waarom is er arm en rijk tussen de mensen?

elke dag zie je mensen over de hele wereld moeite doen om wat eten te krijgen terwijl veel mensen het goed genoeg hebben hier in Europa, amerika, azie etc.(er zijn ook veel armen die het net zo moeilijk hebben), maar waarom proberen ze niet iedereen gelijk te maken door alles gelijk te trekken. is het zo erg dat je geld moet verdelen met iemand die het niet heeft ongeacht dat jij ervoor hebt moeten werken. we zijn toch met ze alle gelijke mensen. ongeacht dat iemand bruin is of wit. dat ligt toch maar aan waar je je tegen moet beschermen van dingen uit de natuur.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De naam van de vragensteller zegt al genoeg...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha lol XD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees 'Animal Farm' van George Orwell.

Antwoorden (18)

Ja waarom ? Rijk bestaat omdat ook arm bestaat .ja donker omdat erlicht bestaat . We moeten er aan werken om de verschillen acceptabel temaken het is heel moeilijk !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een reden zou kunnen zijn:
Als iedereen even veel geld krijgt, wie zou er dan nog gaan werken?
Je schiet er in dat geval toch niks mee op.

En of de wereld daar nou beter van wordt…
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat dat gewoon niet werkt, zoiets heet trouwens communisme.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jammer genoeg werkt het communisme niet. Het zou wel een heel mooi idee zijn.
+ van moi
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind je dat een mooi idee? Die mening deel ik niet.
Hebzucht.
Want waarom zou je met een miljoen genoegen nemen als je ook twee miljoen kan verdienen, desnoods ten koste van anderen?
Hebzucht is het simpele antwoord op jouw vraag
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin! Deze mensen hebben hier ook hard voor moeten werken en zijn ook onderaan begonnen. Je bekijkt het alleen vanuit de armoede kant terwijl omgekeerd gaat het ook oneerlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee hoor, het gaat erom dat hoe meer je hebt, hoe hebberiger je wordt, als dat niet zo zo zijn, zou het er heel wat beter voorstaan met deze wereld. Ik gun het ze wel, als je hard gewerkt hebt, dat je er ook lekker de vruchten van plukt, maar wees in godsnaam ook eens een keer tevreden met wat je hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je benaderd het alleen vanuit het armoede perspectief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die kant staat ook het dichtste bij mij
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan is het logisch vanuit je antwoord. Het is iets wat denk ik nooit zo zal veranderen en naar mijn mening alleen maar erger wordt. Vroeger waren de mensen veel meer samen en een en nu is het vooral iedereen voor zichzelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt helemaal gelijk, helaas maar al te waar
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat zou je er beter van worden als iemand zoals Bill Gates, minder geld zou verdienen? Ik zou juist zeggen, hoe meer iemand verdient, hoe meer hij uit kan geven, hoe meer andere mensen verdienen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bill Gates geeft juist vele miljoenen van zijn loon weg aan goede doelen :)
Inderdaad het zou van de ene kant mooi zijn als er geen armoede was en we alles gelijk konden trekken alleen wordt er ook vaak niet gedacht aan de mensen die bijvoorbeeld wel rijk zijn en hier zelf super hard voor hebben moeten werken hun leven lang. Ikzelf vindt het dan nogal oneerlijk dat zo iemand die ook helemaal onder aan de trap is begonnen het geld moet afstaan aan mensen die gewoon willen profiteren. In arme landen is dit misschien niet zo, maar hoeveel mensen zijn er hier wel niet in Nederland die op andermans geld teren terwijl ze zelf echt wel in staat zijn om te werken. Als mensen het niet kunnen vindt ik het wat anders alleen dit onderscheid is moeilijk te achterhalen, maar er leven heel veel profiteurs die gewoon te lui zijn en maar lopen te miepen over de rijken terwijl die er ook hard voor moeten hebben werken. Zoveel mensen tegenwoordig die in de ziektewet zitten en voor wat? Een gebroken vinger? Echt, ik vindt het verschrikkelijk dat er zulke mensen bestaan en overal geld vandaan halen terwijl anderen die het echt nodig hebben zoals echt gehandicapten of mensen in armoede hier onder moeten lijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U denkt waarschijnlijk nog aan de oude regels van de Ziektewet. Inmiddels is deze aangepast. Zie bijvoorbeeld http://nic.vanholstein.com/view/vak.htm#6.1
het verschil tussen arm en rijk heeft ten eerste al heel veel te maken met de president/dictator/koning(leider) van het land. vaak wil hij alle macht voor zichzelf, daardoor staan ze minder open voor veranderingen en aanpassingen en laten ze het meeste zoals het altijd al was. vrouwen worden in veel afrikaanse en aziatische landen nog steeds erg onderdrukt. mensen zelf hebben daar vaak ook bijna niks om een bestaan op te bouwen omdat ze daar vaak ongeschoold zijn, ook is de landbouw grond onvruchtbaar. pas als de afrikaanse en aziatische leiders zeggen dat ze alles net zoals in west-europa gaan doen kunnen er meer veranderingen komen. de welvarende landen proberen al wel te helpen door geld en medicijnen te sturen maar het probleem is daar simpelweg gewoon te groot.

over het stukje van het geld ''verdelen'' is natuurlijk apart, je leeft zelf ook een leven en zelf moet je ook nog aardig wat betalen qua belastingen, rekeningen,(oppas) en vervoer.

voor veel mensen voelt het waarschijnlijk hetzelfde wanneer je bijvoorbeeld samen een werkstuk moet maken, en jij alles moet doen.

de veranderingen beginnen bij het land zelf, als zij hun land onder controle hebben en mensen eerst daar gelijke rechten geeft. ik kan nog wel heel veel punten verzinnen. in mijn ogen komt het er dus op neer dat ze het land zelf eerst op ''orde'' moeten maken qua politieke situatie en samenleving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van dat werkstuk is een heel goed voorbeeld!
Omdat dat altijd zo geweest is. Er zijn altijd mensen geweest die meer hadden dan anderen. Nu wordt je geconfronteerd met honger elders in de wereld, maar het is nog niet zo lang geleden dat er hier ook vele mensen honger leden en amper het hoofd boven water konden houden met het armoeloontje dat ze verdienden.

Gelukkig hebben wij het nu beter, maar toch, wij moeten ook werken om brood op de plank te krijgen. En we betalen belastingen. Van een deel van dat (ons) geld worden armen, langdurig zieken, rampen en vaak ook arme landen gesteund als de regering daartoe beslist.

Ten andere heb je er al eens over nagedacht hoe het zou zijn als alle geld van de mensen zou verdeeld worden? Hoe je leven er zou uitzien zijn zonder PC, mobiel, TV, radio, auto, fiets, uitgaan, huishoudapparaten enz. Want als alles verdeeld wordt hou je niet veel meer over. Ik denk niet dat jij dat zo leuk zou vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je lijkt er een beetje van uit te gaan dat het westen schuldig is aan de armoede van de arm(st)e landen. Nu worden die landen zeker wel uitgebuit maar let wel op dat die uitbuiting er voornamelijk is omdat de regeringen van die landen het toestaan. Corruptie is daarbij een heel grote boosdoener. Een deel zit ook in interne conflicten. Veel landsgrenzen in Afrika zijn kunstmatig bepaald door de Europeanen waardoor stammen die van oudsher niet met elkaar overweg kunnen ineens een land moesten delen (Libië is daar weer het meest recente voorbeeld van) en dat niet kunnen of willen.

Veel mensen zullen het hier niet mee eens zijn maar die mensen wil ik er toch op wijzen dat bv Zuid-Korea, de VS, Koeweit, Israël, Canada, Singapore, Australië en Nieuw Zeeland ook voormalige koloniën zijn die op alle mogelijke manieren door de overheersende macht werden uitgebuit en steenrijke landen zijn geworden en dat Ethiopië nooit is gekoloniseerd.

Daarbij zal je goed werk moeten belonen. Wanneer je goede prestaties niet beter beloont dan slechte weet je zeker dat niemand een stap extra zal doen. Ook heb je taken die niet bijzonder veel mensen aan kunnen. Dit zijn toch vaak taken die, wanneer je ze niet extra beloont, mensen niet gaan doen (waarom zou je de CEO van een multinational willen worden en 80 uur per week werken als je als jongste bediende net zoveel verdient maar niet de wind van voren krijgt wanneer je een foute beslissing maakt en honderden mensen hun baan verliezen).

Het is pure markt werking. Een dienst of product is nodig. Niet veel mensen kunnen het. Die mensen die het kunnen laten zich dan vervolgens goed betalen. Het is dus niet een kwestie van hard werken (hoewel bij werk van gelijk niveau het zwaardere beroep doorgaans wat beter betaalt) maar van vraag vs aanbod.

Nu zitten er wel grenzen aan in hoeverre je een volledige vrije markt werking kan toestaan. Als je geen enkel sociaal vangnet hebt dan zullen je werklozen de criminaliteit in moeten om te kunnen leven en dat is ook geen gezonde situatie om maar een voorbeeld te noemen. Een zekere nivellering (dus waarbij de rijkeren een extra steen bijdragen om de armeren en zwakkeren het leven wat gemakkelijker te maken) heeft dan zeker nut. Volledige gelijkheid echter heeft tot nu toe nergens gewerkt. Zelfs in China zie je die gelijkheid niet en dat is toch een communistisch land.

Net zo goed werkt voedsel sturen naar Afrika alleen als we ze ook leren om het zelf te verbouwen anders wordt het alleen erger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan krijg je het communisme en vroeger ging dat ook niet goed en nu heb je verschil en dat is beter voor de economie ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je vraag is in zekere zin erg filosofisch en daarom niet zo makkelijk te beantwoorden.
dat verschil is er altijd geweest en altijd overal geweest.
De een had meer dan de ander. Het zit in de aard van de mens om te streven naar een beter bestaan. zo werkt ook bv. ambitie (kijk naar collega's die elkaar een promotie niet gunnen). vroeger had je in europa ook edelen en horigen. Edelen waren rijk ten koste van de horigen.
landen zijn om uiteenlopende redenen arm:
- weinig grondstoffen
- veel grondstoffen maar geen geld en know how om die te exploiteren
- corruptie
- een cultuur die ontwikkeling niet goed mogelijk maakt
Klopt we zijn allemaal gelijkwaardig. Maar niet gelijk.. jij bent niet gelijk aan je moeder of vader en ook niet aan mij.
zelfs alles eerlijk verdelen zoals bij communisme werkt niet. je ziet dat bv. in rusland; diegenen die moeten bewaken dat alles eerlijk verdeeld worden, willen altijd meer dan de rest en hebben ook meer dan de rest en zijn niet bereid dat stukje meer zonder slag of stoot af te staan.. spijtig, maar zo zijn mensen en daardoor is de wereld zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weinig grondstoffen hoeft geen reden te zijn. Japan heeft bijzonder weinig natuurlijke grondstoffen en zelfs relatief weinig bruikbare akkergrond en is toch een van de rijkste landen ter wereld.
Het gaat allemaal om de economie van de land en of mensen werken of niet. En het gaat ook natuurlijk om oorlog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld is macht, en mensen zijn nu eenmaal gek op macht. Door geld kan je andere onderdrukken, en er voorzorgen dat ze doen wat je zegt / wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat rijke mensen arme mensen nodig hebben om rijk te zijn. Als onze kleren, auto's en elektronica niet onder erbarmelijke arbeidsomstandigheden in een arm land geproduceerd zouden worden zou je bijkans het 3 dubbele moeten betalen. En dat willen we met z'n allen niet. En de meeste grondstoffen zoals olie, goud en edelstenen kopen westerse bedrijven niet, nee ze betalen 1 iemand of een kleine groep personen om de grondstoffen zelf uit de grond te mogen halen in een land. Hierbij word de lokale bevolking vaak gedupeerd omdat buitenlandse bedrijven vaak enkel werknemers van eigen nationaliteit in dienst nemen, en dus geen werkgelegenheid creëren maar zelfs wegnemen. Om nog maar niet te spreken over milieu schade verstoringen in machtsevenwicht etc. Gek genoeg beschouwen veel overheden dit niet als corruptie maar als zaken doen. Kortom: vaak als wij westerlingen werk uitbesteden naar goedkope productie landen worden de zakken van enkele uitbaters gevuld en blijven de zakken van de werknemers van de uitbaters leeg. Idem dito bij olie sjeiks enz. Ook beschermen wij onze markt met handelsbarricades zo beschermen wij onze markt hierdoor kunnen veel boeren uit ontwikkelingslanden bijv. hun katoen of fruit hier niet verkopen want ze moeten een godsvermogen betalen om het in te voeren. Maar katoen boeren uit Amerika mogen gratis hun producten hier invoeren om te verkopen. Het is heel gecompliceerd allemaal, verdiep je er niet al teveel in zou ik zeggen want dan hang je je eigen op na een week :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hebzucht lijkt me
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eerst mijn hele post zonder meteen over me heen te vallen.
Als iemand hard werkt hoort die persoon daar ook goed voor beloont te worden. En dat kan met geld. Of mensen die heel veel studeren en zo een goede baan krijgen en aan hun toekomst denken, die moeten beloond worden.
Ik weet dat er ook mensen zijn die door ongeluk arm zijn geworden en echt vanalles proberen om meer te verdienen om de eindjes aan elkaar te knopen.
In mijn klas hadden we een Aziaat, heel hard leren en bijna nooit iets leuks doen omdat hij bezig was met zijn studie. En wij hadden er nooit problemen mee dat hij hogere cijfers kreeg dan wij, want hij verdiende het ook.
Verdeeldheid is goed, op een bepaald niveau. Iedereen moet een goed huis hebben, schoon drinkwater, kwalitatief en kwantitatief voldoende eten, toegang tot gratis onderwijs.
Maar nu al het geld op een hoop gooien en verdelen, nee, mijn ouders hebben keihard gewerkt (van flatje tot villa) en dat is het levende bewijs dat mensen wel aan de top kunnen komen door keihard te werken. Soms met een beetje hulp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik vindt het best dat er verschil mag zijn.
wie gestudeerd heeft mag meer verdienen dan diegene die op de hoek van de straat stond te chillen of in de kroeg zijn tijd zat te verdoen.

