Wat is het idee achter hooliganisme?

Ik heb dit nooit kunnen begrijpen. Wanneer ik de zoveelste incident op het nieuws hoor over vecht- en schietpartijen, denk ik bij mezelf: "Darwin aan het werk..." Maar iets moet een bepaalde type mensen aantrekken tot dit soort activiteit. Wat is dat? Zijn er andere achterliggende oorzaken?

Wellicht een goed idee om ons licht even op dit onderwerp te schijnen...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Hooligan was de naam van een Ierse familie die aan het begin van de 20ste eeuw in Londen berucht was om haar gewelddaden. Het werd al gauw de naam voor nietsnutten en geweldenaars. Later voor gewelddadige leden van de sides, groepen voetbalsupporters die, getooid in de clubkleuren, elkaar te lijf gingen. De verschillende sides werden steeds gewelddadiger. Het waren eerst liederen, toen scheldwoorden en tegenwoordig slaan ze elkaar de kop in.
Wat verstaan we onder voetbalvandalisme? Je hoeft maar een krant open te slaan of aan het eind van een wedstrijddag de tv aan te zetten, en je weet wat we bedoelen. De krantenkoppen, foto’s en beelden liegen er niet om. Knokpartijen tussen supporters van de verschillende ‘sides’, omvergetrokken hekken, vernielde treinwagons en supporters onder invloed van alcohol en/of drugs laten niets aan duidelijkheid te wensen over. We zijn er al zo aan gewend, dat we wel eens lijken te vergeten dat al die gewelddadigheden gewoon ‘strafbare feiten’ zijn. Of het nou gaat om mondelinge (verbale) of non-verbale overtredingen. Want wist je bijvoorbeeld dat je ook voor het roepen van racistische leuzen kunt worden aangehouden ? Het voetbalvandalisme is in feite één van de vele vormen van vandalisme in onze samenleving. Je kunt de voetbalrellen niet los zien van geweld en kleine criminaliteit in het algemeen. Het hangt allemaal met elkaar samen. Zo blijken herrieschoppers bij voetbalwedstrijden vaak al ‘goede bekenden’ van de politie te zijn in situaties die niets met voetbal te maken hebben. Het gaat de ‘zware jongens’ onder de voetbalsupporters vaak ook niet zozeer om het voetbal zelf, maar om de mogelijkheid om op een wedstrijddag, met duizenden mensen om zich heen, stevig te keer te gaan.
Wie zijn de hooligans? Bij relschoppers, of risicosupporters, moet je om te beginnen onderscheid maken tussen de harde kern en een hele grote groep meelopers. Het zijn die harde-kernleden die het geweld vaak op gang brengen. Zij zijn het die confrontaties met supportersgroepen van de tegenpartij uitdenken en organiseren.
Voetbalvandalen hebben in het algemeen weinig status en weinig mogelijkheden om prestige te verwerven op maatschappelijk gebied. De voetbalvandalen lijken als groep te kiezen voor het verwerven van prestige via maatschappelijk minder aanvaarbare gedragingen: vandalisme, discriminatie, criminaliteit. Hierbij speelt alcohol en drugs ook een grote rol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

In iedere maatschappij zijn er groepen mensen , die zich bewust afzetten tegen deze maatschappij.
Hun enige doel is deze maatschappij te schokken en uit te dagen.
Ze verschuilen zich achter/in een groep , omdat ze individueel net sterk zijn.
Meestal bevinden ze zich buiten de maarschappij en zoeken bewust de confrontatie met het gezag.
Binnen deze groep is er een, alsmaar voortdurende drang ,om extremer te worden.
Het werkt als een soort uitdaging naar elkaar en de maatschappij om steeds verder te gaan.
Verscholen in een groep zijn ze bijna niet aan te pakken.
Dat gevoel voedt de verdere uitdagingen.
Wat als spelletje is begonnen kan op den duur eindigen in grof lichamelijk geweld, waar zelfs doden bij kunnen vallen.
Hun hele leven en al hun doen en laten, staan in het teken van provoceren en geweld.
De aanleiding hiervoor kan van alles wezen, is er niets dan bedenken of creeren ze er wel een.
Een enkele opmerking kan voldoende zijn met geweld te beginnen.
Bij het ouder worden gaat het meestal over, het is dus ook duidelijk leefstijdgebonden.
Hier in Nederland is men niet goed in staat dit fenoneem aan te pakken, gek genoeg laat de wet veel maatregelen niet toe en zal het dus altijd blijven bestaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet alleen leeftijdgebonden maar ook sterk testosterongebonden dunkt me. Vooral tussen de 15 en de 25 hebben 'mannen' hier vaak ernstig last van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik treffend vind in jouw verhaal is de opmerking dat deze individuen zich verschuilen in een groep. In hun eentje zijn ze inderdaad geen knip voor de neus waard, maar in een groep voelen ze zich sterk en veilig. Ik denk dat daar ook een oorzaak van het gedrag zit: het gevoel om, binnen een groep, je sterk te voelen.
+1.
Ja er zijn achterliggende gedachten, internationaal is het voetbal hooliganisme hetzelfde probleem maar de achterliggende gedachten variëren enorm. een voorbeeld daarvan is de rivaliteit tussen de bad blue boys( harde kern dinamo zagreb, Kroatië) en red star( harde kern red star belgarde, Servië)
waarbij de voormalige oorlog tussen deze 2 landen een grote rol heeft gespeeld

