Klopt het dat de mensheid zich voornamelijk in Afrika ontwikkelt heeft?

Volgens mij heb ik ooit eens gehoord of gelezen dat we eigenlijk allemaal afstammen van 'mensen' (of weet ik veel wat ze toen nog waren) die in Afrika geleefd hebben miljoenen (?) jaren geleden.

Dat de mensheid zich in Afrika ontwikkelt heeft en later naar andere gebieden op de aarde is gegaan waar het vruchtbaarder was.

Ik vroeg me af of dit klopt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is ook wat ik in mijn hoofd heb zitten, maar of het klopt.... Goeie vraag.

Het beste antwoord

Het klopt tenminste volgens Wiki dat de moderne mens ongeveer 200.000 jaar geleden in Afrika ontstaan is als 'n soort....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De restanten van de oudste oermens en neanderthaler zijn gevonden in Afrika.

Dus ja daar stammen wij vanaf
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
niet helemaal goed : de neanderthaler is in het Neanderthal gevonden, en niet in Afrika....was ook een veel 'nieuwer mens' dan de vondsten in de Riftvalley
Je vraagt of de mensheid zich voornamelijk in Afrika ontwikkelt heeft. Hoewel vele wetenschappers aan hebben kunnen tonen dat de moderne mens afstamt van de eerste mesen die leefden in Afrika heeft de mensheid zich daar niet ontwikkelt. De mensheid begon zich langzaam aan over de wereld te verspreiden. Vandaag de dag kunnen we constateren dat de mens zich in de vruchtbare halve maan (Mesopothamie), in het huidige midden oosten, zich echt begon te ontwikkelen. Daar begon de mens te veranderen van jager/verzamelaar naar mensen met een vaste woonplaats, werden dieren gedomesticeerd (tam gemaakt en gebruiksvriendelijk gemaakt) en begon de mens zich echt te 'ontwikkelen'. Dus hoewel de roots van de moderne mens in Afrika te vinden is, is mens daar nog heel lang blijven leven als jager/ verzamelaar, terwijl men de eerste echte ontwikkelingen van de mens terug kan brengen naar het huidige midden oosten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals de zaken er nu voor staan, lijkt het erop dat de mensheid in Afrika zijn eerste ontwikkelingen doormaakte.

Echter dit is enkel en alleen gebaseerd op het feit dat in Afrika de tot nu toe oudste menselijke resten aangetroffen zijn.

Wellicht moet men later wel tot de slotsom komen dat de mens zich op meer plaatsen 'tegelijk' manifesteerde..zodat
men moet aannemen dat het huidige standpunt moet worden herzien.

Misschien kun je met dit antwoord iets..bewezen is er immers nog helemaal niets.

Groet,

Ton