Kun je leergierigheid aanleren?

Bijv. jezelf aanleren of zelfs verplichten om kennis te vergaren.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat denk ik niet.
Dingen prikkelen je of prikkelen je niet, zodra je jezelf verplicht kennis aan te leren is het geen leergierigheid meer maar lijkt het gewoon op studie / werk, hoe je het wilt noemen.

Passie en emotie (voor sport o.i.d.) kun je ook niet aanleren, dat heb je of heb je niet, geld ook voor leergierigheid.

Zo zie ik het
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja dat kan zeker wel.

Leergierigheid heeft niet zo veel te maken met het "verplichten" om kennis te vergaren.
Als het een verplichting is, dan is het geen leergierigheid meer.

Het punt is om iets te zoeken, te vinden, wat jouw belangstelling, jouw interesse, voldoende kan wekken om daar meer van te (willen) weten.

Stel dat dat fotografie is. Dat is zo'n enorm uitgebreid veld, daar kun je jaren op studeren.
Dan kom je redelijkerwijs ook mensen tegen die daar net zo in geinteresseerd zijn. Dan wakker je elkaars nieuwsgierigheid aan. De een weet meer dan de ander en je vind het leuk om daar veel over te leren.
Je ben leergierig geworden.

Maar vervolgens heb je ontdekt dat het hartstikke leuk is om meer te weten over een onderwerp.
Je kan er over meepraten.
Mensen zien jou als deskundig.
Dus nemen ze jou serieus.
Dat vraagt om meer..........
Dus komt er een volgend onderwerp waar je je wel in wilt verdiepen.
Etc. etc.

OF
Stel je kijkt regelmatig naar een kwis op tv.
En je denkt: HOE weten die mensen dat allemaal??? Dat wil ik ook!

Zo lang je op school zit en dus verplicht bent om allerlei voorgeschotelde lesstof en kennis te MOETEN opnemen, zal die interesse er vaak niet zijn.
TENZIJ: je een leraar lerares hebt die de stof zo boeiend weet te brengen dat jij daardoor geraakt wordt.
Dat had ik vroeger met geschiedenis en met Nederlands: mensen die daar zo enthousiast over konden vertellen dat ik er door verder geinteresseerd in raakte.

Het kan ook door verliefd te worden op iemand die veel weet en dat je daardoor vanzelf ook veel wilt weten..... maar dan dwaal ik, geloof ik, wel ver af. LOL
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amc
12 jaar geleden
Heel goed antwoord.+1