Bent u autismevriendelijk?!

Misschien heb je de spot op de radio gehoord. mijn vraag is: zouden we niet moeten beginnen met mensen die zwaarder lijden onder hun stigma door hun ziekte of aanleg zoals psychopathie of pedofilie? voor alle duidelijkheid: het gaat om de ziekte/aanleg niet om de evt. strafbare feiten die er uit voort komen. erkennen van hun aandoening/aanleg kan preventief werken en hun leven dragenlijker maken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedoel je nou dat de aandacht op andere, ergere, problemen dan autisme gevestigd zou moeten worden? Dat hoop ik toch echt verkeerd te begrijpen.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
op ziektes in het algemeen, en daarin de ziekte accpeteren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik snap dit soort vragen nooit. Als we bij ieder idee dat de wereld een beetje beter kan maken roepen "maar kan er niet beter aandacht ergens anders aan besteed worden in plaats van hieraan" verbetert er uiteindelijk helemaal niets. Waarom zie ik nooit de vraag "zou het goed zijn om óók aandacht te besteden aan x, y of z?"
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok, mee eens en/en liever als of/of. het valt mij alleen op dat autisme een knuffelziekte aan het worden is terwijl de basis (een chronische geestelijke ziekte) voor ook minder geaccepteerde ziekten geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
autisme een knuffelziekte? Ik zou zeggen (en ik heb er een hoop ervaring mee) dat dat absoluut niet zo is. Sterker nog, omdat je bij een hoop autisten niet kan zien dat er "iets met ze is" worden ze juist geacht om gewoon mee te doen met alles en zich niet zo aan te stellen. Of er wordt gezegd dat er wel erg snel etiketjes worden geplakt.
Makkelijk om te zeggen, als je het niet van nabij meemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hey gootje, sorry, ik wil het natuurlijk niet op de persoon spelen of zeggen dat de personen die autisme hebben het makkelijk hebben, doordat er zoveel aandacht voor is. ik bedoel juist dat de ziekte op zich zelf tot knuffelziekte verword omdat men in algemene zin mensen wil informeren en daarmee de plaats van de autist blijkbaar wil reguleren in de samenleving, waar opzich niks mis mee is. alleen is deze aandacht vrees ik van tijdelijke aard om dat ik een zelfde aandachtsgolf aan adhd heb meegemaakt, om ons te leren hoe met adhders beter om te gaan. het zure is nu dat veel van die adhders toen later een verkeerde diagnose hebben gekregen en bijvoorbeeld add of autisme hadden, en dus indd te snel een stickertje op hebben gekregen. of dat voor autisme ook geld weet ik niet, wel is het bekend dat pdd-nos nog heel veel onbekende terreinen kent en we nog weinig van autisme weten, alhoewel het onerzoek wel in een stroomversnelling is gegaan.

Het beste antwoord

Ieder mens heeft een goed en correct soort van behandeling nodig nav zijn of haar ziekte, handicap of afwijking.
Dat zou al geweldig zijn als dat geregeld zou kunnen worden.
In dat opzicht moet er nog veel gedaan worden.
Vwb de stigmatisering van bepaalde aandoeningen is er nog veel meer te doen.
Enerzijds vindt ik het een beetje raar dat daar deze spotjes over zijn gemaakt, anderzijds is het goed om daar aandacht aan te besteden. Veel aandoeningen zoals autisme, adhd enz zijn de laatste jaren enorm in de belangstelling gekomen en de beleving ervan heeft zich sterk ontwikkeld.
Binnen mijn ervaring(ik heb zelf een autistische zoon) is er enorm veel onduidelijkheid en onbegrip over. Het zou dus goed zijn als er wat meer info kwam, maar voor mijn gevoel kan die info ook leiden tot meer stigmatisering.
Er zit mi een risico aan in dat opzicht. Vwb de andere genoemde ziektes denk ik dat daar dezelfde risico"s voor gelden. De vraag is ook of de maatschappij toe is aan toelichtingen over deze onderwerpen.
Het gevaar is groot dat door de goedbedoelde maar toch beperkte info verkeerde conclusies worden getrokken.
De 2 door jou genoemde dingen vragen veel info en veel visies uit verschillende hoeken.
Mocht je dat willen aanroeren dan wordt dat toch wat specialistisch.
Stigmatisering is nooit goed, maar de weg om dat op te lossen lijkt me lang en het zal anders moeten dan met de bedoelde spotjes.
Maar erkenning en begrip zal absoluut helpen om te zorgen dat er minder drama's gebeuren, toch staan we in dat opzicht nog aan het begin vrees ik.
Mijn autistische zoon en wij hebben een lange weg behandeld on uiteindelijk rust te krijgen, en er was altijd veel onbegrip en verdriet, dat heeft geleid tot heel veel vervelende zaken voor hem.
Dus wie weet dat door de bewustwording van de maatschappij zulk soort dingen minder zullen worden voor anderen. En hetzelfde geldt waarschijnlijk ook voor de door jou benoemde aandoeningen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Ik wil ook een hoop toevoegen (ook ik heb autistische kinderen), maar heb nu geen tijd meer. MIsschien later nog...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Dounja..dankje voor +1, dus jij weet ook van de "hoed en de rand".......
hoor het nog wel....fijne dag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk bedoel ik, hoor het nog graag van je Dounja
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je eerlijke en volledige antwoord!

Andere antwoorden (4)

Het is de ander in zijn waarde laten... En dat is een heel hoog goed... De Nederlander zal zich wel een beetje moeten scholen, dat het weet wat autisme is...

