Wat geeft men in een bepaalde streek of deel van het land op een bruiloft?

N.a.v. een andere vraag hier.

Ik weet dat het streekgebonden is. Bij ons (Twente) geven ze vaak enveloppen met geld die er door het bruidspaar bij de uitnodigingen al vaak worden bijgerekend als 'aftrekkosten' voor de bruiloft zelf.

Ja, ik weet het, ik hoef niet hun huwelijksfeest te betalen (vaak gehoord), maar bij ons is dat 'gewoon'.

Mijn zus daarentegen kreeg in een ander deel van het land op haar huwelijk 'slechts' een kamerplant op haar bruiloft en van sommigen zelf niets.

Hoe gaat dit in de rest van het land? Graag streek/deel van het land erbij.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (6)

een trouwerij is in de provincies zelf al heel anders.
in flevoland laatst werden er kaartjes gegeven en enveloppen.
in overijssel alles veel uitbundiger dus de cadeautjes ook. meer enveloppe in drente ect.
mijn ouders hebben het trouwfeest betaalt van de gekregen enveloppe (amsterdam)
dus ik denk dat hoe meer mensen er komen en hoe groter het feest is des te meer geld krijg je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben gewoon voorstander van geld te geven,en dat wordt hier in de Liemers ook veel gedaan.
dat wil niet zeggen dat er geen cadeau,s gegeven worden,maar geld in een envelop heeft de voorkeur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef standaard een envelop met 50 euries.

(Maar ben eigenlijk ook wel benieuwd wat anderen in hun envelop stoppen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In brabant is het ook gewoon om een envelop te geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebeurt ook genoeg dat ze een lege envelop krijgen. Niet van mij hoor:)
Meestal heeft het bruidspaar een blocnote met daarin op elke blz. een kadootje,vaak met omschrijving in diverse prijsklassen,waaruit je dan een blaadje kunt scheuren! Voorkomt tevens dubbele kado's. Als ze niets bepaalds vragen in het in onze regio(Achterhoek) gewoonte om geld te geven.Als je zoals ik in een enveloppenfabriek werkte,gebeurde het regelmatig,dat je een pallet met daarop 50 dozen met in elke doos 500 enveloppen kreeg en in 1 van al die enveloppen zat dan het geld!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier in Groningen word ook vaak geld gevraagd.
We proberen wel altijd een originele verpakking te verzinnen,gewoon een envelop met geld is zo saai.
Wij hebben voor onze 12 en half jarige bruiloft een prachtig boeket gekregen met daarin geld verwerkt.
Toen wij getrouwd zijn hadden we wel een kadoboekje maar ik weet niet of dat nog steeds gedaan word.