mijn vriend wil bij me komen wonen in mijn huurhuis wat moet ik doen zodat hij ook medehuurder word en dezelfde rechten heeft als ik ?

normaal duurt het 2 jaar voordat iemand medehuurder wordt maar kan het ook anders, moeten we daarvoor gaan trouwen of naar een notaris gaan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Bij gehuwd zijn (of geregistreerd partnerschap) is je partner automatisch medehuurder. In geval van samenwonen kun je een verzoek indienen bij de verhuurder. Er moet wel sprake zijn van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Vandaar de termijn van 2 jaar, die kantonrechters o.a. aanhouden in hun beslissing, indien verhuurder niet mee wil werken en het tot een rechtszaak zou komen. Lees meer op: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/wanneer-ben-ik-medehuurder-bij-de-huur-van-een-woning.html

Denk ook aan de gevolgen van een eventueel inkomens(her)beoordeling als jullie samen te veel zouden kunnen verdienen voor de woning. Jij hebt nu meer rechten dan hij. Hij krijgt niet dezelfde rechten van jou als enige huurder/bewoner, maar minder rechten. Jij dan ook. Waarom zo'n haast? Wil hij anders niet? Denk ook genoeg aan jezelf. Als het voordelig zou zijn om fiscaal partner te worden dan gaat dat tegenwoordig niet meer automatisch. Dan dus bij voorbeeld een samenlevingsovereenkomst laten maken of aanmelden bij pensioenfonds.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100