Typisch autisme is het volgende... Komt een autist binnen met vieze schoen... Ga terug en veeg je voeten... Dan gaat hij terug, doet zijn schoenen uit en dan zijn sokken, veegt zijn voeten, doet zijn sokken weer aan en dan zijn schoenen en klost weer de huiskamer in... Dat is autisme ten voeten uit...

Dus eerst weten wat het is en dan begrip opbrengen... Jazeker...

En wellicht ben ik autismevriendelijk... Maar ook ouderenvriendelijk... paranoiavriendelijk... allochtoonvriendelijk... Oh jee wat ben ik vriendelijk...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, maar heb je de uitleg bij de vraag gelezen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix, waar haal je de wijsheid vandaan? Erg kort door de bocht deze keer...
Autisme is zo breed.. er bestaat geen "autist ten voeten uit"!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@menno... ja dat geldt voor alle disfunctionaliteiten...
@congoleo... nee klopt... Maar het is het voorbeeld... vegen van voeten en ten voeten uit... is een beetje parodie... en wat humor wellicht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Xinix een +1 erbij van mij. Ik snap de reactie Congoleo, zij heeft ook gelijk, maar anderzijds herken ik jouw voorbeeld.
Mijn zoon is autistisch en zou zoiets kunnen doen. Het geheel is zo ontzettend veel breder en meer dan dat, maar als het relativerend en humoristisch is bedoeld, kan ik het waarderen. Wij hebben ook ondanks het verdriet veel gelachen om de zaken die onze zoon kon doen en dat bleek uiteindelijk soms beter, ook voor hem..
Maar het is zeker geen specifiek autistisch gedrag...jouw voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@xinix, dit is weer zo'n voorbeeld van jou waar ik het totaal niet mee eens ben. Ik heb ook een zoon met een vorm van autisme (asperger) en hij doet dat soort dingen dus totaal niet. Hiermee generaliseer je enorm in mijn ogen, en ben je dus niet autismevriendelijk. Sorry, maar een -1 van mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het voorbeeld van het radiospotje is ook heel generaliserend. ik denk dat je het als voorbeeld moet zien, en niet als generaliserend
Ik ben vriendelijk tegen iedereen.
Ik ho ook iet zo van de DSM IV etiketjes die mensen gebruiken. Elk mens is uniek.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag maakt me wel wat emotioneel, en misschien wat lichtgeraakt, omdat ik zelf een zoon met een vorm van autisme heb.
Ik heb eerst alle antwoorden en reacties gelezen voor ik zelf wat neerzet.
Inderdaad is er de laatste jaren best veel aandacht voor autisme en adhd, maar dit werkt juist niet altijd positief. Want het gaat een hoop mensen irriteren, en er wordt gezegd dat ieder moeilijk kind maar een etiketje opgeplakt moet krijgen. En om dat beeld weer weg zien te krijgen moet er weer hernieuwde aandacht komen, en zo zitten we in een vicieuze cirkel.

Om echt het etiketje autisme, of stoornis in het autismespectrum te krijgen gaat men niet over één nacht ijs. Daar is al heel wat verdriet, en heel veel problemen thuis en op school aan vooraf gegaan. Naar jeugdzorg en met hernieuwde moed weer naar huis: misschien doen wij (ouders) iets verkeerd en moeten we het anders aanpakken. En dan gaat het weer mis, zit je weer op school, of je kind komt keer op keer huilend thuis omdat het wordt gepest, of niet mee mag doen, niet op partijtjes wordt gevraagd, of de grapjes van anderen niet snapt.
Mijn zoon heeft zo'n stoornis en zit op een gewone middelbare school, want hij heeft een normaal/hoog IQ. Mag/moet ieder jaar vertellen over wat Asperger is, en wat het voor hem betekent. Ja, vervolgens wordt hij getolereerd, maar voor echte acceptatie is meer nodig. Namelijk de moed en de wil tot toenadering van beide kanten. Mijn zoon wil graag vrienden maken, maar hij weet niet hoe. En zij weten niet hoe ze met hem bevriend moeten raken. Dat is ook moeilijk, want het zijn 2 werelden.

Zijn wij, mensheid, autismevriendelijk? Ik denk dat de meesten autisme-tolerant zijn. Het is er, oké, maar laat ze wel zo normaal mogelijk doen als ze in de gewone wereld willen meedoen. Want dat kunnen ze toch best "leren".

Zolang het nog zo is verdient autisme aandacht. Maar net zo goed andere stoornissen, zoals adhd e.d. En laat mensen die eigenlijk niet weten waar ze over praten dan geen oordeel vellen voor ze echt weten wat het inhoudt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben heel auti-aardig... laat ik het zo stellen...
door mijn werk heb ik heel wat met autisten te maken, van diverse intelligentie-niveaus... en ik heb ontdekt dat er eigenlijk geen autisme bestaat totaal beeld... iemand is David-autist of Josje-autist... allemaal hebben ze hun 'eigen' syndroom met als grote gemene deler dat ze geen samenhangdenkers zijn (wat de meeste normale mensen wel zijn)...

ik ben zo auti-aardig dat ik hier een paar goede auti-boeken aanbeveel:
van een andere planeet:
http://www.bol.com/nl/p/boeken/van-een-andere-planeet/1001004001645972/index.html
dit is de titel - over autistisch denken
http://www.bol.com/nl/p/boeken/dit-is-de-titel/666844640/index.html
en dan?... en dan?
http://www.bol.com/nl/p/boeken/en-dan-en-dan/1001004005510697/index.html
Bronnen: