In principe denk ik dat elke man het beroep van vrouw uit kan oefenen en andersom. Toch denk ik dat de specifieke vrouwenberoepen zijn of plaatsen waar mannen het werk wel zouden kunnen doen, maar het simpelweg niet past. Zoals bijvoorbeeld in blijf-van-m'n-lijf huizen, werken geen mannen. In de Kinderopvang, zouden best meer mannen kunnen werken (sterker nog, volgens mij zou het veel beter zijn als er meer mannen zouden werken, maar da's 'n andere discussie), maar je ziet er bijna alleen maar vrouwen. Het is ook het beeld wat de gemiddelde nederlander bij een bepaald beroep heeft en of hier een man of vrouw bij past.
Ruim zeven op de tien Nederlanders vinden dat meer vrouwen een mannenberoep zouden moeten uitoefenen. Bijna niemand vindt het bijvoorbeeld een probleem als zijn kapotte cv-ketel door een vrouwelijke monteur wordt gerepareerd. Ook een vrouwelijke piloot is voor 94 procent van de ondervraagden geen punt. Dat blijkt uit een onderzoek van Maurice de Hond in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Volgens de peiling vindt 68 procent van de Nederlanders dat vrouwen net zo geschikt zijn voor traditionele mannenberoepen als de mannen zelf. Een op de vier ondervraagden is zelfs van mening dat de kwaliteit van het werk toeneemt met vrouwen op de werkvloer. Iets minder dan een kwart vindt in ieder geval dat de sfeer verbetert door vrouwen. Zestig procent vindt het begrip mannenberoep, waar de onderzoekers bijvoorbeeld agent, monteur, buschauffeur of accountant onder verstaan, achterhaald.
Vrouwen kiezen volgens de ondervraagden niet voor mannenbanen, omdat de bestaande vooropleidingen niet goed aansluiten op de arbeidsmarkt. Een op de drie vindt dat werkgevers en het ministerie van Onderwijs te weinig doen om vrouwen en meisjes te interesseren voor mannenberoepen.
Ook bleek dat werkgevers in 'mannelijke beroepssectoren' een blinde vlek hebben voor het vrouwelijk arbeidspotentieel. Zij doen amper moeite vrouwen te interesseren en te werven. Ook zien zij niet in wat vrouwen voor hen kunnen betekenen. De peiling is gehouden in het kader van het Europese project De glazen muur, waarin geprobeerd wordt de denkbeeldige barrière tussen mannen- en vrouwenberoepen te doorbreken.
Mijn nichtje had een mannelijke vroedvrouw (vroedman dus...) het klinkt misschien nog wat onwennig, maar waarom niet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

http://www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/arbeid-sociale-zekerheid/publicaties/artikelen/archief/2005/2005-1825-wm.htm

Op deze site van het CBS kun je veel over dit onderwerp lezen. Helaas is dit artikel over 2004, maar in 5 jaar zullen de statistieken op dit gebied niet drastisch veranderd zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk voor de BAM en zie maar weinig vrouwelijke collega's (twee). Ik ben dus monteur in de infra techniek en zie toch vaak nog verbaasde gezichten als ze een vrouw dit werk zien doen. Ik vind dit werk leuk en doe het met veel plezier en deze week moest ik ook erg lachen toen we op een locatie waren en een oudere man tegen me zei; je werkt als een kerel.

Als je cijfers bekijkt zijn de meeste vrouwen nog steeds thuis voor de kinderen. En zitten er net zo veel vrouwen in het leger als in de IT (weinig dus). Maar als je kijkt op de universiteit in Amsterdam (daar werkt m'n man) zie je op de opleiding in de psychologie steeds meer vrouwen en je ziet ook steeds meer vrouwlijke artsen. Maar in de bouw zal het denk ik altijd meer en deel mannen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zit zelf op een technische universiteit, en het percentage vrouwen ligt (helaas) heel laag. Als ik bij mijn vrienden kijk, zie je dat bijvoorbeeld psychologie door veel mee rmannen dan vrouwen wordt gedaan.