http://en.wikipedia.org/wiki/Dinamo_Zagreb%E2%80%93Red_Star_Belgrade_riot

Om een goed beeld over enkele landen en hun clubs te zijn moet je de documentaire reeks bekijken van de
"real football factories international".
Waar normale journalisten traditioneel geweerd worden voor een inzicht bij de harde kernen van voetbal clubs,
is er bij deze man een uitzondering gemaakt vanwege de film"Green street hooligans" en de daarop volgende documentaire reeks over Engelse hooligans.
er is zelfs een aflevering waarover het over Holland gaat.

Zie bron:

Toegevoegd na 21 minuten:
"te zijn" moet uiteraard "te krijgen zijn"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het zijn relschoppers die zichzelf willen afreageren tegen iedereen die niet voor hun club is, of die niet uit de desbetreffende stad wonen. ze zijn blijkbaar zo trots op hun club/stad dat iedereen het moet weten, en ze willen op deze manier respect afdwingen. zover ik weet zijn de supporters van Ajax, Feijenoord en Ado het ergste in de media. deze groep hooligans zorgt ervoor dat het niet leuk meer is voor de ECHTE supporters die voor hun ontspanning voetbal gaan kijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Hooligans zijn groepen met een bepaalde status. Door lid te zijn van een groep deel je automatisch mee id die status. Hooligans van verschillende club vechten tegen elkaar om de status van de groep te verhogen. De beste vechters staan het hoogst in ranking.
Je kan ook de film Hooligans kijken. Het is een film gebaseerd op de werkelijkheid. Over de Engelse Hooligans.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
(+1)
Ik kan het zelf ook niet altijd even duidelijk plaatsen. Ik weet wel dat in sommige landen sport heel anders beleefd wordt als in Nederland. In Nederland gaan de meeste mensen naar een sportwedstrijd om vermaakt te worden. De club is niet zo interessant, veel mensen kennen amper de namen van de spelers. Andere mensen zien hun club als hin tweede huis. De club is niet alleen op zondagmiddag van 3 tot 5 toneel van bijvoorbeeld een voetbalwedstrijd, maar is daarnaast ook onderdeel van de indenitieit van de desbetreffende persoon. Bijvoorbeeld in Schotland, heb je Celtic Glasgow, de Katholieken en Rangers FC de Protestanten. Of FC Barcelona die de Catalonische identiteit vertegenwoordigt. In de loop der jaren is die identiteit gegroeit. Vaak werd sport vermend waardoor een club nog sterker een behoorde tot een bepaalde ideniteit, hetzelfde FC Barcelona werd bijvoorbeeld onderdrukt ten tijde van de dicatuur van Franco die het niet zo had met de nationalistische gevoelend vanuit Catalonië. In Oost-Europese landen waren clubs soms letterlijk onderdeel van een overheids dienst, CSKA (Moskou, Sofia, Kiev) zijn clubs van het leger, Lokomotiv waren de clubs van de spoorwegen. Zoals al aangegeven was de wedstrijd tussen het Servische Crvena Zvezda en het Kroatische Dinamo Zagreb voor sommige zelfs het symbolische beginnen voor de bloedige oorlog begin jaren 90 op de Balkan. Voor veel mensen is sport, bijvoorbeeld de voetbalclub de uitlaatklep voor soms uitzichyloze situaties. In deze situatie kan dat een gespannen sfeer opleveren in en om het stadion. Zolang iedereen zich netjes gedraagt kan dat geen kwaad. Sterker nog, in mijn ogen levert dat enorm mooie wedstrijden op, waarvan de voetballiefhebbers van smullen. Echter zijn, zoals overal in de samenleving, idioten die geen zelfbeheersing hebben en als een stel opgefokte beesten naar het stadion gaan. In mijn ogen zijn dit geen supporters en maken ze vaak misbruik van de naam van een bepaalde club. Helaas zijn er dan weer andere mensen, die vaak nooit een stadion van binnen hebben gezien, die alles wat voetbal (want daar hoor je het meest van in relatie tot hooliganisme) is verdoemen en gelijk ook (fanatieke) supporters, ten onrechte, als hooligan bestempelen.