Wat is het verschil tussen propaganda en indoctrinatie?

Ik heb maandag een SE maatschappijleer dat voor zoveel % meetelt voor mijn examen, maar het verschil tussen deze begrippen begrijp ik nog niet echt. Wie kan mij dit (duidelijk) uitleggen?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K

Het beste antwoord

Propaganda is het proberen te beinvloeden van iemands mening om zoveel mogelijk aanhangers te krijgen voor jouw ideeen/partij.
Indoctrinatie gaat nog een stapje verder, dit is het beinvloeden door afdwingen/hersenspoelen, etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Volgens mij wordt het verschil tussen propaganda en indoctrinatie bepaald door hoe de voorkeur van iemand (of organisatie) wordt aangeboden.
Het is een groot verschil of je iets krijgt aangeboden via een advertentie in een dagblad, die je desgewenst kunt negeren, of dat de informatie onontkoombaar is.
In een dictatoriale maatschappij kan je de informatie van de partij of overheid niet negeren als je een carrière wilt maken, maar ook in de westerse samenleving vertoont reclame vaak trekjes van indoctrinatie; je moet wel haast een kluizenaar zijn wil je niet van het bestaan van een Iphone op de hoogte zijn, al kun je dan nog kiezen voor een concurrent (BB). Veel jongeren menen al niet mee te kunnen zonder een van deze twee.