het zou hier moeten staan, zie bron, maar k kan het zo gauw niet vinden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tip voor als je grote stukken teksten door moet zoeken op de pc: CTRL-F (vul in dat wat je zoekt op de pagina).
Wiki:
- Tot slot is er het argument dat het medelijden niet altruïstisch maar egoïstisch is.[15] De medelijdende bevordert met zijn medelijden dus in feite zijn eigen welzijn, zijn eigen behaaglijkheid.[11] Hij is schijnheilig. Daaruit kan geconcludeerd worden dat medelijden als zodanig helemaal niet bestaat. Wat medelijden of ‘naastenliefde’ heet, maar wat eigenlijk niet zo kan worden genoemd, moet worden overwonnen. Dit beschouwt Nietzsche als een van de voorname deugden.[9] Een aanwijzing voor het overwinnen van de ‘naastenliefde’: "Hebt gij echter een lijdende vriend, wees dan een rustplaats voor zijn lijden, doch gelijk een hard bed, een veldbed: zo zult gij hem het meest tot baat zijn."[16] Nietzsche roept op tot het bestrijden (overwinnen) van medelijden. Niet alleen moeten de mensen moediger en sterker worden, maar vooral ook moet er aandacht komen voor de vreugde. In plaats van samen te lijden en zo de hoeveelheid lijden in de wereld te verhogen, zou men moeten leren zich samen te verheugen.[11]
Met name wegens zijn onconventionele visie op het egoïsme wordt Nietzsche vaak gezien als een geestverwant van Max Stirner, die in diens Der Einzige und sein Eigenthum het begrip unfreiwilliger Egoïst hanteert voor de velen die zich weliswaar verbeelden niet zelfzuchtig te zijn door iets heilig te verklaren buiten zichzelf (een geloof, ideaal of streven), maar ondertussen wel daaraan van anderen offers en ook onderwerping verlangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je, gelijk een goeie om te onthouden, CTRL-F :)
Het woord 'egoïsme' heb ik in de beschrijving die ik heb, niet kunnen vinden. Maar onderstaande aanhaling komt er dicht bij: 'De Übermensch is het sterke, creatieve individu dat boven de slavenmoraal uitstijgt...'