weet iemand wat kampers (zigeuners) precies zijn?

hallo allemaal, ik kom vaak langs verschillende kampen. maar wat is da precies en hoe word je een kamper (zigeuner) en hoe leven die mensen precies? en bijna iedereen zegt dat zigeuners (roma) uit roemenie komen. volgens mij klopt dit ook!

Toegevoegd na 36 minuten:
ps : wonen er op het kamp ook roemenen? ik ben namelijk van roemeense afkomst!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
35.5K

Antwoorden (5)

Kampers en zigeuners zijn al niet helemaal het zelfde, hoewel ze beiden van origine 'nomaden' zijn - mensen zonder vaste woon- of verblijfplaats.

Wat wij 'woonwagenbewoners' of 'kampers' noemen zijn mensen van Nederlandse origine, die echter zichzelf van oudsher een beetje buiten de samenleving hebben geplaatst. Ze hebben echt hun eigen cultuur, maar leven bij lange na niet zo afgezonderd meer als vroeger. Het aanpassen aan het normale 'burgerbestaan' wil echter no niet overal even goed vlotten.

Wat wij 'zigeuners' noemen is eigenlijk een scheldnaam voor de voornamelijk uit Oost-Europa (Roemenie vooral, Bulgarije en Hongarije ook wel-oorspronkelijk vermoedelijk India) afkomstige Roma en Sinti, twee statenloze nomadenvolken die - eveneens vanwege hun bewuste afzetting tegen de cultuur van het gastland - in Oost-Europa nauwelijks meer welkom zijn, en sinds de open grenzen West-Europa met hun aanwezigheid zijn komen verrijken. Deze kampen worden in de regel zo snel mogelijk opgerold waarna de bewoners in menswaardiger huizen worden ondergebracht.

Hoe je er één wordt ? Van geboorte. Of door binnen een dergelijke familie te trouwen, maar dat is voor buitenstaanders niet makkelijk - en de vraag is of je dat moet willen, maar voor een waarde-oordeel of mijn eigen ervaringen met deze verrijkingen van onze cultuur, stop ik maar liever een sok in de mond. Daar ging tenslotte de vraag niet over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Deze kampen worden in de regel zo snel mogelijk opgerold waarna de bewoners in menswaardiger huizen worden ondergebracht.
Dat vinden wij of deze mensen het met je eens zijnis nog meer zeer de vraag. kijk maar eens naar de tv daar is de laatste tijd en programma over deze roma's die daar overal worden verjaagd en dat ook zo ervaren en voelen.
Op zich is een kamper geen zigeuner en is een zigeuner geen kamper. Kampers zijn eerder de mensen die vroeger, 19e eeuw ongeveer, als arme keuterboeren rond reisden in woonwagens. Zij staan vaak op een vaste plek en hun woonwagens zijn eerder nog stacaravans te noemen. De meesten reizen niet meer maar hebben geen afscheid kunnen nemen van het gevoel van een wagen. Dit zijn vaak gewoon Nederlanders zonder een heel verre familie traditie van reizen. Dan heb je natuurlijk ook nog kermisreizigers, die staan vaak niet alleen maar op een kamp, die moeten voor hun werk ook echt met de woonwagen overal naartoe.
Roma, die liever geen zigeuners worden genoemd, zijn families met een eeuwenoude traditie van het rondtrekken in woonwagens, van stad tot stad.
Roma word je niet, je wordt zo geboren. Tenzij je met een Roma trouwt, dan bestaat er natuurlijk de kans dat je deel mag maken van hun bestaan, en krijg je je eigen wagentje.
De Roma komen waarschijnlijk uit het noorden van India, en zijn daarvanuit eeuwen geleden rondgetrokken naar Europa. Daarvan zijn er veel in het oosten blijven hangen, Roemenie, Bulgarije, Servie...
Elke familie heeft wel zijn eigen tradities en verhalen, maar er zijn overigens wel veel overeenkomsten tussen de verschillende families en hun bijbehorende tradities, waardoor ze wel echt een bevolkingsgroep vormen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De woonwagenbewoners (kampers), die geen zigeuners zijn, stammen veelal af van seizoenwerkers. Deze mensen waren constant op weg om boeren te helpen met appels plukken, aardappelen rooien of graan oogsten. De boer had in korte tijd veel extra handen nodig en maakte graag gebruik van deze werkkrachten. Ook kregen de reizigers onderdak, voeding en geld voor hun bewezen diensten.
Zo verging het ongeveer ook met kermislui en circusmensen.
Omdat ze eigenlijk het hele jaar onderweg waren, was paard en wagen feitelijk hun woning.
Zo heeft deze groep zich ontwikkeld en langzaamaan ontwikkelden ze een eigen soort cultus en gewoonten en distantiëerden ze zich enigszins van de mensen die een vaste woonplaats hadden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
woonwagenbewoners hebben net als de sinti een eigen taal maar ze willen niet met elkaar vergeleken worden ,
hier op de woonwagen kampen staan normaal geen sinti en woonwagenbewoners bij elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Woonwagenbewoners zijn niet te vergelijken met zigeuners (Roma). Ik ken een kampje dat onder feitelijk beheer van een woningbouwvereniging staat. Uit interesse heb ik eens met een vertegenwoordiger van die woningbouwvereniging (Er werd net een nieuwe woonwagen met een kraan naar een plek gehesen) gesproken en het blijkt dat je als 'gewone burger' ook op het (een) kampje mag gaan wonen als de vrije plek niet door een ander wordt opgeëist. Maar als je er eigenlijk niets te zoeken hebt, denk ik dat je het er niet gemakkelijk zult hebben.