Wie werft het grafrecht bij een overlijden van een nabestaande?

Diegene die de steen betaalt? Of diegene wiens verzekering de meeste dekking geeft? Kan het ook zijn dat de een de steen en de andere het grafrecht op zich neemt?

Toegevoegd na 2 dagen:
Toelichting: het graf waar het hier omdraait is vermoedelijk betaald door een andere partij dan diegene die de steen heeft betaald..er is nu ruzie..de steenbetaler wist niet beter of hij was ook grafrechthouder.. en mag er wel een steen geplaatst worden dan door iemand die niks met de grafrechten te maken heeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K
Ivana
12 jaar geleden
Dit soort familie-ruzies moeten worden dichtgetimmerd voordat ze ontstaan. Familie-overleg had ruim te voren moeten plaatsvinden.
Je kunt hier nauwelijks van rechten spreken, nu alleen van een ruzie die moet worden bijgelegd.
Laten ze dat doen met een neutraal iemand erbij, die mensen kan wijzen op de fouten die er gemaakt zijn en hoe het weer recht te breiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is geen familieruzie maar een ex-man en ex-vrouw die beiden dachten dat zij het grafrecht hadden van hun , 18 jaar, geleden overleden zoon en nu erachter komen dat het blijkbaar anders is gegaan destijds..

Het beste antwoord

Ik lees uit de vraag dat u zich afvraagt wie mag bepalen dat er een staan geplaatst wordt.
Er mag alleen een steen geplaatst worden door de rechthebbende van het graf, dus op wiens naam het graf staat. De grafsteen leverancier moet daarom altijd vragen wie de rechtehebbende van het graf is, alvorens een steen te leveren.
Om een steen te plaatsen moet er vaak vergunning worden aangevraagd bij de gemeente/beheerder van een begraafplaats. Hier wordt dan opgemerkt dat de koper van de steen soms niet de rechthebbende is.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik weet niet waar de wetstekst precies staat. Maar in de wet op de lijkbezorging wordt wel over een rechthebbende gesproken als eigenaar van het graf.
Ik weet wel zeker dat het in ieder regelement van een begraafplaats opgenomen is. dat alleen de rechthebbende mag bepalen wat voor steen geplaatst wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar in de wet vind ik de regel dat de steen door niemand anders dan de grafrechthouder mag worden geregeld?

Andere antwoorden (3)

Hopenlijk is degenen die overleden is verzekerd en wordt van die verzekering alles gedaan.
Stel dat hij of zij niet verzekerd is, dan is degene die "opdrachtgever" is voor de uitvaart, verantwoordelijk voor de kosten.
Of hij het daarna met andere gaat delen, is aan hem.
Dus... als iemand naar de uitvaartonderneming belt omdat er iemand overleden is, vraagt de uitvaartonderneming of hij de "opdrachtgever"wordt en verantwoordelijkheid draagt voor de kosten.
Zoja, dan moet hij ook ondertekenen dat te gaan doen ,
dus voor de kosten op zal draaien.
Hij kan het natuurlijk later overeen komen om te delen met b.v. zussen/broers.
Stel dat er absoluut geen geld is...dan kan de gemeente ervoor opdraaien, maar dat is in het uiterste geval en wordt het een heel simpele uitvaart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grafrechten geven recht op een plek op een begraafplaats voor een bepaalde periode.

Grafrechten worden gekocht, voor bijvoorbeeld 10 jaar.
Dat heeft met het betalen van de grafsteen niets te maken.
Dat wordt door de nabestaanden onderling geregeld.
Wie de steen betaalt.
Wie de grafrechten betaalt en voor hoe lang.
Degene die de grafrechten betaalt is daarvoor contactpersoon.
Waar de centen vandaan komen, dat maakt voor de begraafplaats niets uit.

Als dan alle nabestaanden zijn overleden en
er is niemand die die grafrechten gaat verlengen (en betalen) dan vervalt het dus.

De begraafplaats stelt u op de hoogte van het aflopen van de termijn. Verlengt u de grafrechten niet, dan mag het graf worden geruimd.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/gemeenten/vraag-en-antwoord/wat-zijn-grafrechten.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar in de wet vind ik de regel dat de steen ook door iemand anders dan de grafrechthouder kan worden betaald?
Begrafenis en grafrechten/grafsteen worden eerst afgetrokken van de erfenis. Pas als alle schulden van de overledene zijn betaald, wordt overgegaan tot verdeling via de notaris.
De hele afhandeling van een erfenis duurt meestal een vol jaar. De achterstallige belasting is dan pas verwerkt.

Meestal is er één persoon die voor de afhandeling zorg draagt. Diegene wordt ook gecontroleerd door de notaris of andere daarvoor geëigende personen. Dat houdt dus niet in dat deze persoon zelf de rekening betaalt, maar tijdelijk zeggenschap heeft over het saldo van de overledene.

Pas als de grafrechten moeten worden verlengt, en dat kan na 20 jaar zijn, worden de kosten daarvan geregeld met de nabestaanden die prijs stellen op een verlenging.
Het kan dus zijn dat er een, twee of meer mensen aan meebetalen. Na zo lange tijd is deelname vrijwillig en hangt het af van de waarde die men aan verlenging hecht. Dit wordt dan uit eigen middelen bekostigd.