Wat is beter een communistische dictatuur of het kapitalistische vrije markt werken?

Leven wij niet ook in een dictatuur?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Antwoorden (9)

De waarheid ligt vaak ergens in het midden. Hier ook wat mijn betreft, een mengvorm kan van beide systemen de scherpe en niet zelden inhumane kantjes slijpen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ieder nadeel heeft een voordeel, of net omgekeerd...

Het gaat mijns inziens over de onderliggende sociale consequenties van het volk...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
...
Tuurlijk leven wij niet in een dictatuur, en de twee dingen die je vergelijkt zijn totaal niet te vergelijken. Je kan ook communisme hebben zonder dictatuur, je kan ook kapitalisme hebben met dictatuur. Je probeerd hier appels met peren te vergelijken.
En nee wij leven niet in een dictatuur, want we hebben toch echt voor deze regering gestemt, en over 2 jaar moeten ze toch echt weg als we niet nog een keer op ze stemmen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tuurlijk wat is dat voor een woord?
waarschijnlijk bedoel je Natuurlijk. je probeerd?
je is stam + t
je probeert dus, net als je loopt, je werkt en je lult uit je nek. We hebben toch echt voor deze regering gestemt?
voltooid deelwoord door het werkwoord hebben. (denk aan het kofschip) dus dit woord spellen we met een D.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hahaha mijn eigen persoonlijke stalker is weer terug! Naar mijn inzien gaat deze vraag niet over de nederlandse taal, je reactie is dus vrij nutteloos. Nogmaals, als je niks beters te doen hebt in je leven dan mijn antwoorden lezen en de spel fouten eruit te halen, heb je toch erg weinig omhanden.
Tevens begrijp je het concept 'spreektaal' niet, en is mijn tekst perfect leesbaar, misschien moet je maar leraar nederlands worden. Dan doe je nog eens wat met je obsessie.
O en een kapitalistische vrije markt is beter. Stimuleerd ontwikkeling en vooruitgang. Communistische dictatuur houd ontwikkeling en vooruitgang tegen. Immers krijg je niet betaald voor wat je doet, iedereen krijgt alleen het brood nodige, behalve als je de dictator bent.
Bij kapitalisme heeft iedereen gelijke kansen (niet dat dat in de praktijk nu zo is maar het begint steeds meer te komen) 'the amerikan dream' als je maar goed genoeg bent kan iedereen milionair worden.
Ik zeg niet dat het gehele idee achter kapitalisme en een vrije markt ook goed werkt in de praktijk, maar er zit in iedergeval wel een stijgende lijn in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Om economische redenen is er een aantal bezwaren tegen het communisme zoals dat in de Sovjet Unie tot 1991 heeft bestaan:
- de overheid kocht alles op wat een bedrijf produceerde, het bedrijf produceerde dus voor de staat en niet voor de klant, gevolg hiervan was dat er slechte kwaliteit werd gemaakt (vb de Trabant)
- productie is in het communisme een doel terwijl het produceren van meerwaarde dat zou moeten zijn. Gevolg was veel productie waarvan niemand het nut zag.
- de staat bepaalde wat en waar er werd geproduceerd, door de bureaucratie die hiervan het gevolg was wist geen enkel bedrijf wat hij moest doen.
- arbeiders werkten en verdienden geld maar dit geld kon niet meteen worden uitgegeven (voor een auto bestonden wachtlijsten) dus werd er veel gespaard, maar dit gespaarde geld kon beperkt worden uitgegeven gevolg was dat de arbeidsmotivatie daalde en daarmee de arbeidsproductiviteit.
- "wat er is dat willen we niet en wat we willen is er niet", was de klacht van veel consumenten.
- communisme neemt risico's weg in de economie, het gevolg is dat niemand nieuwe innoverende producten op de markt brengt. De gsm zou in een communistische wereld om die reden nooit ontwikkeld zijn.
- financieringen liepen via de staat die daarmee ook politieke belangen hoog hield.

Bezwaren van het kapitalisme:
alle problemen die er nu zijn als gevolg van banken die vreemde producten hebben verkocht en mensen die een te hoge hypotheek hebben afgesloten in een vrije markt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Alleen al het woord 'beter' vraagt om een verklaring.
Wat is beter? Voor wie?

Communisme maakt de fout dat denken en ondernemen en durven en creativiteit worden ontmoedigd

Kapitalisme maakt de fout dat men denkt dat de 'onzichtbare hand' van Adam Smith voor iedereen het meest rechtvaardig is. Dat is niet zo. Er zijn dingen die je nu eenmaal beter met z'n allen kunt doen dan alleen.

In Nederland hebben we het midden heel aardig te pakken. Blaters vinden dat zolang het niet 'perfect' is, er reden tot klagen is. Maar dan is de vraag weer: 'perfect voor wie?, en wat betekent perfect?'
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nederland is naar mijn oordeel geen dictatuur, maar wat er deze week gebeurde: coalitiepartijen timmeren een plan in elkaar en zetten het parlement buiten spel, met name van Geel van het CDA. Ik ben geen aanhanger van Wilders maar kan me zijn kwaadheid heel goed voorstellen omdat hij in ieder geval deze dictatuur achtige trekken van met name het CDA aan de kaak stelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Deze is voor mijn goede vriend en tevens stalker BARRO: Hahaha mijn eigen persoonlijke stalker is weer terug! Naar mijn inzien gaat deze vraag niet over de nederlandse taal, je reactie is dus vrij nutteloos. Nogmaals, als je niks beters te doen hebt in je leven dan mijn antwoorden lezen en de spel fouten eruit te halen, heb je toch erg weinig omhanden.
Tevens begrijp je het concept 'spreektaal' niet, en is mijn tekst perfect leesbaar, misschien moet je maar leraar nederlands worden. Dan doe je nog eens wat met je obsessie. (zie laatste reactie, doe eens wat nuttigs met je leven!) Ik zie trouwens dat je al 0 keer het goede antwoord hebt gegeven! Je aanwezigheid hier wordt kennelijk niet op prijs gesteld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik beantwoord het met een wedervraag. Wat is beter een allesomvattende consumptie dictatuur of 'n gedatteerde sociaal-economisch systeem?