Als je een bekeuring krijgt voor 104 kilometer per uur waar je 100 mag, is dit terecht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ja, dat is terecht.

Ga er voor het gemak even van uit dat alles heel precies is, dus geen correcties enzovoort. Dan zou je bij 101 al een bekeuring moeten krijgen.

Je kunt zeggen: die overschrijding is zo gering, dat moet niet bekeurd worden. Dan zou je bijvoorbeeld 101 t/m 105 niet bekeuren, en 106 en hoger wel.

Maar als je dat doet, kun je net zo goed zeggen: de maximumsnelheid is 105, en we gaan vanaf de geringste overschrijding al bekeuren. Het resultaat is precies hetzelfde.

Dus als je graag een "dat zien we door de vingers" - marge wilt hebben, moet je ervan uitgaan dat de maximumsnelheid 95 is. De eerste 5 overschrijding wordt dan niet bekeurd. Ga je meer dan 5 te snel, dan word je wel bekeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Als je geflitst wordt, wordt er een correctie toegepast, dus waarschijnlijk reed je harder dan 104
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dit is terecht, althans vanuit het perspectief van de wetgevende macht.In de praktijk betekent dit nl. dat je waarschijnlijk nog iets harder gereden hebt, en dat de correctie al verwerkt is in de overschrijding.
Zuur geld, maar ja, de grens moet toch ergens getrokken worden....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is terecht. Er wordt een correctie van 5 proc toegepast en er blijft blijkbaar in het voorbeeld dan nog 4 km te hard over.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Strikt genomen wel, want na een correctie van 3km rij je een hele kilometer per uur te snel. Ik heb ook eens zo'n bekeuring gehad....Niks aan te doen. Pech gehad.
Zie het maar aan een verkapte bijdrage aan de staatskas, want elke weggebruiker rijdt wel eens te hard en draagt bij.
Die paar die niet bijdragen frustreren de doorstroom van het verkeer ook nog eens door er een uur over te doen om een nog langzamere auto in te halen.
Je kunt je er druk om maken, maar dat helpt niets. Gewoon snel betalen en vergeten.

Toegevoegd na 1 minuut:
oja, en bedankt voor je bijdrage! Hard nodig in deze crisistijd ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens de Nederlandse wet natuurlijk wel. Verder weet ik niet wáár je geflitst bent - misschien wel vlakbij een fietsovergangsteekplaats?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Te hard is te hard, dus ja, is terecht. (helaas)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hebt te hard gereden, dus je word bestraft. Anders zou je voor alles uitzonderingen kunnen maken.
Daarnaast is het zo dat als de flitspaal 100 registreert, je op de snelheidsmeter in je auto 110(om en nabij) ziet en je hebt ook nog correctie(4 tot 7 km). Dus dan reed je bewust te hard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je werkelijke snelheid moet dan 108 zijn geweest. met aftrek van correctie van 4 km hou je 104 over, en dat kost ong 16 euro. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, 104 is je snelheid na de correctie.

Zie situatieschets:

Tarieven snelheidsovertredingen
U heeft aangegeven:
U reed met een personenauto, motor of brommobiel.
U reed op de autosnelweg.
U reed met een snelheid van 108 km/u.
De maximaal toegestane snelheid ter plaatse was 100 km/u.
U heeft de maximumsnelheid dus met 8 km/u overschreden.
Van deze snelheidsoverschrijding wordt een wettelijke meetcorrectie van 4 km/u afgetrokken; voor de berekening van het boetebedrag wordt dus uitgegaan van een overschrijding van de snelheid met 4 km/u.

Het boetebedrag:
Boetebedrag: € 16,-.
Dezelfde overtreding binnen de bebouwde kom: € 19,-.
Dezelfde overtreding buiten de bebouwde kom: € 16,-.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ey das mijn antwoorsd maar dat uitgebried. ;-)
Als ik de verschillende correcte reacties nog even mag samenvatten:
- Wanneer er op de beschikking staat 104km/u na correctie, dan is de gemeten snelheid 109km/u geweest.

- Rekening houdend met de afwijking in de snelheidmeter in je auto heb je dan 'op de teller' minstens 115km/u gereden.

Je hebt dus bewust het risico genomen een boete voor te hard rijden te krijgen.