Wat bedoelt men er eigenlijk mee wanneer men zegt dat prostitutie het oudste beroep ter wereld is?

Ik hoor dat regelmatig zeggen maar ik begrijp niet wat men er eigenlijk mee bedoelt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
KennisDelen
12 jaar geleden
;-)

Antwoorden (5)

Dat mensen hun lichaam al heeeeel lang verkopen. Al zo lang, dat het een van de eerste beroepen was. Dus ruilhandel. Voor sex werd betaald op 1 of andere manier.

Prostituees bestonden dus eerder dan doktoren, leraren, etc etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar bedoelt men primair mee dat er eigenlijk al prostitutie is zolang er mensen zijn.

De vraag is of dat waar is, want voor je kunt spreken van prostitutie moet er aan nog wel wat meer voorwaarden voldaan worden, maar er zit wel een kern van waarheid in ; het is zo ongeveer één van de eerste ' beroepen' in die zin dat er uitsluitend een dienst ' verkocht' wordt en niet een product of een ambacht. Boeren en nog eerder jagers waren er natuurlijk altijd al, maar niet zozeer als ´broodwinning´ maar als rechtstreekse bron van levensonderhoud. Met de opkomst van de ruilhandel. werden er voornamelijk producten uitgewisseld, en kun je ook nog niet echt spreken van commercie.

Prostitutie echter is uitsluitend een vluchtige dienst, die niet noodzakelijk is voor het levensonderhoud (zeker niet in een tijd dat mannen nog niet zo afhankelijk waren van de instemming van de vrouw in kwestie voor de ' fysieke ontlading' ) en niks ' blijvends' brengt. In dat opzicht zou je het het oudste ' dienstverlenende' beroep ter wereld mogen noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook chimpansees vertonen gedrag waarbij seks wordt gebruikt als ruilmiddel. Het moet dus wel gedrag zijn, dat succesvol is en al heel lang bestaat; zelfs al voordat onze voorouders konden worden aangemerkt als mensen.

Het is wel zo, dat 'beroep' een specialisatie aanduidt. Dat komt alleen bij mensen voor, denk ik.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is prostitutie niet het oudste beroep op aarde. In de Bijbel staat namelijk duidelijk vermeld dat op de 1e dag het licht werd geschapen maar toen hadden de electriciens de leidingen al gelegd.
Immers ons ganse Heelal is elektrisch opgebouwd, zelfs de zonnecorona die het licht afgeeft bestaat uit een mengsel van ijzer en kalk: het lichten ontstaat doordat er miljarden Ampères per vierkante meter aan elektrische stroom door deze elementen heengaan (opgave prof.dr. C. de Jager in ANWB 'zonsverduistering 1999')
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat bedoeld word, dat de BEHOEFTE aan seks er al heel lang is.

Maar dat is mijn persoonlijke interpretatie.