soms heb je pech dat je in dát land geboren bent .

soms weer is het laks of luiheid van de mensen zelf .

ik zie mijn buren steeds roken en niet werken
dan steeds opperen van ""ik zit in de bijstand""dan denk ik mens ,ga toch werken ze mankeert niets en zo ja sociale werkplaats is er ook nog.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is oneerlijk verdeelt op onze aarde en eigenlijk is hier geen enkel ander excuus voor te bedenken dan dat dit blijkbaar de keuze is geweest van mensen met macht die door deze macht te gebruiken het meeste hebben op materieel gebied. De andere kant is dat wij geaccepteerd hebben dat zij deze macht hebben en ook dat er ongelijkheid is want anders zou het er niet zijn toch?

Vervolgens zijn er illusies (EGO) ontstaan die ervoor zorgen dat het normaal wordt gevonden dat er ongelijkheid is. In Afrika zijn ze te lui om te werken, mensen met een uitkering zijn te lui en werken allemaal zwart waardoor ze meer hebben dan jan modaal, als je niet succesvol bent dan heb je dat aan je zelf te danken omdat je niet hard genoeg hebt gewerkt, als je te weinig geld hebt aan het eind van de maand dan komt dit altijd doordat je niet met geld om kunt gaan, er wordt nog steeds vuurwerk afgestoken en nog genoeg mensen gaan op vakantie en de karren van de winkel zitten vol met troep die ook nog eens duur is dus een crisis is er niet.

Al deze kreten en nog veel meer heb ik gehoord en gelezen en ze doen mij verdriet want weet je. Je kunt pas oordelen als je het hele verhaal kent volgens mij. Het lijkt wel alsof het makkelijker is om te oordelen zodat het in een hokje komt en je daardoor je niet meer bezig hoeft te houden met hoe het nou echt zit. Het leven is al druk genoeg toch ( waarmee??) Zolang ik het maar goed heb? Als ik me bezig houd met een ander zijn minpunten of sores dan hoef ik niet naar mezelf te kijken? Ik vind het jammer dat mensen steeds harder en kortzichtiger worden.
Ik geloof in oorzaak-gevolg en dus komt er altijd een reactie en die zie je dus ook ontstaan. Er is een grotere stroom vluchtelingen die naar Europa probeert te komen, Europa verliest haar rijkdom doordat steeds meer landen van elkaar geld afpakken en doordat de levensstandaard in Europa te hoog is kunnen wij niet concurreren met Oostbloklanden en zeker niet met China en India maar door de keuzes die gemaakt zijn moeten we wel. Er onstaat dus een zekere nivellering of we het nou leuk vinden of niet. Hoogmoed komt voor de val zeg ik altijd maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan maar een ding op zeggen omdat er oneerlijkheid is .
er hoeft totaal geen armoede in wereld te zijn als we eerlijk en na gaan hoeveel voedsel gewoon weggegooid in westen dan zou het schaam rood op je wangen komen te staan niet alleen de door huishoudens ,Maar gewoon om de prijzen zo hoog mogelijk te houden gooien voor miljarden weg per jaar boeren die gewoon melk in weilanden gooien om hun prijs hoge genoeg te houden ,Erg genoeg die in de welvaart landen wonen en vooral die al dan veel hebben willen alleen nog maar meer ,en daarbij hoe triets het ook verdiend het west alleen al aan de armoede van landen En je ziet ook als de prijzen gelijk getrokken met productie zoals vertradt Hoe weinige die producten verkocht worden de schapen Als na gaat zijn ook die landen die armste zijn in wese rijker dan die volgens onze denk wijse het westen rijken alleen afrika heeft een rijkdom aan grondstoffen die wij nodige hebben maar omdat in die landen veel nog corupte leger machten geen goed lijderschap weten zij niet goed die positie Tekijgen en ook de juiste kennis nog zelf standig in huis hebben .Mooie vraag en mooie gedachten gaan eigenlijk zou alles eens is eerlijk en rechtvaardig verdeelt moeten zijn in deze wereld ,Maar zolang als er mensen blijven in westen die alleen maar denken geld macht en eigen verijking zal helaas nog wel zo blijven