Is het wangedrag van jongeren in het o.v een gevolg of oorzaak?

Toegevoegd na 8 minuten:
de verharding tussen chauffeur en reiziger.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Wangedrag (algemeen, niet alleen van de jongeren) is de oorzaak van de verharding tussen reiziger en chauffeur.

Het wangedrag zelf is een gevolg van, van wat eigenlijk? Falende ouders en opvoeding? Daar begint het. Ontbrekende correctie op school en in later stadium door justitie? Gebrek aan respect (niet 'ReSpeCt weetje'...) en normen en waarden. En natuurlijk een ieder die liever wegloopt ipv er wat van zegt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het kan beide zijn. De oorzaak is een gebrek aan sociaal gedrag en het kan een gevolg zijn van kuddegedrag binnen de jongerengroep.
Daarnaast is het gevolg: materiele en/of immateriele schade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kuddegedrag van individuen in een groep is niet goed te praten als dat wangedrag is. Dat getuigt van gebrekkige opvoeding m.i.
Ik ben van mening dat een reiziger in het OV zich als gast moet gedragen. En daarbij moeten aggressieve reizigers gewoon hard aangepakt worden...

Diezelfde mening heb ik overigens ook over die groeperingen die Ambulances e.d. hinderen bij de hulpverlening...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar 2 vechten hebben er 2 schuld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
-1 Slaat in dit geval nergens op.
Ik kom heus ook wel eens een vervelende buschauffeur tegen. En als jongere kwam ik die ook wel eens tegen. Het zijn immers mensen.

Toch heb ik nooit de neiging gehad om daarom te spugen, slaan, schreeuwen en vernielen...

Waarom wil je zo graag anderen dan degenen die zich 'misdragen' (het is vaak erger dan misdragen, dat zeg je van een kwajongen) de schuld geven van wangedrag? En dan nota bene ook nog het slachtoffer van dat 'wangedrag' (lees geweld)?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wangedrag is altijd een gevolg. Of het nu is door (gebrek aan) opvoeding, of door de acties van een ongemakkelijke chauffeur. Het behoort echter altijd zeer zwaar bestraft te worden naar mijn mening.