Help ik een criminele organisatie als ik een straatkrant koop?

Bij de C1000 staat vaak een jongen met de straatkrant. Gek genoeg is dat soms die van Den Haag, soms van Utrecht. Vroeger stond er vaak iemand met de daklozenkrant, weer een andere dus.
Ik lig niet wakker van die twee euro, en die jongen (niet altijd dezelfde) staat daar niet voor zijn plezier. Maar soms hoor je verhalen over een organisatie die daar achter zit. Verkopers zouden met een busje gebracht en opgehaald worden.
Is dat waar? Hoe weet ik of ik een betrouwbare verkoper heb?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag het me ook af. Ik vroeg aan een straatkrantverkoopster (die ik dagelijks bij de supermarkt zie staan) waar ze woonde. Ze was de nederlandse, duitse of engelse taal niet machtig. Met handgebaren maakte ze duidelijk, dat ze uit Roemenie kwam en in Duitsland sliep. Met een busje werd ze iedere dag naar Nederland gebracht om bij de winkels (in midden Nederland) de straatkrant te verkopen. Ik heb het te doen met deze mensen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind al dit soort activiteiten, evenals het optreden van "muzikanten" die slechts één deuntje kunnen spelen verwerpelijk. Het is een alternatieve vorm van bedelen en helpt niemand. Nederlanders die geld geven, houden daarmee het systeem in stand. Niks geven en het houdt vanzelf op.

Antwoorden (4)

Dat verkopers gehaald en gebracht worden is niet vreemd, ze moeten ergens overnachten (opvang) en die krantjes groeien niet aan de boom. Voor criminelen is het al helemaal niet lonend om straatkrantjes te maken want de kosten van het maken wegen waarschijnlijk niet op tegen de winst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grote concurrentie onder straatkrantverkopersBroodroof en landjepik, Rotterdamse straatkrantverkopers hebben zwaar te lijden onder de concurrentie van illegale Oost-Europese collega’s.

Volgens de uitgever van het Straatmagazine pikken ze de beste plekjes in, misleiden ze de klanten met vage blaadjes en zijn ze zelfs niet bang voor intimidatie en mishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bedoel ik en ik meen dat de echte straatkrantverkopers een pasje hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel agressieve reacties lees je bij Spitsnieuws zeg!
Z/hij moet sowieso een pasje kunnen tonen van de verkopende organisatie. Kunnen ze dat niet of doen ze daar moeilijk over, dan zou ik geen krant kopen.
(Ik ben persoonlijk toch altijd al meer geneigd om aan te bieden iets mee te nemen uit de supermarkt voor ze, maar goed.)
Een dakloze kan soms wel zwerven tussen verschillende steden, ik kan me voorstellen dat iemand dan krantjes overhoudt en intussen in een andere stad komt, maar toch vind ik het vreemd.
Hier staat meestal dezelfde man, die laatst ook nog zelf in het krantje stond, toen heb ik er uiteraard een gekocht ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
constant
12 jaar geleden
de vraag was: zit er een criminele organisatie achter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar valt geen antwoord op te geven. Als iemand de juiste pas heeft, zit het waarschijnlijk goed.
Als iemand een krant uit een andere plaats probeert te slijten, zou ik er geen kopen.
Er zijn wel foute clubs die gebruikmaken van nepkrantjes, maar dat is dus niet 'een foute organisatie achter alle straatkranten'.
Dat er mensen zijn die nepjuwelen verkopen, betekent niet dat alle juweliers deel uitmaken van een criminele organisatie, snap je?
Het is nogal vreemd dat ze de verkeerde editie van de straatkrant verkopen. Ook vind ik het verdacht dat er niet altijd dezelfde staat.

Het klopt dat er mensen uit het voormalige oostblok georganiseerd krantjes verkopen. Die krantjes schijnen kwalitatief slecht te zijn en ze proberen deze te laten lijken op de echte straatkrant. Lees daarover meer in mijn bron.

Als je wil weten of deze jongen(s) betrouwbaar zijn, vraag ze dan om hun pas. Volgens mij horen ze die ook zichtbaar te dragen.