Je zou kunnen zeggen dat de interesses toch verschillen, en er daardoor vrouwen/mannenberoepen worden "gecreeerd". Er zijn maar heel weinig beroepen waar de lichamelijke verschillen nog van belang zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
prychologie wordt door veel meer vrouwen dan mannen gedaan, foutje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik had al toegevoegd dat dat ondersom moest, goed gelezen kerel
Op onderzeeboten van de Koninklijke Marine varen in ieder geval geen vrouwen. Ze hebben dit wel door proberen te voeren maar om "practische" redenen is dit niet haalbaar. Slechte hygiëne en gebrek aan privacy zijn denk ik wel zo'n beetje de redenen. Dus heeft niets met discriminiatie te maken, is gewoon niet haalbaar. Moet je je maar eens inbeelden 60-70 man aanboord van een onderzeeboot op een beperkt aantal vierkante meters waarvan er een paar vrouw zijn, drie maanden op zee. Dat gaat niet lukken denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat blijft vreemd dat dit zo is , zou geen probleem mogen zijn !
Het valt me op dat vrouwen hun weg hebben weten te vinden in vrijwel alle beroepen die denkbaar zijn. In het ene beroep zie je meer vrouwen dan in het andere beroep, maar binnen bijna elk beroep vind je toch vrouwen.

Mannen daarentegen vind je nog steeds niet overal, of maar heel zelden: een kleuterleider of interieurverzorger is niet iets wat je snel tegenkomt.

Er zijn nog wel mannen/vrouwenberoepen natuurlijk maar veel minder duidelijk dan pakweg 50 jaar geleden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het ten goede aan het veranderen is, maar bijvoorbeeld vroeger waren boeren voornamelijk mannen. Ik merk dat er nu wat meer vrouwen in die sector komen.
Toen ik zelf ooit als fotografe ging werken, had ik alleen maar mannelijke collega's, nu is dat ook enorm veranderd.
Mijn man is wetenschapper en merkt ook dat daar waar de wetenschap vroeger een mannenwereld was er vooral heel veel jonge vrouwen ook binnen zijn vakgebied komen.
Mijn er zijn denk ik nog steeds wel veel beroepen, waar toch meer mannen(brandweer) of vrouwen(leidster peuterspeelzaal) voor kiezen.
in beide beroepen maakte ik mee dat er wel iemand uit het andere geslacht was, maar het kwam niet vaak voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kort gezegd: Ja.
Aan de ene kant omdat er geen mensen van het andere geslacht in 'mogen'(vorm van discriminatie): Bijvoorbeeld het 'corps' mariniers, priester(mannen).
Aan de andere kant omdat er veel personen van het zelfde geslacht in zitten:Bijvoorbeeld docent basisschool(vrouwen), bouwvakker(mannen).

De 1e reden geld meestal voor mannen en heeft vaak(naar mijn mening) achterhaalde redenen, de 2e reden is omdat er gewoon weinig mensen van het andere geslacht dat werk doen(ze zijn er wel).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel hoor, over het algemeen is er niet zo heel veel veranderd. een aantal vrouwen heeft een typische mannenbaan, maar dat zijn er nog niet drastisch veel. andersom van mannen met een vrouwenbaan natuurlijk ook. al speelt het wel vaak (dus niet altijd..) mee met hun seksuele geaardheid denk ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
volgens mij wel: Ik werk in de kinderopvang en zoals ik dat tot nu toe merk zijn het hoofdzakelijk vrouwen die daar werken. Ik heb 1x meegemaakt dat er een man werkte deze werdt zo raar bekeken dat het eigenlijk beschamend was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
absoluut helaas wel,
ik ben een geleerd automonteur,
maar ben een vrouw en heb werk in de schoonmaak,
omdat mannen het niet accepteren als er een vrouw aan hun auto sleutelt,
een garage heeft het wel geprobeerd maar het werkte echt niet, en dat kwam niet door hem of mij maar door de mannelijke klanten