of je het weet bv als ervaring genoemd. En begrip is dat je begrip hebt voor iemand. Dus dat je het weet dat het niet anders kan. Bv (ik heb begrip voor je) of ik snap je wel. . .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kdennis heeft te maken met feiten, begrip heeft te maken met de samenhang daartussen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat een hoop GV-ers kennis hebben is een begrip!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennis is een verzamelde en in je hersenen opgeslagen informatie.
Begrip is het begrijpen en accepteren van een wat ongelukkige situatie van een ander, die niet helemaal juist is, maar waar je verder geen probleem mee hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kennis is het hele telefoonboek uit je hoofd leren.
Begrip is dat alle namen in het telefoonboek geordend zijn op het alfabet.
Kennis is weten hoe een auto functioneert.
Begrip is een goede chauffeur van een auto zijn.
En zo maar door?!